SAAB 900 2,0I Rassel från växellådan

Haspelmannen
17 september 2016 · 6 Inlägg

Hej!

Kan erkänna på en gång, jag har noll koll på bilar. Så länge de rullar utan problem så är jag nöjd. Så därför vänder jag mig nu hit på forumet.

Jag hör rassel, som jag upplever det, från växellådan. Det rasslar inte hela tiden, utan typ när jag accelererar (framför allt på 3:ans växel) och/eller släpper på gasen vid körning. Rasslet försvinner helt när jag trampar ned kopplingspedalen. Ibland är 4:an trög att få i, ibland inte. Generellt tycker jag nog att rasslandet uppstår oftare nu är när jag köpte bilen i våras.

Kan tillägga att i dag när jag hade kört på motorvägen ett tag (runt 120 km/t) så uppstod det plötsligt ett väldigt missljud (har inte hänt någon gång tidigare). Jag var nära en avfart och körde av och stannade en stund på en parkering. Sedan när jag startade och körde iväg igen så hade missljudet upphört. Men rasslet var som vanligt.

För övrigt går bilen bra. Motorn låter bra. Men det är detta rasslande ljudet från växellådan. Vad beror detta på? Är växellådan på väg att gå sönder? En killa sade att det kanske är för lite växellådsolja i och att det då behövs fyllas på. Kan det vara så enkelt?

uhlin
17 september 2016 · 2 834 Inlägg

Hej!

Skulle gissa på ett lager i växellådan som börjar tacka för sig.

För lite olja i lådan.....? Kolla och fyll på, fast...hmmmmm...kanske i senaste laget!

Fast har du tur så kanske!

Haspelmannen
17 september 2016 · 6 Inlägg

uhlin skrev:
Hej!

Skulle gissa på ett lager i växellådan som börjar tacka för sig.

För lite olja i lådan.....? Kolla och fyll på, fast...hmmmmm...kanske i senaste laget!

Fast har du tur så kanske!

Kan det vara så illa att det kanske är för sent och att det är kört med växellådan?

uhlin
17 september 2016 · 2 834 Inlägg

Haspelmannen skrev:

uhlin skrev:
Hej!

Skulle gissa på ett lager i växellådan som börjar tacka för sig.

För lite olja i lådan.....? Kolla och fyll på, fast...hmmmmm...kanske i senaste laget!

Fast har du tur så kanske!

Kan det vara så illa att det kanske är för sent och att det är kört med växellådan?

Det kan nog va så, om det nu är ett lager förstås.... fast jo, jag tror nog  på lager, enligt din beskrivning.

Haspelmannen
17 september 2016 · 6 Inlägg

uhlin skrev:

Haspelmannen skrev:

uhlin skrev:
Hej!

Skulle gissa på ett lager i växellådan som börjar tacka för sig.

För lite olja i lådan.....? Kolla och fyll på, fast...hmmmmm...kanske i senaste laget!

Fast har du tur så kanske!

Kan det vara så illa att det kanske är för sent och att det är kört med växellådan?

Det kan nog va så, om det nu är ett lager förstås.... fast jo, jag tror nog  på lager, enligt din beskrivning.

Så då är det bara att säga hej då till växellådan med andra ord? sad

uhlin
17 september 2016 · 2 834 Inlägg

Vad är det för årsmodell på bilen?

En växellåda till en sån kan inte va många hundralappar, om bilen är fin förövrigt så går det ju att slänga i en annan låda.

Förstås förutsatt att nån du känner kan göra det. Verkstad är inte att tänka på då slutnotan då kommer överstiga bilens värde.

Haspelmannen
17 september 2016 · 6 Inlägg

uhlin skrev:
Vad är det för årsmodell på bilen?

En växellåda till en sån kan inte va många hundralappar, om bilen är fin förövrigt så går det ju att slänga i en annan låda.

Förstås förutsatt att nån du känner kan göra det. Verkstad är inte att tänka på då slutnotan då kommer överstiga bilens värde.

Det är -95 års modell.
Kollade runt lite efter begagnade växellådor som kunde tänkas passa till bilen. Runt 3000 kostar det tydligen utav de jag hittat. Känns ju måttligt kul att behöva lägga ut de pengarna på saaben. För övrigt går den skitbra och ser bra ut.

Känner en som möjligtvis skulle kunna fixa en sådan sak. Har som sagt inte många i min bekantskapskrets som kan bilar.

Markus-MBS
18 september 2016 · 8 Inlägg

En växellåda till saab 900 brukar inte vara så dyra, och det är inte så bökigt att byta den heller! smile
det som kostar är väll en ny koppling, vilket är att rekommendera när lådan ändå är nere smile

// MBS - Markus Bilserice
markus@markusbilservice.com
0768685331

Markus Andersson
www.markusmotor.com
markus@markusmotor.com
0760874514
Saab 900NG coupé "MBS - Markus Bilservice" (1996)
MickeKr
18 september 2016 · 391 Inlägg

Har varit med om att fjädrarna i lamellen blivit slappa och legat och skramlat.
(faktiskt var det på en ng900 -94)
Ner med lådan och kolla lamellen först innan du dömer ut lådan.

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
uhlin
18 september 2016 · 2 834 Inlägg

MickeKr skrev:
Har varit med om att fjädrarna i lamellen blivit slappa och legat och skramlat.
(faktiskt var det på en ng900 -94)
Ner med lådan och kolla lamellen först innan du dömer ut lådan.

Fast då borde det skramla och rassla hela tiden, det är ju då han åker iväg och då framförallt på treans växel, plus missljudet som uppstod då han låg på motorvägen.  Tror inte ett dugg på lamellen och fjädrarna där.

Som sagt tidigare så en växellåda till denna borde det gå att få loss billigare än 3000:-

Och ang. ny koppling, javisst, absolut inte helt fel då lådan ändå är väck, men skulle slå ett hårdare slag för slavcylindern då den sitter så till att lådan måste väck för att byta den.

Haspelmannen
18 september 2016 · 6 Inlägg

Har kört lite med bilen fram och tillbaka till jobbet och märker att den rasslar mer nu än innan incidenten på motorvägen med missljudet och skramlet från växellådan. Så det har blivit märkbart sämre.
Får nog försöka fixa en begagnad växellåda väldigt snart och hitta någon som kan byta den. Törs inte åka några längre sträckor med bilen nu.

Vill samtidigt säga stort tack för er respons. Att det bara skulle handla om för lite olja i lådan tror till och med jag nu inte är hela sanningen.

Senast redigerat av Haspelmannen (18 september 2016)

Haspelmannen
21 september 2016 · 6 Inlägg

Fick precis en tanke.
Växellådan på en saab 900 -89 års modell, passar den till min som är av -95 års modell? Eller är det helt olika växellådor?

cyberk2
21 september 2016 · 214 Inlägg

Haspelmannen skrev:
Fick precis en tanke.
Växellådan på en saab 900 -89 års modell, passar den till min som är av -95 års modell? Eller är det helt olika växellådor?

I -89an står motorn på längden. På -95an står motorn på tvären. Nej det passar inte

-jimmy
21 september 2016 · 377 Inlägg

Jag har en 900 -95 som körs dagligen, den får du billigt. Dock en 2.3L men det är väl samma skit?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang