Ställa på och försäkra tillfälligt för transport?

Hybridnyckel
16 september 2016 · 22 Inlägg

Hej, jag har en gammal skorv som jag nästan lyckats skänka bort - om jag flyttar den några mil till det ställe den blivande ägaren tänkt renovera den på. Den är avställd med körförbud och oförsäkrad. Skatt behöver jag väl inte tänka på eftersom den är över 40 år gammal. Jag vill helst inte köra oförsäkrat ifall att det skulle bli en krock. Så jag funderar på om det än någon vits att tillfälligt ställa på och trafikförsäkra fordonet, sedan ställa av och säga upp försäkring när transporten är klar. Då får jag ju köra den till närmaste besiktning. Problemet är att jag inte är på väg till någon besiktning om polisen stoppar mig, och lär knappast kunna hävda det heller (vill de se papper?). Funderar på att köra på en lördag, och en stor bit av vägen kommer jag att vara på väg FRÅN närmsta besiktare.

Så då undrar jag: vid eventuell olycka, gäller trafikförsäkringen om det är uppenbart att jag inte varit på väg till besiktning?
Och om polisen stoppar mig i kontroll, klarar jag mig undar med böter för körförbudet (1500 kr tror jag) och tvång att bärga den därifrån? Blir polisen trevligare vid kontroll om man har den försäkrad, eller har det ingen betydelse där? Vad jag förstått för man ju ingen böter för att man saknar försäkring??

simlar
16 september 2016 · 5 525 Inlägg

Om bilen fått körförbud pga utebliven besiktning har man en respittid på 21 dagar.
Dvs man får köra bilen i 21 dagar innan den måste besiktas efter påställning.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … esiktning/

Respittid

Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

    är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
    har körförbud på grund av att besiktningsperioden har passerats
    har varit avställt från och med besiktningsmånaden*
    är godkänt vid besiktning, efter föregående besiktningsperiodens början.

*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i besiktningsmånaden.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybridnyckel
16 september 2016 · 22 Inlägg

Tack för infon, men så är inte fallet tyvärr. Bilen skulle inte klara en beskiktning, och den har stått avställt i över två år. Bilen ska nu transporteras till det ställe den ska renoveras på. Men tyvärr ska den just nu varken till bilprovning eller verkstad, utan bara ställas på en tomt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 september 2016 · 14 048 Inlägg

Hybridnyckel skrev:
Tack för infon, men så är inte fallet tyvärr. Bilen skulle inte klara en beskiktning, och den har stått avställt i över två år. Bilen ska nu transporteras till det ställe den ska renoveras på. Men tyvärr ska den just nu varken till bilprovning eller verkstad, utan bara ställas på en tomt.

Biltransport är kanske ett alternativ istället för att vara olaglig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybridnyckel
16 september 2016 · 22 Inlägg

Jo, men vet inte om "köparen", som ska få den gratis, är villig att betala detta. Men värt att fråga så klart. Vad kan det tänkas kosta? Det är väl 5 mil ungefär. Den väger över tre ton, typ husbil, eller före detta.

Men det jag i första hand undrar är om trafikförsäkringen gör någon nytta om det är uppenbart att jag inte är på väg till besiktning, eller om jag ändå riskerar kostnader på hundratusentals kronor vid eventuell krock?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 september 2016 · 14 048 Inlägg

Hybridnyckel skrev:
Jo, men vet inte om "köparen", som ska få den gratis, är villig att betala detta. Men värt att fråga så klart. Vad kan det tänkas kosta? Det är väl 5 mil ungefär. Den väger över tre ton, typ husbil, eller före detta.

Men det jag i första hand undrar är om trafikförsäkringen gör någon nytta om det är uppenbart att jag inte är på väg till besiktning, eller om jag ändå riskerar kostnader på hundratusentals kronor vid eventuell krock?

Men man kan ju tycka att du som skänker bort bilen inte ska utsätta dig för olagligheter. Det kan göra som får bilen gratis. Så tycker jag. Rätt eller fel, ja det vet inte jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybridnyckel
16 september 2016 · 22 Inlägg

Håller med dig, men det vore skönt att bli av med den, och att den hamnar hos nån som vill göra i ordning den. Men det får väl bli att ringa någon skrotnisse som kanske kan tänka sig hämta den och ta vara på skrot/delar.

torsen
16 september 2016 · 7 236 Inlägg

Beställ tid hos något besiktningsorgan i riktningen du ämnar köra bilen.
Skriv ut besiktningsbokningen att visa om............
Avboka besiktningen när du är framme.
Naturligtvis måste du ställa på och försäkra.
Men eftersom den är skattebefriad så är vägskatten noll kronor.
Du får endast betala försäkringen - som inte kan vara så mycket om du även avbokar den med hänvisning till att "affären" inte blev av.
Men - du måste se till att bilen är i kördugligt skick för dig själv och alla andra trafikanter, dagtinga INTE med samvetet.

Hybridnyckel
16 september 2016 · 22 Inlägg

Bra tips torsen, tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang