SPL Ice 150.4 eller Alpine BBX-1200 för att driva framsystem

Kalium
14 september 2016 · 35 Inlägg

Alright. Men du, fått erbjudande att köpa ett Alpine PDX 1.1000 för 2500kr av en snubbe på facebook. Vore det ett vettigt steg till basarna? Tänkte försöka pruta ner till 2000 för jag skulle helst inte vilja lägga mer än så.

Bassiehof
14 september 2016 · 1 777 Inlägg

Vad har dina basar för effekttålighet? Alpine ger 1000w, och kör du med 2 steg krävs antagligen ett batteri till. En tumregel är ett batteri per 1000w, och med två steg är du över den gränsen. Visserligen är detta klass D så det kanske går men enm generator på 80A är som sagt i klenaste laget. Om det uppstår strömbrist går steget varmt, precis som när du använder en för klen kabel. Nätdelen kan inte leverera den ström som krävs och då kan du höra nåt så exotiskt som en lama som skiter. Låter ungefär som när KD:s partiledare säger att SD inte är ett rasistiskt parti bara så du vet vad du har att se fram emot.

Kalium
14 september 2016 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:
Vad har dina basar för effekttålighet? Alpine ger 1000w, och kör du med 2 steg krävs antagligen ett batteri till. En tumregel är ett batteri per 1000w, och med två steg är du över den gränsen. Visserligen är detta klass D så det kanske går men enm generator på 80A är som sagt i klenaste laget. Om det uppstår strömbrist går steget varmt, precis som när du använder en för klen kabel. Nätdelen kan inte leverera den ström som krävs och då kan du höra nåt så exotiskt som en lama som skiter. Låter ungefär som när KD:s partiledare säger att SD inte är ett rasistiskt parti bara så du vet vad du har att se fram emot.

Här har du datablad på basarna http://www.eminence.com/pdf/LAB_12.pdf
Dom tål 400w styck men jag har aldrig varit nära det ens i hemmamiljö. Antar att jag lär få ännu mer tryck i en bil så kommer nog inte ge dom mer än kanske 200w styck.

Om jag vill slippa strömproblem så antar jag att jag nästan måste satsa på ett klass D steg till basarna, så inget begagnat ground zero som vi pratade om tidigare.

Vet inte hur det låter när en lama skiter men den andra jämförelsen kan jag föreställa mig hur det låter - inte så bra.

Fjong
14 september 2016 · 1 494 Inlägg

DLS CC serie och rockfords punch och power serie har jag hört goda saker om. Använder ett rf P300x2 själv. Går ju alltid leta efter tex DLS genesis steg eller a4/a6 begagnade med, brukar inte kosta överdrivet mycket.

Om det räcker med ett batteri eller ej beror ju också på vad det är för batteri och skicket på det.

Kalium
16 september 2016 · 35 Inlägg
Bassiehof
16 september 2016 · 1 777 Inlägg

Kalium skrev:

Bassiehof skrev:
Vad har dina basar för effekttålighet? Alpine ger 1000w, och kör du med 2 steg krävs antagligen ett batteri till. En tumregel är ett batteri per 1000w, och med två steg är du över den gränsen. Visserligen är detta klass D så det kanske går men enm generator på 80A är som sagt i klenaste laget. Om det uppstår strömbrist går steget varmt, precis som när du använder en för klen kabel. Nätdelen kan inte leverera den ström som krävs och då kan du höra nåt så exotiskt som en lama som skiter. Låter ungefär som när KD:s partiledare säger att SD inte är ett rasistiskt parti bara så du vet vad du har att se fram emot.

Här har du datablad på basarna http://www.eminence.com/pdf/LAB_12.pdf
Dom tål 400w styck men jag har aldrig varit nära det ens i hemmamiljö. Antar att jag lär få ännu mer tryck i en bil så kommer nog inte ge dom mer än kanske 200w styck.

Om jag vill slippa strömproblem så antar jag att jag nästan måste satsa på ett klass D steg till basarna, så inget begagnat ground zero som vi pratade om tidigare.

Vet inte hur det låter när en lama skiter men den andra jämförelsen kan jag föreställa mig hur det låter - inte så bra.

Ge och ge... Du kan inte veta hur mycket effekt basarna KRÄVER under vissa förhållanden. Nätdelen försöker alltid leverera så mycket ström som krävs, och klarar den inte det pga strömbrist brinner den upp på nån millisekund. Jag menade förstås att partiledaren låter som en lama som skiter. En lama är ju känd för att spotta så det är mycket exotiskt att höra de skita.

Kalium
25 september 2016 · 35 Inlägg

Har haft full upp med jobb senaste tiden så har inte hunnit fundera så mycket över billjud. Inser att jag först och främst kommer behöva hitta någon i Sundsvallstrakten som kan låna ut ett garage och lite kunskap för att hjälpa mig. Det verkar inte vara "bara" att dra kablar till bakluckan och installera slutsteg och basar. Ser till exempel inte hur jag skulle kunna dra en 50mm^2 kabel genom hela bilen på något vettigt sätt.

Har också kommit fram till att ~400w i 4ohm får duga. Då borde jag kunna få ut i alla fall ~500 i 3ohm som basarna kommer att hamna på. Kommer ju spela musik på normal volym och då är 400w väldigt mycket overkill och bör räcka om jag bestämmer mig för att kräma på lite mer någon gång.

Kalium
26 september 2016 · 35 Inlägg

Hittade ett begagnat GAS Pro 2000.1 och 35mm^2 kopparkablar för 2500kr inklusive frakt så slog till på det, verkar vara en rätt ok deal. Slutsteget kommer räcka och bli över till mina basar. Polarn har varmgarage på räddningstjänsten som jag kan få utnyttja i värsta fall men ingen av oss kan något om billjud. Försöker hitta någon som kan låna ut lite kunskap en kväll.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang