Köpråd: Tysk sedan e34 eller 190E

Ainok
20 september 2016 · 439 Inlägg

Evildan skrev:

Ainok skrev:
Tjenare,

står nu emellan en Merca 300ce eller en e39  528 med M-Paket.

E39 med M paket var ju faktiskt rätt snygga!

Köp en E39.
Benzen är en gammal bil med hardtop = blöta säten och fastsittande dörrar när rutorna frusit mot listerna.

E39:an blev såld sad Kändes som en mycket modernare bil än 124:an, såklart. Hade gärna velat köpt den.
124:an kändes dock mycket mer, robust? Kvalité är det första man tänker på när man sitter i en.


Men är benzen verkligen så dålig på vintern? Kommer ha den i garage med kupevärmare om vintrarna.... Men inte fryser väl rutorna fast heller..? Då får man väl fetta in dem eller något. Sen hardtop, det är det väl inte? Eller?
Ska kolla på bilen imorgon. Något speciellt jag ska kolla på? Några kända fel på W124? Kollat lite här på garaget och folk varnar inte för något annat än rost. Det är en bil med manuell låda.

Senast redigerat av Ainok (20 september 2016)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
mb_pucken
20 september 2016 · 5 087 Inlägg

Tycker inte det är så stora fel på mercan. Är kanske lite partisk men vafan ;-) grym värme, sladdvänliga och vridstark 6a gör den kul på vintern.
Att rutorna fryser fast löses med lite smörja. Är en helt vanlig cupe modell så den har vanligt tak men dörrar utan metallram runt rutan. Inget problem så länge listerna är hela.
124an är en bra bil över lag. Robust och välbyggd. Bekväm och tysk.
Se upp med säckade stolar, rost och prova så den går som den ska i motorn. Pröva även handbromsen och lyssna efter klonk i bakvagnen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ainok
20 september 2016 · 439 Inlägg

mb_pucken skrev:
Tycker inte det är så stora fel på mercan. Är kanske lite partisk men vafan ;-) grym värme, sladdvänliga och vridstark 6a gör den kul på vintern.
Att rutorna fryser fast löses med lite smörja. Är en helt vanlig cupe modell så den har vanligt tak men dörrar utan metallram runt rutan. Inget problem så länge listerna är hela.
124an är en bra bil över lag. Robust och välbyggd. Bekväm och tysk.
Se upp med säckade stolar, rost och prova så den går som den ska i motorn. Pröva även handbromsen och lyssna efter klonk i bakvagnen.

Det ska jag göra. Tack!

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2016 · 17 478 Inlägg

Är ett verkligt MB-fan men just 300-motorn verkar få massa luriga fel med åren om man tittar här i forumet. Var noga med att den går perfekt. I övrigt bara rost. Prova vindrutetorkaren med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
21 september 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Är ett verkligt MB-fan men just 300-motorn verkar få massa luriga fel med åren om man tittar här i forumet. Var noga med att den går perfekt. I övrigt bara rost. Prova vindrutetorkaren med...

Jag är även jag osunt förtjust i Benz och därav att jag avråder köp för att ännu en W124 inte ska gå en säker vinterbilsdöd till mötes!
neutral

Mack855
21 september 2016 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Är ett verkligt MB-fan men just 300-motorn verkar få massa luriga fel med åren om man tittar här i forumet. Var noga med att den går perfekt. I övrigt bara rost. Prova vindrutetorkaren med...

Jag är även jag osunt förtjust i Benz och därav att jag avråder köp för att ännu en W124 inte ska gå en säker vinterbilsdöd till mötes!
neutral

Är det nu vi väntar på att någon ska säga "Volvo 740 är bäst, raka rör och lastbilsstänkskydd så har du 700 hästar"?

Ainok
21 september 2016 · 439 Inlägg

Hej!

Nu har jag kollat på 300:an.

Det var ingen bil för mig. Jag skulle nog ha läst min trådstart. Liten pigg sedan skrev jag där. I fetstil dessutom. Bilfan var enorm. Den hade el-allt. Nackstöd, speglar, bältesbetjänt (det var coolt). Men allt var "lite trasigt" kändes det som. Slitet är ett bättre ord. Många knappar var glappa. Elhissen funkade inte riktigt så man fick dra upp rutan för hand (kommer bli ett pain in the ass i vinter).

Sen kändes bilen allmänt som en båt. Som en stor båt. Sådär mjuk och härlig, som min 960. En riktigt skön bil som man åker långt i och bara gliiiiiiider.

Det var en underbar bil och den var faktiskt i rätt bra skick, men hade jag köpt den så hade jag haft två landsvägspråmar, och noll (0) lekbilar att kasta runt rondellen. Hade jag köpt den där mercan så hade jag fått hitta en till bil att ha i vinter, för bruka sönder den där hade jag aldrig gjort.

Jag har nu fått en spark i rätt riktning. Nu kollar jag på BMW igen. E46 och 39 står på schemat. Jag håller kvar i Merca, men bara om jag hittar en fin 190E med 2,3 motorn som polaren så frenetiskt försöker få mig att köpa. Finns dock inga sådana.

Jag har bestämt mig för att höja budgeten till 20000 kr.  Nu vill jag ha en bil som är rolig året runt, inte bara på vintern.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Presidento Of World
21 september 2016 · 3 329 Inlägg

Kan tipsa om Opel Omega som vinterhärk. Billiga i inköp och helt ok bil att åka i och sladda med...2.0 på 115hk räcker gott för vinterlek..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
21 september 2016 · 3 329 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Kan tipsa om Opel Omega som vinterhärk. Billiga i inköp och helt ok bil att åka i och sladda med...2.0 på 115hk räcker gott för vinterlek..

Edit; typ Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Omega 4D SPORT 2.5 http://www.blocket.se/vi/69190344.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Ainok
21 september 2016 · 439 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Kan tipsa om Opel Omega som vinterhärk. Billiga i inköp och helt ok bil att åka i och sladda med...2.0 på 115hk räcker gott för vinterlek..

Edit; typ Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Omega 4D SPORT 2.5 http://www.blocket.se/vi/69190344.htm

Mja.

Ne.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 september 2016 · 10 427 Inlägg

525i som ser bra ut i Linköping: https://www.blocket.se/ostergotland/Bmw … =6&w=3

Dock rullat lite långt men är vattenpumpen bytt nångång så borde väl resten hålla ihop några mil till wink Verkar vara svensksåld dessutom.

Utmarks-Loke
22 september 2016 · 5 839 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Kan tipsa om Opel Omega som vinterhärk. Billiga i inköp och helt ok bil att åka i och sladda med...2.0 på 115hk räcker gott för vinterlek..

Edit; typ Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Omega 4D SPORT 2.5 http://www.blocket.se/vi/69190344.htm

Den var så rostfri att jag blev misstänksam

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang