Bmw 535d LCI fel

adrian85
16 september 2016 · 19 Inlägg

heej..

tänkte kolla om nån kunde hjälpa mig o klura ut vad det är för fel på min bil..
har en bmw 535d 2009 och har märkt att kraften dör vid full gas vid 220-240 km/h..
då efter så tappar den kraft och blir kraftlös.... men när jag stannar o startar om bilen då funkar den normalt
men kommer ändå inte över 220-240 utan att den tappar kraften igen....
dn är steg 2 vtech
intercooler
raka rör
har haft detta bekymer även innan optimeringen...

Janneutanb
17 september 2016 · 7 271 Inlägg

Han som köpte min förra 535d sa samma sak att nånting hände över 220 men att han fick felkod nåt med laddtrycket.
Vet inte om han lyckades klura ut det.

macattac
17 september 2016 · 201 Inlägg

Skulle gissa på att motorn slår ifrån för det blir för högt ladd...å andra sidan har jag hört att Vtech stänger av "limp home mode" på BMW....vilket känns risky

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Wabbzen
17 september 2016 · 174 Inlägg

Ta kontakt med vtech skulle jag säga.

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
adrian85
18 september 2016 · 19 Inlägg

okej.. har tagit kontakt men bmw och dem sa att det kan vara gasspjälen...
hörde även med vtech o dem sa att det kan vara bränslefiltret...
får se eftersom jag bokade tid på onsdag...

caromania Forummoderator
18 september 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Sen när blev laddtycket hastighetsberoende? Borde inte felet finnas där oavsett växel?

Inte generellt nej. Man kan räkna med att femman (högsta växel) har ett högre laddtryck än lägre växlar.

Är laddet så högt att det börjat dala och att den inte orkar hålla trycket uppe? Om det bara pumpar varmluft efter den typen av repa som krävs för att uppnå 220-240km/h (någon minut på max) så kan felet ligga där?

Vad är det för laddtrycksstyrning? Kanske en elektronisk boost controller som är varvtalsberoende är vettig att skaffa?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
adrian85
18 september 2016 · 19 Inlägg

bilen går kanon hela vägen till högsta växeln och det är då kraften dör..
den stannar upp vid 220 i 1-2 sek sen dör kraften tills man startar om bilen...
kan det vara gasspjälen som spökar?

Krist
19 september 2016 · 716 Inlägg

Kolla felkoder, kan nästan garantera att det finns något där i. Gasspjället styrs elektriskt så om den är felet ska det finnas felkod, bränslefiltret kan du byta själv på en kvart och få det "problemet" ur världen även fast jag inte tror på att det är den pga bilen funkar helt vanligt upp till 220 (skulle den vara igensatt skulle du se symptom även vid lägre hastigheter).

Har du tankar på att behålla bilen är ett tips att investera i Ivini appen med obd adapter från tillverkaren. Du kan se motor temp, avgastemp, vatten temp, luftflöde, koda själv, söka felkoder och mycket mycket mer. Så har du koll på vad som pågår i din egna bil wink Den var till stor hjälp när jag hade min trimmade gamla e60.

Lycka till! PS. 220 är väl olagligt i Sverige? Hehe

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
adrian85
20 september 2016 · 19 Inlägg

ne men det är tråkigt att den gör så för jag kör inte så snabbt annars😉😉 ska se vad dem säger imorgon på bmw...

Constantine
6 oktober 2016 · 679 Inlägg

Tjabba! Löste det sig? har nyligen haft samma problem med min också nämligen, också vtech steg2 etc..

adrian85
14 november 2016 · 19 Inlägg

Constantine skrev:
Tjabba! Löste det sig? har nyligen haft samma problem med min också nämligen, också vtech steg2 etc..

heej..
a nu går den som den ska:)
jag fick byta bränslefiltret sen dess så har jag inte haft problemet
längre👍🏻👍🏻

Fredrik_Rangert Egenföretagare
15 november 2016 · 999 Inlägg

Skönt att det löste sig så smidigt!
Vad får du för effekt med steg 2?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang