Lås felsökning Volvo S+V70 - 01

AndEng72
14 september 2016 · 9 Inlägg

Hej! Är osäker på om det här är rätt forum för detta men det är bara att säga till sp gör jag ett nytt på rätt ställe.

Jag har en Volvo S+V70 från 2001 som låset krånglar på. Det finns bara ett nyckelhål (eller vad man nu ska kalla det) och det sitter på förardörren, problemet är att det inte ens går att vrida om, ingenting låser sig. Man kan låsa bilen från insidan (trycka ner den svarta pluppen) men inte från utsidan (vrida nyckeln). Hur felsöker jag låset? Har inte råd att lämna in det på en verkstad och betala flera tusen för att få det fixat så vill testa själv. Elhissen på samma dörr funkar inte heller om det kan vara relevant.

Tack på Förhand!

Cupra_
14 september 2016 ·

Det har förmodligen kärvat ihop om du inte använt det på ett tag. Börja i så fall med att smörja upp det låsolja eller liknande.

Om det helt plötsligt har slutat fungera får du nog ta ut kistan ur dörren och börja undersöka.

engolf
14 september 2016 · 3 235 Inlägg

Som föregående redan har skrivit har förmodligen låskistan kärvat ihop.
Är du väldigt tålmodig? Massa med t.ex WD40 eller liknande in i nyckelhålet, och sen försöka vrida nyckeln fram och tillbaka, upprepa. Det kommer nog att gå, frågan är bara hur lång tid det kommer ta, 30 min, tre timmar?..

Tobzter
15 september 2016 · 3 145 Inlägg

Vanligt fel att dörrmodulen pajar på förarsidan allstå den som styr elhissar och c-lås och dylikt .har du alltid användt nyckel för att låsa upp bilen?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ottorb
15 september 2016 · 320 Inlägg

jag förstår inte mig på folk som inte läser vad som står  där , han kan låsa dörrarna från insidan

Tobzter
15 september 2016 · 3 145 Inlägg

ottorb skrev:
jag förstår inte mig på folk som inte läser vad som står  där , han kan låsa dörrarna från insidan

Japp han skriver det genom att trycka ner knoppen.men inte om knappen på panelen funkar?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang