För höga Co och HC värden!

jaka54
19 september 2016 · 5 715 Inlägg

Hej!
Var


Besiktigade bilen (Audi 100 2,0E -89:a med RT motorn) för en vecka sedan och fick nedslag på att motorn hade för höga CO och HC värden.
Besiktningskillen gissade på att det var tempgivaren som var felaktig så jag bytte till en ny Boschgivare men när jag blinkar ut eventuella felkoder så får jag koden 2312 (lysdiodens blinkningar) vilket betyder att antingen är tempgivaren trasig eller kabelbrott.
Har uteslutit kabelbrott då motorn  går perfekt men...lägger av direkt när jag kopplar bort kontaktstycket till tempgivaren. Det finns alltså kontakt från tempgivaren till "datorn".
Tips mottages varmt!

Senast redigerat av jaka54 (19 september 2016)

Evildan
19 september 2016 ·

Mitt tips är att du gör dig av med det där gamla liket nu.

jaka54
19 september 2016 · 5 715 Inlägg

Hej!
Kan inte skiljas från "gamle Grolle"!wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-2608943649084b54b74b61a0596dace0.jpg

spillolja
19 september 2016 · 4 020 Inlägg

Är felkoderna raderade ?  (detta göres genom att lyfta -minus polen > 1min)

En Klunk E85/etanol i tanken ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2016 · 17 455 Inlägg

Som Evildan sa om du inte gjort det.

Kör sam fan är efter dig i 30 minuter. Kan mycket väl hjälpa.

Sälj eller ge bort bilen. 1989... Herregud!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
19 september 2016 · 5 715 Inlägg

Hej!
Jag fick tips idag att ta bort minuspolen på batteriet, vrida om tändningsnyckeln och trampa gaspedalen i botten...detta för att ladda ur kondensatorerna och därmed ta bort eventuella felkoder...men det hjälpte inte. Samma felkod kom upp 2321 ="Tempgivare trasig /kabelbrott"! Men...jag hade inte batterikabeln borta mer än 20-30 sekunder. Det är möjligt att om jag har kabeln borttagen i mer än en minut att det kan hjälpa. -Ska testa i morgon. Jag hör av mig.

spillolja
19 september 2016 · 4 020 Inlägg

Tja  bilen är avskriven, snart skattebefriad, obefintligt värderas  kan inte bli bättre
å så var det avgasvärdena, alla 4 värderna behövs för fortsatt konsultaion

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
19 september 2016 · 9 296 Inlägg

Inget fel på en gammal Audi tills det blir fel på den. Skulle hellre äga tiotusen Audi 100 från 89 än en endas skit-Audi från 2010 eller nyare. Fyfan.

Men allt förbannat dravel om felkoder och skit gör mig galen. Hur mår bilen? Är det service gjord? Hur är ventilstyrningarna? Sitter CO-skruven kvar i sitt lackade läge eller har den lossnat?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
19 september 2016 ·

caromania skrev:
Inget fel på en gammal Audi tills det blir fel på den. Skulle hellre äga tiotusen Audi 100 från 89 än en endas skit-Audi från 2010 eller nyare. Fyfan.

Men allt förbannat dravel om felkoder och skit gör mig galen. Hur mår bilen? Är det service gjord? Hur är ventilstyrningarna? Sitter CO-skruven kvar i sitt lackade läge eller har den lossnat?

VAG och intressanta elfel är säkrare än Guds förlåtelse i en katolsk kyrka på en söndagsförmiddag. Men javisst, det har knappast blivit bättre med tiden inom den koncernen.
Felkoderna är det viktigaste av allt, stofiler från -70 talet dom har inte fattat detta utan envisas med att kontrollera tennstiftens kondition samt lukta på avgaserna, sådant där skumt som utförs utan tangentbordets trygga famn som moralstärkare.
Inget på den bilen, som så flitigt förekommer som referens oavsett annan bilmodells problem, kan omöjligen vara orört.

spillolja
19 september 2016 · 4 020 Inlägg

I detta dokument finns lite mattnyttig info om KE-jetronic:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_102.PDF

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
20 september 2016 · 5 715 Inlägg

Hej!
Jag sköter bilen som en baby!wink
Byter motorolja, oljefilter, luftfilter varje år ( 5Wx40 helssyntet  "formula excell" från Q8 ).
Byter växellådsolja vartannat år liksom bromsvätska.
Bytte kamrem,vattenpump,tändstift,rotor och fördelarlock och ny kat i somras. Gamla kat:en funkade bra men hade rostat sönder i fästena.
svetsar,blästar och lackar själv när så behövs.-Det behövs inte så ofta eftersom karossen är helgalvad.

Efter att ha tagit bort -minuspolen i ca 60min i går kväll så kollade jag eventuella felkoder. -Och det fanns Inga!
smile

Besiktningen slog ned på nedanstående.
CO värdet var för högt 1,2% (0,5%) och vid förhöjd tomgång 1% (0,3%)
HC värdet var för högt 137ppm (100ppm)
Lambda var OK 0,98 (0,97-1.03)

spillolja
20 september 2016 · 4 020 Inlägg

Värderna betyder att den gå en liten nypa för fett  om lambdasonden jobbar som den ska (50-950mV alt. >950mV)
så borde en Sup E85/etanol  ca 15% i tanken putsa till värderna till det godkända

så skulle man även kunna mäta strömmen till styrtrycksventilen

för att mota bort rosten innan den börja krypa under galvaniseringen så tag del av mitt recept i denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315985

big_smile

Senast redigerat av spillolja (20 september 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
20 september 2016 · 9 296 Inlägg

Hur mår ventilstyrningarna? Den drar ingen olja alls? 5w är lite i tunnaste laget för en gammal sliten motor skulle jag påstå.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
20 september 2016 · 4 020 Inlägg

HC-värderna är kanon med tanke på den går så pass fett
5W-40  är en utmärkt viscositet till 99% av alla motorer

men handlar det om hög oljeförbrukning kanske man ska överväga XW-50 eller 10W-X0 olja
smile

Senast redigerat av spillolja (20 september 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
20 september 2016 · 1 705 Inlägg

En felaktig tempgivare skulle kunna göra så att bilen körs på kallstartsmapp hela tiden, vilket skulle kunna förklara varför den går fett.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
BMW 320i "tysken" (2007)
caromania Forummoderator
20 september 2016 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
5W-40  är en utmärkt viscositet till 99% av alla motorer

Självklart. Problemet är att Audi rekommenderade 15w30 i sina motorer på 80talet och även om jag inte har belägg för det så tror jag det är en av orsakerna till att hydraliska ventillyftare knackade som fan på vintern och ventilstyrningarna var sopslut på varenda Audispis i mannaminne från den eran. Har nu denna bil gått i gubbes händer med service enligt bok med 15w30 i 25 år så finns ju helt klart en härlig möjlighet att styrningarna även på denna pjäs abdikerat med en något förhöjd oljeförbränning till följd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
20 september 2016 · 5 715 Inlägg

Hej!
Motorn drar ingen olja alls och har aldrig gjort! Nu överdriver jag lite men när jag säger att den inte drar någon olja så betyder det att jag aldrig behöver fylla på olja mellan oljebytena som jag gör varje vår och kollar jag på oljestickan (vilket jag gör då och då) så håller sig oljenivån konstant.


Jag har bytt tempgivaren och ska lämna in bilen för koll av avgasvärden i morgon. Får hoppas att värdena blir bättre än tidigare.

Senast redigerat av jaka54 (22 september 2016)

spillolja
20 september 2016 · 4 020 Inlägg

NTC moståndet kam man mästa själv  det har som regel ett R25 värde på 2,2 Kiloohm   

Sidan 10 i det av mig länkade dokumentet  finns motstånd vs. tempkurva
man kan tillfälligt byta till ett fast mostånd på ca 220 ohm vid varmkörd motor

man kan även mäta på lambdasonden  det behövs en 6 mm flatstift resp hylsa för att koppla in en mätare
(den 2 poliga kontakten är för sondens förvärmning)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
21 september 2016 · 5 715 Inlägg

Hej!
Killarna på Nordic Audi säger att man ska få 4444 i blinkningskod när inga koder finns men när jag kollade eventuella blinkningar i går så blinkade inte lysdioden alls. Misstänkte först att den var trasig men det var den inte ( kollade direkt mot ett 12V batteri).
Jag har heller ingen utspänning (12v) från kontakten (den till vänster på bilden nedan) vilket jag antar man ska ha...
sladdarna till kontakten är ganska kraftiga så jag undrar om det är någon säkring som gått??? Men allt elektriskt i bilen funkar!


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5b7d45648a1085e72e0f1b71b26e2ebc.jpg

jaka54
24 september 2016 · 5 715 Inlägg

Hej!
Det visade sig att säkring 21  "Diagnos urtag" hade gått. Måste ha kortslutit testsladdarna när jag blinkade ut koder sist.
Blinkade ut felkoder igen och fick fortfarande "tempgivarfel/kabelbrott"...kollade den undre "stora klumpen" =tempmätare för instrument mm och upptäckte när jag tog bort kontakten att en eller två av fyra sladdar var av.
Åkte till skroten och fick tag på en "ny" kontakt med sladdar vilken jag lödde in och kollade sedan felkoderna.
Nu blinkade testdioden 4,4,4,4 vilket på gammalt Audi 100 språk betyder att inga felkoder finns.
Det var alltså den undre tempmätaren det var fel på  hela tiden och inte den övre lilla svarta två-poliga tempmätaren. -Kan den undre fyr-poliga (ibland tre)tempmätaren orsaka de höga HC och CO värdena?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang