Hjälp med lådvolym, sluten låda 8"

Dwa
17 september 2016 · 37 Inlägg

Skulle behöva hjälp med volymberäkning för en sluten baslåda. Tänkte ladda ner winisd och testa räkna själv, men stod att det bara funkar till win nt. Någon som har möjlighet att hjälpa till, är ganska novis på detta. Lyssnar på blandad musik och vill ha bra ljud snarare än mycket ljud. Bilen är en V40, det är ett (1) baselement, 8", som jag vill ha i en sluten låda.

Basen är en impact 2708svc och hittade nånstans på nätet en rekommendation om 16 liter för sluten låda, skulle vilja ha bekräftat att detta är vettigt.

Följande värden:

SPL 1W @1m, 86,2db
Re 3,3 Ohm
Fs 49,16 hz
Qms 7,72
Qes 0,62
Qts 0,57
Vas 14,87 liter
Area 235cm2
Mms 54,38 gr
Cms 0,19mm/N
Bl 10,35 T-m
L @1khz 2,27 mH
X-max +/-9mm

Hoppas nån har ork att slänga ett öka på detta. Tack på förhand!

Dwa
19 september 2016 · 37 Inlägg

Nån med lite erfarenhet som kan säga ifall 16 liter verkar rimligt? Efter lite googlande verkar det vara ett ganska högt Qts värde?

BigMack
19 september 2016 · 80 Inlägg

Nån liter till hade inte skadat, bygg med en bruttovolym på 18,5l sen kan du prova dig fram om det behövs dämpning eller ej samt eventuellt klossa ned volymen en aning.

Dwa
19 september 2016 · 37 Inlägg

Ja, det är sant - betydligt lättare att minska volymen när lådan är klar än tvärtom smile

Dwa
24 september 2016 · 37 Inlägg

Jag lyckades sparka igång en gammal dator här hemma, som det gick att köra winisd på. Matade in värdena som jag fått från impact, och fick fram 27,7 liter. Väsentlig skillnad mot 16 liter, vilket jag hittade här:
http://www.musicaearte.com/Progetti%20p … woofer.pdf

Lyckades hitta ett annat ställe att räkna på också, där man kunde räkna baklänges för att få fram Qtc. En låda på 27,7 liter motsvarar ett Qtc på 0,707. Låda på 16 liter motsvarar Qtc på 0,792. Detta säger inte mig speciellt mycket, mer än att jag läst om 0,707 som "optimalt"? Ni som kan - vad hade ni satsat på, närmare 16 liter eller 27 liter? Jag är ute efter tight och välkontrollerad bas snarare än högt tryck.

Bassiehof
24 september 2016 · 1 777 Inlägg

För att göra det enkelt: om du vill ha tajt bas ska du ha lågt Q. Så gör som det skrivits i tråden: bygg en större låda och minska volymen tills du hittar den balans mellan tajt bas och avrullning du vill ha och som passar ditt system/bil. Lite extra invändig stagning är inte fel heller. Du kan använda det material (MDF eller så) som blir över för att minska volymen och till extra stagning.

Dwa
24 september 2016 · 37 Inlägg

Perfekt, då går jag på större låda från start. Tack för hjälpen, för mig sade Q-värdet inte så mycket nämligen smile
Har tänkt att bygga lådan i MDF, så det blir ganska enkelt att bygga in lite extra stagning. Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang