Vibrerande oljud från bakvagn Volvo 245

Patriik34
19 september 2016 · 10 Inlägg

Bil: Volvo 245 GLT, b230e (2,5 liters, uppskattningsvis 160-170hk)
Hejsan! Har problem med ett oljud i från bakvagn sen en tid tillbaka och jag blir inte klok på det!!

Ljudet o vibrationerna uppkommer främst när man gasar hårt från första växeln upp till tvåan-trean och ibland även fyran. Även ibland när man till exempel åker på femmans växel med gaspådrag och man åker i ett gupp eller ojämnhet... Ju tyngre last desto värre blir det.
Det både knackar o smäller och även lite vibrationer tycker jag mig känna från bakvagn.
Har kollat knutkors, stödlager, har även varit ur med drivaxlar, monterat i en Torsen-diff (ljudet va även innan jag montera diffbromsen)  pinjong o kronhjul såg bra ut.
Har klämt å känt på samtliga bussningar o stag och allt verkar bra enligt mig men jag är ingen expert!

När man ställer fast bilen så smäller det till ordentligt innan man får snurr på hjulen...

Vad kan det vara för fel!? Blir inte klok på detta!! Det enda jag kan tänka mig är att bakaxeln vrider sig så att kardan får fel vinkel in? Kan det vara nåt? Och isf vad kan jag göra för att åtgärda detta?

Förlåt för långt inlägg o eventuella stavfel... Hoppas nån kan komma med nån idé!

Tack på förhand! //Patrik

Volvo 244 GL "Turbo" (1979)
Volvo 245 GLT "Penta" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang