Räkna ut port till låda med B2 Audio IS12

John-Erik-Olof
17 september 2016 · 6 Inlägg

Tjena!

Det är så att jag har tänkt att köpa två stycken B2 Audio IS12 V3 basar och ska bygga två separata lådor till dom men jag förstår mig inte riktigt på hur dom menar att porten ska se ut. Så jag vill gärna få hjälp med att räkna ut hur stor porten ska va i antingen slots port eller aero rör, beroende på om det blir för stort med slot port eller inte.

Hade tänkt att bygga med domma måtten: B:50 H:35 D:34,5 cm
Basarna ska drivas med ett GAS Competition 3500.1D och ska sitta i en Volvo S70. Lyssnar på mycket olika musik sorter men för det mesta är det house och electro musik.

Länk till bas: http://www.b2audio.com/wp-content/uploa … is_man.pdf
Länk till slutsteg: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-compe … 5001d.html

Ha en fortsatt trevlig helg ! smile

Fjong
17 september 2016 · 1 494 Inlägg

B2 har ju lådförslag. 60L P:A (=port area) 18,6 square inch, L (port längd) 19,3 tum. bara räkna om till metriska mått.

Glöm inte att räkna bort volymen för port och bas, om vi säger att basen tar upp 2L och porten 10L ska alltså lådan vara 72L. 60L är alltså vad basen ska få att spela i.

John-Erik-Olof
17 september 2016 · 6 Inlägg

Fjong skrev:
B2 har ju lådförslag. 60L P:A (=port area) 18,6 square inch, L (port längd) 19,3 tum. bara räkna om till metriska mått.

Glöm inte att räkna bort volymen för port och bas, om vi säger att basen tar upp 2L och porten 10L ska alltså lådan vara 72L. 60L är alltså vad basen ska få att spela i.

Aha nu när du skriver det sådär så släppte det. Haha jag har suttit och funderat på hur fan dom tänkt att jag ska göra en port på 18,6 LITER som är 19,3 tum lång...

Men jaja nu hänger jag med , tack för hjälpen lol

Jag trodde att dom redan räknat bort volymen på iallafall basen när dom ger ett lådförslag?

Fjong
17 september 2016 · 1 494 Inlägg

Dom vet ju inte i förväg tex hur tjock portvingen kommer att vara så därför kan dom ju inte räkna med det, dom vet heller inte om basen ska monteras utåt eller inåt så dom anger bara volymen basen vill ha så får man lägga till för det man själv vill ha efter. Det verkar mest logiskt iaf, du kan ju skicka ett mail till dom och fråga för säkerhets skull om du vill.

John-Erik-Olof
17 september 2016 · 6 Inlägg

Fjong skrev:
Dom vet ju inte i förväg tex hur tjock portvingen kommer att vara så därför kan dom ju inte räkna med det, dom vet heller inte om basen ska monteras utåt eller inåt så dom anger bara volymen basen vill ha så får man lägga till för det man själv vill ha efter. Det verkar mest logiskt iaf, du kan ju skicka ett mail till dom och fråga för säkerhets skull om du vill.

Jo det är ju sant. Står ju faktiskt på sidan hur mycket plats basen tar och sen får jag väl räkna ut hur mycket plats porten tar. Har räknat lite och fått fram ett mått på porten:  H:31 B:3,9 L: 49 cm men känns som något är fel.. Har skickat ett mail till dom så får se vad dom säger.

Fjong
17 september 2016 · 1 494 Inlägg

31 hög låter lite för basens skull, finns plats ska du nog göra den lite högre men ska ju gå in i bilen med. Annars blir ju arean och längden rätt med dom måtten.

Vad ska du bygga med för material?
Rekommenderar att du planerar lite i förväg så att du kan göra ordentliga rundningar i porten, och om det blir en vinklad port ha 3 kants list i hörnet och slipa ner portvingen så att bredden inte ändras om du förstår hur jag menar.

Senast redigerat av Fjong (17 september 2016)

John-Erik-Olof
17 september 2016 · 6 Inlägg

Fjong skrev:
31 hög låter lite för basens skull, finns plats ska du nog göra den lite högre men ska ju gå in i bilen med. Annars blir ju arean och längden rätt med dom måtten.

Vad ska du bygga med för material?
Rekommenderar att du planerar lite i förväg så att du kan göra ordentliga rundningar i porten, och om det blir en vinklad port ha 3 kants list i hörnet och slipa ner portvingen så att bredden inte ändras om du förstår hur jag menar.

Okej om jag kör den H:40 B:3 L:49 cm bred så blir port arean exakt 120cm2 som den ska va och om jag bygger lådan med 19mm mdf så får jag det till att porten tar upp 9,6 liter i lådan. Så om vi nu säger att lådan ska va 60l med port och bas(3,23l) borträknat så ska lådan va på ca 73 liter totalt, blir det rätt?

Tänkte som sagt bygga den i 19mm MDF, dubbelt på framsidan. Bra tips ska tänka på det när det är dax att bygga. Tar gärna imot fler tips för tänkte bygga denna lådan lite mer seriöst nu när man ska köpa rediga basar smile

Fjong
17 september 2016 · 1 494 Inlägg

Mät noga så att du verkligen får in lådan när den är klar bara smile Håll bara koll på hur du räknar så att du räknar inner mått till volymen men tänker på yttermåtten så att det får plats med. Vet inte hur du ska såga men jag brukar göra nån enklare ritning så att man säkert får det rätt och att bitarna kommer passa.

Raka snitt är bra, underlättar mycket, sen måste du förborra alla hål annars kommer MDFen att spricka (ifall du inte visste det) När porten är smal kan det även underlätta att måla den innan du limmar och ha ett sätt att dra till limmet i kanterna så att det inte pyser ut ojämt och blir bubbligt och fult.

I mitt golf projekt har jag bilder på hur jag byggde min låda till två HN12, du kan ju kika lite. Stag är bra att ha med, något jag borde sätta i min låda också.

Senast redigerat av Fjong (17 september 2016)

John-Erik-Olof
18 september 2016 · 6 Inlägg

Fjong skrev:
Mät noga så att du verkligen får in lådan när den är klar bara smile Håll bara koll på hur du räknar så att du räknar inner mått till volymen men tänker på yttermåtten så att det får plats med. Vet inte hur du ska såga men jag brukar göra nån enklare ritning så att man säkert får det rätt och att bitarna kommer passa.

Raka snitt är bra, underlättar mycket, sen måste du förborra alla hål annars kommer MDFen att spricka (ifall du inte visste det) När porten är smal kan det även underlätta att måla den innan du limmar och ha ett sätt att dra till limmet i kanterna så att det inte pyser ut ojämt och blir bubbligt och fult.

I mitt golf projekt har jag bilder på hur jag byggde min låda till två HN12, du kan ju kika lite. Stag är bra att ha med, något jag borde sätta i min låda också.

Jodå det ska få plats men får bygga lådorna separat så att det går att få in dom bara. Spånskiveskruv har jag också märkt inte är så bra till mdf för då expanderar mdfn i kanterna hehe. Och det där med att måla porten innan märkte jag när jag byggde min senaste låda hade varit bra att göra innan, går inte att göra det på något snyggt sätt nu efteråt.
Jag har tätat lådor på insidan med silikon och det verkar funka bra

Tittade på dina byggen och det såg ju riktigt bra ut! Inget fusk där inte smile

Fjong
18 september 2016 · 1 494 Inlägg

Använder spånskiveskruv och gipsskruv, funkar kanon men som sagt så måste du förborra ett lagom stort hål annars spricker det. Jag monterar ihop hela lådan med bara skruv först och passar in allt och ritar lite osv och sedan skruvar jag isär allt och sen skruvar jag ihop det med lim. Också limmat ihop baffel och portvinge innan så att jag kan raspa till och spackla rundningarna.

Använd aldrig silikon, innehåller ofta lösningsmedel som inte är bra för varken högtalare eller bil. Är du noga ska det räcka med trälimmet. Annars kan du köpa lite polyester och lägga i lådan, blir hårt och blankt.

John-Erik-Olof
18 september 2016 · 6 Inlägg

Fjong skrev:
Använder spånskiveskruv och gipsskruv, funkar kanon men som sagt så måste du förborra ett lagom stort hål annars spricker det. Jag monterar ihop hela lådan med bara skruv först och passar in allt och ritar lite osv och sedan skruvar jag isär allt och sen skruvar jag ihop det med lim. Också limmat ihop baffel och portvinge innan så att jag kan raspa till och spackla rundningarna.

Använd aldrig silikon, innehåller ofta lösningsmedel som inte är bra för varken högtalare eller bil. Är du noga ska det räcka med trälimmet. Annars kan du köpa lite polyester och lägga i lådan, blir hårt och blankt.

Hm jag förborrar alltid men ändå spricker den undre skivan, jag ska väl inte behöva borra igenom båda skivorna som ska skruvas ihop. Eller?

Fjong
18 september 2016 · 1 494 Inlägg

Borra hela längden på skruven, när man skruvar in ifrån sidan så är det extra känsligt. Materialet är ju redan så packat så när skruven kommer ner så finns det inget rum för materialet att ''fjädra'' eller vad man ska kalla det så det trycker isär det helt enkelt.

Testa lite i nån spill bit innan du börjar i lådan, skruven sitter ju bara där för att hålla ihop lådan ordentligt medans limmet torkar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang