Missljud från motor Volvo 855 T5R

Chrisehhh
18 september 2016 · 242 Inlägg

Hej..

Har köpt en 855 t5r och jag har typ kört 1-2 mil med den totalt. Jag kollade oljan och såg att inget syntes på stickan. Så jag hällde på 1 liter och kollade igen, fortfarande inget på stickan. Så jag bytte olja och filter och nu kanske jag är lite nojjig men jag tycker att det knackar/tickar lite väl mycket... kan det vara så illa att det är vevlager eller liknande som rasat?

Video https://youtu.be/taJtcPN7WqU

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 september 2016 · 4 917 Inlägg

Dåligt underhåll från tidigare ägare tyder på att du köpt den privat..
Gjorde hen sig av med den just för att den knackade?
Hur mycket olja av fick du ut?
Var den kolsvart?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xoff Volvo tönt... =)
19 september 2016 · 2 344 Inlägg

Svårt att höra på videon, men jag tyckte mig mest höra spridar och lyftar tick,?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Chrisehhh
19 september 2016 · 242 Inlägg

Oljan va inte den finaste, och det kanske va cirka 2 liter kvar och då hade jag ändå fyllt på lite olja. Ni tror alltså att det kan vara ventiltick eller lyftare som låter?

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Chrisehhh
19 september 2016 · 242 Inlägg

Det jag hade tänkt är att rengöra vevhusventilationen. Kan den vara så tät att bilen drar olja? Sen hade jag tänkt att göra oljebyte så snart som möjligt igen efter att motorn gått lite. Det kan vara som ni säger att det är lyftarna som "knackar" i och med att toppen inte fått den smörjningen som den skulle pga av låg oljenivå... tror ni det är riskfyllt att köra med knackande lyftare?

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Xoff Volvo tönt... =)
19 september 2016 · 2 344 Inlägg

Såvitt jag kan se på filmen har bilen gått 24k? isåfall är det med stor sannolikhet att packboxen på veven bakom svänghjulet har gått, den brukar börja ge sig till känna runt 24k så kolla under bilen om det fuktar runt det lilla skvallerhålet i sprängkåpan...

Gör den det så är det bara på att byta den...

Vevhusventen är också viktigt att gå över precis som du säger...

Om det är lyftarknack så är det ingen större fara att köra med, de brukar fylla upp sig så småningom...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Chrisehhh
19 september 2016 · 242 Inlägg

Tack för svar. Jag vet inte exakt hur långt den har gått. Det är bytt mätarhus på den och senaste besiktningarna visar cirkus 29xxx mil, fast nu måste jag byta mätarhus igen för att mätarställningen och trippen samt varvräknaren slutat funka... tråkigt när man inte vet exakta mätarställningen... sad

Det jag har märkt med tanke på oljan är att det ligger lite olja vid ventilkåpan, kanske är oljelocket eller vevhusslangen som går där som pustar ur sig olja?

Senast redigerat av Chrisehhh (19 september 2016)

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang