Bilälskare protesterar mot polisen.

Bierstube
17 september 2016 · 616 Inlägg

"På över 50 orter hölls på lördagen bilkaravaner i protest mot vad man ser som trakasserier från polisen.

-Vi protesterar mot att polisen och bilprovningen har olika regelböcker, säger entusiasten Lena Emtfors, som leder en av karavanerna, till DN.

Kritikerna hävdar att polisen gör godtyckliga bedömningar och bötfäller bilägare i onödan, ibland för regler som inte gäller för gamla bilar.

Lena Friberg, trafikpolischef i Bergslagen, säger att bilägare ofta bötfälls pga icke godkända ändringar".

---

Bra initiativ, tycker jag. Har ni själva upplevt att polisen ökat sitt fokus på att sätta dit vardagsbilister på sistone? Härom dagen fick jag en bot på 1500 för att jag krypkört några meter utan bälte, då några trafikpoliser gömt sig bara för att haffa bilister helt i onödan. De har aldrig stått där de senaste åren (kör dagligen) men gjorde det nu efter att jag för nån vecka sedan läste om att Polisen fått order om att börja fokusera på att sätta dit vardagsbilister mitt på dagen för petitesser istället för att fokusera på att skydda allmänheten på riktigt.

Vad tycker ni? Angående risken att åka på flygande och upplever ni (vilket uttrycks i artikeln) också att Polisen på gatan och besiktningen har olika måttstockar? En bil man fått igenom kan stoppas bara för att Polisen tycker det är kul att vara glädjedödare och då har man inte samma chans att försvara sig, vara förberedd, bevisa och motivera sig. Polisen bör helt sluta upp med trakasserier av personer med entusiastfordon och istället fokusera på väsentliga uppgifter, tycker jag.

http://www.hd.se/2016-09-17/bilalskare- … ot-polisen

InTheWhite
17 september 2016 · 2 151 Inlägg

Ja vi har ju verkligen större problem i landet som polisen borde lägga fokus på i stället för att tracka vanligt hederligt folk!

Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 september 2016 · 14 054 Inlägg

InTheWhite skrev:
Ja vi har ju verkligen större problem i landet som polisen borde lägga fokus på i stället för att tracka vanligt hederligt folk!

Ja, verkligen. Hacka på bilentusiaster är väldigt onödigt att lägga resurser på kan man tycka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DusanMandick Random Hero
17 september 2016 · 4 047 Inlägg

sluta bryt mot lagen så slipper man problem med polisen, svårare än så är det inte.
Jag åker sänkt, trimmat, utan fjädrar, för breda fälgar mm på var o varannan bil ja har, men jag lipar inte o gnäller på polisen när det är ja själv som valt att göra något olagligt.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Berggren79
17 september 2016 · 90 Inlägg

DusanMandick skrev:
sluta bryt mot lagen så slipper man problem med polisen, svårare än så är det inte.
Jag åker sänkt, trimmat, utan fjädrar, för breda fälgar mm på var o varannan bil ja har, men jag lipar inte o gnäller på polisen när det är ja själv som valt att göra något olagligt.

detta handlar om bilar som är godkända av bilprovningen kan få böter och ombesiktning av polisen 5 sekunder efter en godkänd besiktning och även att polisen bötfäller för saker som inte finns, ex en lastbil som fick böter för att kofångaren var för välpolerad. och sen hotar med indraget körkort om man inte skriver på bötern.

it_mutt Avstängd
17 september 2016 · 10 388 Inlägg

Problemet är att just "Hederligt folk" inte torskar. Kör man utan bälte; ja då får man också ta smällen om man torskar (skiter i om det så bara var 30cm). Kör man, enligt polisen 5km/h för fort, så får man ta det (det innebär i de flesta fall, efter felmarginal på mätaren, borträknad felmarginal på mätinstrument och så vidare, att mätaren i bilen visade 10-15km/h över tillåten hastighetsgräns).

Sen verkar folk på det ha väldigt svårt att förstå att "trafikpoliser" har just trafiken som primärt huvudområde, precis som "polis med tyngd på trafik" eller "polis med inriktning trafik".

Och sen är det inget nytt att bara för att det går igenom besiktningen så är det inte lagligt. Men bilprovning och polis utgår inte från samma "läge" och har inte heller riktigt samma uppgift (men man kan ju vägra förstå det och protestera bäst man vill). Inte direkt svårt att hitta saker som besiktningen släpper igenom, trots att det inte är lagligt. Vi kan ta ett lysande, nu när hösten närmar sig, exempel; xenonkonverterat helljus.




Så nej, jag är helt inne på samma linje som DusanMandick; gör man något olagligt, så får man också "ta det" om man torskar på det.


- - Edit - -

Berggren79 skrev:

DusanMandick skrev:
sluta bryt mot lagen så slipper man problem med polisen, svårare än så är det inte.
Jag åker sänkt, trimmat, utan fjädrar, för breda fälgar mm på var o varannan bil ja har, men jag lipar inte o gnäller på polisen när det är ja själv som valt att göra något olagligt.

detta handlar om bilar som är godkända av bilprovningen kan få böter och ombesiktning av polisen 5 sekunder efter en godkänd besiktning och även att polisen bötfäller för saker som inte finns, ex en lastbil som fick böter för att kofångaren var för välpolerad. och sen hotar med indraget körkort om man inte skriver på bötern.

Igen; de har inte riktigt samma utgångspunkt och bilprovningen släpper som sagt igenom en hel del som inte är lagligt.

Självklart borde det vara fullt tillåtet och lagligt att åka omkring med en 2-3m² stor "spegel" i fronten, riktad mot mötande trafik...(eller?)

Låt de hota med indraget körkort. Har man inte mer pondus än att, OM man nu anser en bot vara felaktig, våga stå på sig, så ja, då får man nog se till att ha tanten sin med i bilen när man är ute och kör.

Senast redigerat av it_mutt (17 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
InTheWhite
17 september 2016 · 2 151 Inlägg

Har själv aldrig haft problem med polisen trots att jag kört både trimmat, för bred spårvidd, fel blinkers osv...
Men jag har heller aldrig varit stor i käften mot dom utan varit ödmjuk, då brukar man bli bemött på samma vis.

Det jag kan tycka är bara att man kanske skulle lägga prio på mer tyngre kriminalitet i stället nu när resurserna
tryter så. Men det är bara mina tankar...

Senast redigerat av InTheWhite (17 september 2016)

it_mutt Avstängd
17 september 2016 · 10 388 Inlägg

InTheWhite skrev:
Har själv aldrig haft problem med polisen trots att jag kört både trimmat, för bred spårvidd, fel blinkers osv...
Men jag har heller aldrig varit stor i käften mot dom utan varit ödmjuk, då brukar man bli bemött på samma vis.

Det jag kan tycka är bara att man kanske skulle lägga prio på mer tyngre kriminalitet i stället nu när resurserna
tryter så. Men det är bara mina tankar...

Visst kan man se det så, men nu ska ju inte heller "den kommande stora polissatsningen" (som kan sågas vid fotknölarna om man nu känner för det) läggas specifikt på trafiken. Det är i sig kanske inte så konstigt att polisen "håller koll" vid träffar och liknande. Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).

Med tanke på hur trafikklimatet är idag skulle jag, högst personligen, gärna se fler poliser i trafiken. Jag ser då fördelar med att man kommer åt förare OCH fordon som inte hör hemma i trafiken (då syftar jag väl inte på toksänkta bilar med fel spårvidd precis, utan mer bilar med körförbud, utan försäkring och dyl). På många ställen försvinner också en stor del av aggressiviteten i trafiken när polisen visar sig (inte överallt dock). Och det ser jag, igen, inte som något negativt.

Många får nog problem just för att de -inte- beter sig som du säger dig göra, utan har en förbannat taskig attityd mot polisen. Det finns många som "hatar polisen", utan att de egentligen haft några problem med polisen och "bara för att det är polisen".

Sen finns det givetvis även poliser som har lika hög social kompetens som en flismaskin.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bierstube
17 september 2016 · 616 Inlägg

it_mutt skrev:
Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).

Vad säger lagen angående att som passagerare i en bil åka runt med alkohol och berusa sig? Räknas bilen som allmän plats eller privat mark i det avseendet?

Oavsett vad så är det belagt att redlösa personer oftare utsätter omgivningen för diverse olägenheter än vad personer i nyktert tillstånd gör - varför en närvaro vid sammankomster som antas ha hög andel fylledrullar får anses motiverad.

Amazonjerka
18 september 2016 · 47 Inlägg

Att polisen bedömer olika har det alltid varit.
Vart stoppad fredag i M-stad på flygande 0 poäng, lördagen så var det elmia & där vart det 13 poäng.

Det måste hänt mycket på 12mil.

Senast redigerat av Amazonjerka (18 september 2016)

IceEyes Varningar: För många..
18 september 2016 · 2 552 Inlägg

Helt rätt och sunt att folk sätter sig upp mot myndigheterna smile Ett steg åt rätt håll vore i fall man gjorde sig av med stolpskottet Eliasson smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
18 september 2016 ·

Hade det sökts tillstånd för demonstrationen eller var även dom olagliga?
Det framgår inte av artikeln.
Givetvis kan enstaka konstapel göra fel, men i regel förefaller det vara rättmätiga böter då fordonen inte är i föreskrivet skick.
Vilket pucko som helst, bevisligen, klarar av att modifiera en bil med diverse attiraljer, det är där agnarna skiljer sig från vetet då en kunnig bilbyggare i regel inte får dessa problem

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 september 2016 · 14 054 Inlägg

it_mutt skrev:

InTheWhite skrev:
Har själv aldrig haft problem med polisen trots att jag kört både trimmat, för bred spårvidd, fel blinkers osv...
Men jag har heller aldrig varit stor i käften mot dom utan varit ödmjuk, då brukar man bli bemött på samma vis.

Det jag kan tycka är bara att man kanske skulle lägga prio på mer tyngre kriminalitet i stället nu när resurserna
tryter så. Men det är bara mina tankar...

Visst kan man se det så, men nu ska ju inte heller "den kommande stora polissatsningen" (som kan sågas vid fotknölarna om man nu känner för det) läggas specifikt på trafiken. Det är i sig kanske inte så konstigt att polisen "håller koll" vid träffar och liknande. Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).

Med tanke på hur trafikklimatet är idag skulle jag, högst personligen, gärna se fler poliser i trafiken. Jag ser då fördelar med att man kommer åt förare OCH fordon som inte hör hemma i trafiken (då syftar jag väl inte på toksänkta bilar med fel spårvidd precis, utan mer bilar med körförbud, utan försäkring och dyl). På många ställen försvinner också en stor del av aggressiviteten i trafiken när polisen visar sig (inte överallt dock). Och det ser jag, igen, inte som något negativt.

Många får nog problem just för att de -inte- beter sig som du säger dig göra, utan har en förbannat taskig attityd mot polisen. Det finns många som "hatar polisen", utan att de egentligen haft några problem med polisen och "bara för att det är polisen".

Sen finns det givetvis även poliser som har lika hög social kompetens som en flismaskin.

Håller med, en onykter förare är en för mycket. Men procentuellt så tror jag inte att det är fler onyktra förare på typ Power Meet än i den övriga trafiken då det rör sig kanske uppemot 30000 fordon, kanske mer där i Västerås om vi tar denna bilfest som exempel. Men vi ska betänka att det är väldigt många "vanliga" bilister som inte ska vara i trafiken "dagen efter" eller alla galanta hemmafruar som ska ner till "bolaget" för att hämta upp ännu en "kickifestis".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Knugcab
18 september 2016 · 5 111 Inlägg

Man får ju vara ganska så bra naiv om man tror att alla polisers bedömningar alltid är de rätta. Därmed inte sagt att de gör ett dåligt jobb rent generellt. Jag vet ju nu också självklart att det inte är den enskilde polismannen som bestämmer vad han skall göra hur som helst, men man kan ju bli lite lack att alla knarkare åker runt påtända i femhundranittioelva blås inne i stan dag ut och dag in utan att det görs något, och kör av vägen på löpande band för att vara ute med en ny skitbil dagen efter, allt medans polisen stolt annonserar ut på facebook att de under en vecka kommer stoppa varenda epatraktor (som jag skulle vilja påstå här i kommunen kör så pass lagligt för närvarande att jag blir förvånad) för att det "kommit in klagomål" och att de slår sig för bröstet hur stor insats för trafiksäkerheten det är.

Så är jag då emot det senare? Nej. Jag är emot hur prioriteringarna läggs i det fallet. Man sorterar inte upp böckerna i bokhyllan i bokstavsordning om taket läcker så man har en swimmingpool på golvet, även om båda sakerna kan vara motiverade att åtgärda.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Bierstube
18 september 2016 · 616 Inlägg

Evildan skrev:
Hade det sökts tillstånd för demonstrationen eller var även dom olagliga?

Dessa "demonstrationer" skedde ju inte på helt ordinärt vis, så vad paragrafen om demonstrationstillstånd säger i detta fall är jag inte påläst kring.

Vet du det - ifall detta tilltag är ett brott i sig dvs att, som demonstranterna gjorde, sätta sig i bilar och köra efter varann? Eller om man gör sig skyldig till några lagöverträdelser i samband med detta. "Hindrande av trafik" skulle kunna vara en tänkbar rubricering. "Ordningsstörning" är jag ytterst tveksam till ifall den kan bli aktuell i detta fall.

Men huruvida lagen om krav på tillstånd vid demonstrationer omfattar bilar som körs efter varandra är tveksamt. Finns det någon här som vet hur förfarandet ska betraktas juridiskt?

Muttley
18 september 2016 ·

Vi har på tok för lite trafikpoliser, de var flera år sen nu jag såg riktiga kontroller,  flygande var riktigt längesen.

Att du fick böter för att polisen valde att stå där de vanligtvis inte står betyder bara att vi har för lite trafikpoliser och att du är bara kinkig för att du gjorde fel och fick en rättmätig bot.

Fram för fler trafikpoliser och mycket mer flygande kontroller.   


Den som tror att polis och besiktning har samma kontroller bör läsa på lite.   Polisen har säkerhet plus en del övriga saker att kontrollera.

it_mutt Avstängd
18 september 2016 · 10 388 Inlägg

Bierstube skrev:

it_mutt skrev:
Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).

Vad säger lagen angående att som passagerare i en bil åka runt med alkohol och berusa sig? Räknas bilen som allmän plats eller privat mark i det avseendet?

Oavsett vad så är det belagt att redlösa personer oftare utsätter omgivningen för diverse olägenheter än vad personer i nyktert tillstånd gör - varför en närvaro vid sammankomster som antas ha hög andel fylledrullar får anses motiverad.

Det där är lite "snurrigt". Man kan väl säga som så att en allmän plats inte -per automatik- är det samma som att alkoholförbud råder. Tror det ligger hos kommunerna att avgöra vad som är "alkoholfria platser" (sett till allmänna platser då givetvis). På en sådan plats får du faktiskt inte sitta och dricka i bilen heller.

Det var just det jag var ute efter; finns det alkohol inblandat så är det inte konstigt att polisen, åtminstone i större utsträckning än annars, är närvarande. Och då kan man också tänka sig att; fler poliser på plats ger en högre "risk" (beror ju på hur man vill se det) att torska för något som man annars inte åkt på. Av den enkla anledning att "annars" är det polisfattigt och således mindre "risk" att åka dit på det.

Och självfallet, bara för sakens skull, så är jag fullt medveten om att detta inte bara är inom jänkekulturen.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:

InTheWhite skrev:
Har själv aldrig haft problem med polisen trots att jag kört både trimmat, för bred spårvidd, fel blinkers osv...
Men jag har heller aldrig varit stor i käften mot dom utan varit ödmjuk, då brukar man bli bemött på samma vis.

Det jag kan tycka är bara att man kanske skulle lägga prio på mer tyngre kriminalitet i stället nu när resurserna
tryter så. Men det är bara mina tankar...

Visst kan man se det så, men nu ska ju inte heller "den kommande stora polissatsningen" (som kan sågas vid fotknölarna om man nu känner för det) läggas specifikt på trafiken. Det är i sig kanske inte så konstigt att polisen "håller koll" vid träffar och liknande. Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).

Med tanke på hur trafikklimatet är idag skulle jag, högst personligen, gärna se fler poliser i trafiken. Jag ser då fördelar med att man kommer åt förare OCH fordon som inte hör hemma i trafiken (då syftar jag väl inte på toksänkta bilar med fel spårvidd precis, utan mer bilar med körförbud, utan försäkring och dyl). På många ställen försvinner också en stor del av aggressiviteten i trafiken när polisen visar sig (inte överallt dock). Och det ser jag, igen, inte som något negativt.

Många får nog problem just för att de -inte- beter sig som du säger dig göra, utan har en förbannat taskig attityd mot polisen. Det finns många som "hatar polisen", utan att de egentligen haft några problem med polisen och "bara för att det är polisen".

Sen finns det givetvis även poliser som har lika hög social kompetens som en flismaskin.

Håller med, en onykter förare är en för mycket. Men procentuellt så tror jag inte att det är fler onyktra förare på typ Power Meet än i den övriga trafiken då det rör sig kanske uppemot 30000 fordon, kanske mer där i Västerås om vi tar denna bilfest som exempel. Men vi ska betänka att det är väldigt många "vanliga" bilister som inte ska vara i trafiken "dagen efter" eller alla galanta hemmafruar som ska ner till "bolaget" för att hämta upp ännu en "kickifestis".

/Benny

Ska väl då förtydliga att jag har visserligen nolltolerans mot påverkade förare, men min tanke var just det i svaret ovan; finns det alkohol inblandat, även om förarna är nyktra, så ökar också risken för mer bråk, stök och allmänt patraskande. Det vet givetvis polisen om och det är således inte så konstigt att man från polisens sida "punktmarkerar" träffarna.

Sen är det ju också som så att träffar (oavsett om det är märkesspecifikt, japs/jänk/tysk/we-specifikt) tenderar att "locka ut" bilar som kanske inte heller är...i brist på bättre uttryck; helt i sin ordning.


Men igen, det gäller överallt och inte bara inom jänkekulturen (det är då, som påpekat skillnad på folk som kör jänkare och folk som kör jänkare).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bierstube skrev:

Evildan skrev:
Hade det sökts tillstånd för demonstrationen eller var även dom olagliga?

Dessa "demonstrationer" skedde ju inte på helt ordinärt vis, så vad paragrafen om demonstrationstillstånd säger i detta fall är jag inte påläst kring.

Vet du det - ifall detta tilltag är ett brott i sig dvs att, som demonstranterna gjorde, sätta sig i bilar och köra efter varann? Eller om man gör sig skyldig till några lagöverträdelser i samband med detta. "Hindrande av trafik" skulle kunna vara en tänkbar rubricering. "Ordningsstörning" är jag ytterst tveksam till ifall den kan bli aktuell i detta fall.

Men huruvida lagen om krav på tillstånd vid demonstrationer omfattar bilar som körs efter varandra är tveksamt. Finns det någon här som vet hur förfarandet ska betraktas juridiskt?

Enligt ordningslagen (jag kan rota tag i paragraf om det behövs), så krävs tillstånd för alla "sammankomster som inte sker på privat mark". Det inkluderar då även korteger. Det ska då inkludera vilken rutt man planerar att köra och så vidare.

Senast redigerat av it_mutt (18 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
18 september 2016 ·

it_mutt skrev:

Bierstube skrev:

it_mutt skrev:
Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).

Vad säger lagen angående att som passagerare i en bil åka runt med alkohol och berusa sig? Räknas bilen som allmän plats eller privat mark i det avseendet?

Oavsett vad så är det belagt att redlösa personer oftare utsätter omgivningen för diverse olägenheter än vad personer i nyktert tillstånd gör - varför en närvaro vid sammankomster som antas ha hög andel fylledrullar får anses motiverad.

Det där är lite "snurrigt". Man kan väl säga som så att en allmän plats inte -per automatik- är det samma som att alkoholförbud råder. Tror det ligger hos kommunerna att avgöra vad som är "alkoholfria platser" (sett till allmänna platser då givetvis). På en sådan plats får du faktiskt inte sitta och dricka i bilen heller.

Det var just det jag var ute efter; finns det alkohol inblandat så är det inte konstigt att polisen, åtminstone i större utsträckning än annars, är närvarande. Och då kan man också tänka sig att; fler poliser på plats ger en högre "risk" (beror ju på hur man vill se det) att torska för något som man annars inte åkt på. Av den enkla anledning att "annars" är det polisfattigt och således mindre "risk" att åka dit på det.

Och självfallet, bara för sakens skull, så är jag fullt medveten om att detta inte bara är inom jänkekulturen.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:
Visst kan man se det så, men nu ska ju inte heller "den kommande stora polissatsningen" (som kan sågas vid fotknölarna om man nu känner för det) läggas specifikt på trafiken. Det är i sig kanske inte så konstigt att polisen "håller koll" vid träffar och liknande. Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).

Med tanke på hur trafikklimatet är idag skulle jag, högst personligen, gärna se fler poliser i trafiken. Jag ser då fördelar med att man kommer åt förare OCH fordon som inte hör hemma i trafiken (då syftar jag väl inte på toksänkta bilar med fel spårvidd precis, utan mer bilar med körförbud, utan försäkring och dyl). På många ställen försvinner också en stor del av aggressiviteten i trafiken när polisen visar sig (inte överallt dock). Och det ser jag, igen, inte som något negativt.

Många får nog problem just för att de -inte- beter sig som du säger dig göra, utan har en förbannat taskig attityd mot polisen. Det finns många som "hatar polisen", utan att de egentligen haft några problem med polisen och "bara för att det är polisen".

Sen finns det givetvis även poliser som har lika hög social kompetens som en flismaskin.

Håller med, en onykter förare är en för mycket. Men procentuellt så tror jag inte att det är fler onyktra förare på typ Power Meet än i den övriga trafiken då det rör sig kanske uppemot 30000 fordon, kanske mer där i Västerås om vi tar denna bilfest som exempel. Men vi ska betänka att det är väldigt många "vanliga" bilister som inte ska vara i trafiken "dagen efter" eller alla galanta hemmafruar som ska ner till "bolaget" för att hämta upp ännu en "kickifestis".

/Benny

Ska väl då förtydliga att jag har visserligen nolltolerans mot påverkade förare, men min tanke var just det i svaret ovan; finns det alkohol inblandat, även om förarna är nyktra, så ökar också risken för mer bråk, stök och allmänt patraskande. Det vet givetvis polisen om och det är således inte så konstigt att man från polisens sida "punktmarkerar" träffarna.

Sen är det ju också som så att träffar (oavsett om det är märkesspecifikt, japs/jänk/tysk/we-specifikt) tenderar att "locka ut" bilar som kanske inte heller är...i brist på bättre uttryck; helt i sin ordning.


Men igen, det gäller överallt och inte bara inom jänkekulturen (det är då, som påpekat skillnad på folk som kör jänkare och folk som kör jänkare).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bierstube skrev:

Evildan skrev:
Hade det sökts tillstånd för demonstrationen eller var även dom olagliga?

Dessa "demonstrationer" skedde ju inte på helt ordinärt vis, så vad paragrafen om demonstrationstillstånd säger i detta fall är jag inte påläst kring.

Vet du det - ifall detta tilltag är ett brott i sig dvs att, som demonstranterna gjorde, sätta sig i bilar och köra efter varann? Eller om man gör sig skyldig till några lagöverträdelser i samband med detta. "Hindrande av trafik" skulle kunna vara en tänkbar rubricering. "Ordningsstörning" är jag ytterst tveksam till ifall den kan bli aktuell i detta fall.

Men huruvida lagen om krav på tillstånd vid demonstrationer omfattar bilar som körs efter varandra är tveksamt. Finns det någon här som vet hur förfarandet ska betraktas juridiskt?

Enligt ordningslagen (jag kan rota tag i paragraf om det behövs), så krävs tillstånd för alla "sammankomster som inte sker på privat mark". Det inkluderar då även korteger. Det ska då inkludera vilken rutt man planerar att köra och så vidare.

Jag iddes inte diskutera vidare med den bittra bältessyndaren men letade snabbt fram detta.
https://lagen.nu/1993:1617

Fler källor är väl alltid bra?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … -1993-1617

Senast redigerat av Evildan (18 september 2016)

Brådhis * Voff voff *
18 september 2016 · 10 279 Inlägg

Berggren79 skrev:
detta handlar om bilar som är godkända av bilprovningen kan få böter och ombesiktning av polisen 5 sekunder efter en godkänd besiktning och även att polisen bötfäller för saker som inte finns, ex en lastbil som fick böter för att kofångaren var för välpolerad. och sen hotar med indraget körkort om man inte skriver på bötern.

Men... Det resonemanget håller ju bara om folk aldrig ändrar sina bilar inför besiktningen. Jag vet rätt många som brukar byta eller koppla ur lampor eller byta hjul eller rutor inför besiktningen...

Enkelt uttryckt, en bil godkänd av bilprovningen är ju inte automatiskt immun mot framtida kontroller! Det finns inget argument som heter "bilprovningen har ju godkänt min bil". Lika lite som man kan säga åt ett hjullager som skär 2 dagar efter besiktning att skärpa sig eftersom det är besiktigat, lika lite kan man säga ovanstående till en polis som tycker att du har för breda hjul eller tonade rutor...

Se´n håller jag förstås med om att polisen inte ska anmärka på direkt påhittade saker, men det faller nog under sunt förnuft.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang