Volvo 940 ltt bakaxel?

Berglund_696 Non stop driving
13 september 2016 · 402 Inlägg

Har köpt en 940 ltt utväxlingen på den va 3.31 (43*13) i bakaxlen.
Dock är den agad vilket jag inte gillar. Så min fråga är går det att sätta in en slungdiff i den ist. Eller måste då oxå byta pinjongen?
Har en bakaxel på gång utv. 3.73 men vet inte vad motorvarvet blir då mer än att den blir snabbare i ax och starkare.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
zemet
14 september 2016 · 4 040 Inlägg

Kör med AGA diffen, finns ju inget bättre;)

Har du en slungdiff så försök köpa hela axeln och byt isåfall. Det sliter nåt jävulskt på drivaxlarna att köra svetsdiff, speciellt om man har stora däck.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Berglund_696 Non stop driving
19 september 2016 · 402 Inlägg

zemet skrev:
Kör med AGA diffen, finns ju inget bättre;)

Har du en slungdiff så försök köpa hela axeln och byt isåfall. Det sliter nåt jävulskt på drivaxlarna att köra svetsdiff, speciellt om man har stora däck.

Ja det är ju därförjag ska byta byta axel för jag gillar inte agadiffat!
Har en hel axel med slungdiff som jag köpt men själva axeln och infästningarna är så dåliga. Vet inte om det går att svetsa till det med lite plåt. Men vill ändå ha min utväxling 3.31 så får ju byta kronhjulet och pinjongen.

Sen en helt annan fråga varför sitter det ofta en en jpsdämpare bak på 940 ltt? Det 3" helavägen och en racekatt från biltema sen en rund ful burk 3" rakt igenom sen efter det japsdämpare på 3" upp till 5" utblås "dieseljaps"
Min fråga är vad gör den där? Är det för det är "fint" eller gör den någon nytta?
Kan jag ist. Bara kapa av den och dra ett 3" rör rakt bak ist.

Förstår min inte på dessa japsdämpare?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang