Köpråd: Land Rover Defender 110 TD5

Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
19 september 2016 · 314 Inlägg

Hej gott folk! Jag har alltid gillat Defender! Tycker de är både balla och manliga. Gillar framförallt designen och enkelheten!

Funderar på att skaffa en 98 - 99 med TD5 motorn. Varför just TD5? Vet ej faktist. Det kan vara för att de flesta som dyker upp på Blocket idag är nyare och då har de den motorn!

Någon som ägt/äger en Defender? Vad har ni för erfarenheter? Är de pålitliga generellt? Hur är det med rosten? Jag vet att karossen är gjort av aluminium men ramen är inte av det.

Vill helst ha en med under 20.000 mil och använda den under det saltfria säsongen! Men eftersom de kostar en hel del så blir det ingen köp iår eller troligen inte nästa år heller, men det ligger i planerna att skaffa en sådan!

Är TDI motorerna bättre? Ska man satsa på en TDI istället?

Vad drar en TD5:a? Ligger de under 1 liter vid blandad körning? Drar den lika mycket som TDI motorerna?

Vad är det man ska se för vid inköp?

Mvh

Youtube.com/Theeurobandit
torsen
19 september 2016 · 7 238 Inlägg

Har ägt några Defenders.
Råder dig, om budgeten inte tillåter en PUMA(Td4 från och med 2007), att inte köpa äldre Td5 än 2004.
Före detta år stora problem med kablaget mellan motor och "datorn" under högra framstolen, oljepumpen vars drev kan lossna, topplocket och avgasgrenröret som kan spricka.
Puman är en helt annan bil på alla sätt. Inte bara motor och växellåda(som är 6-växlad med lägre "etta" och högre högsta växel.
Det senare leder till bättre bränsleekonomi och lägre bullernivå.
Provkör både en STORM (Td5) och PUMA (Td4) innan du slår till är mitt råd.
Värme och ventilation är på en heeeelt annan nivå i PUMAn.
Anser jag som flera år ägt båda.

Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
19 september 2016 · 314 Inlägg

torsen skrev:
Har ägt några Defenders.
Råder dig, om budgeten inte tillåter en PUMA(Td4 från och med 2007), att inte köpa äldre Td5 än 2004.
Före detta år stora problem med kablaget mellan motor och "datorn" under högra framstolen, oljepumpen vars drev kan lossna, topplocket och avgasgrenröret som kan spricka.
Puman är en helt annan bil på alla sätt. Inte bara motor och växellåda(som är 6-växlad med lägre "etta" och högre högsta växel.
Det senare leder till bättre bränsleekonomi och lägre bullernivå.
Provkör både en STORM (Td5) och PUMA (Td4) innan du slår till är mitt råd.
Värme och ventilation är på en heeeelt annan nivå i PUMAn.
Anser jag som flera år ägt båda.

Ok! Gillar dock inte faceliftmodellen! Framförallt den nya inredningen som ser ut som i en modern tråkig SUV.. Så de första TD5:orna är alltså inget bra köp? Har du ägt några TDI?

Youtube.com/Theeurobandit
torsen
19 september 2016 · 7 238 Inlägg

Glömde berätta att från och med PUMAn är inte alla karossdelar av Birmabright(en lättmetallegering).
Bland annat dörrar och motorhuv av "svartplåt"(som andra bilar).
Torpedväggen, som är av "svartplåt", är alla Deffars värsta rostställe, och det besvärligaste att åtgärda.
Det som ser tråkigt ut, men har mindre betydelse, är att alla utvändiga/synliga torx-skruvar rostar ofantligt.

torsen
20 september 2016 · 7 238 Inlägg

Eurobandit skrev:

torsen skrev:
Har ägt några Defenders.
Råder dig, om budgeten inte tillåter en PUMA(Td4 från och med 2007), att inte köpa äldre Td5 än 2004.
Före detta år stora problem med kablaget mellan motor och "datorn" under högra framstolen, oljepumpen vars drev kan lossna, topplocket och avgasgrenröret som kan spricka.
Puman är en helt annan bil på alla sätt. Inte bara motor och växellåda(som är 6-växlad med lägre "etta" och högre högsta växel.
Det senare leder till bättre bränsleekonomi och lägre bullernivå.
Provkör både en STORM (Td5) och PUMA (Td4) innan du slår till är mitt råd.
Värme och ventilation är på en heeeelt annan nivå i PUMAn.
Anser jag som flera år ägt båda.

Ok! Gillar dock inte faceliftmodellen! Framförallt den nya inredningen som ser ut som i en modern tråkig SUV.. Så de första TD5:orna är alltså inget bra köp? Har du ägt några TDI?

Nej, har inte ägt någon TDI, men väl kört.
De är mycket trötta men, driftsäkra.
Du kanske skulle fundera på en "Ninety" eller "Oneten" också.
De har modern hjulupphängning med "skiftnycklar" och skruvfjädrar, men ser ut som "Seriebilar".

Vill återgå till skillnaderna mellan Storm och PUMA.
Eftersom jag genomlevt ett antal vintrar med båda så står jag fast vid att skillnaden är himmelsvid komfortmässigt.
Stormen har dålig värme och det drar kallt från friskluftinsläppen under vindrutan.
PUMAn är en betydligt bättre bil.

Seriebilarna, Nintety och Oneten är mer "riktiga" Land Rovers.
Men PUMAn är den bästa både på landsväg och i terrängen.
Demontera de båda krängningshämmarna, ersätt stora ljuddämparen med en passbit(för markfrigången) och montera 33/10-16" på fälgar med 1" mindre ET så har du en standardbil som är näst intill oslagbar i terrängen, bland "stock car" bilar.

Komfortmässigt, om du är "stor"(lång och "välbyggd"), bör du inte välja en pickis p g a a stolen inte går att skjuta långt tillbaka.
Stationsvagnarna går att modifiera genom att demontera röret bakom stolarna.
För långa ben kan man kompensera med 1" distanser under stolskenorna i framkant.

Sist, men inte minst, bör du vet att alla Seriebilarna, med moderna derivator, är så pass sköra att de inte tål att stillastående sidotippas utan att "överbyggnaden" deformeras diagonalt.
Den bärande delen är vindrutan. som inte är fällbar på de senaste bilarna, men fortfarande är lika skört infäst.
Bilarna är popnitade ihop av mindre och vekare delar av Birmabright.

Men - det är absolut den charmigaste, råaste och mest macho bilen som byggts.
Och då har jag även ägt MB 463(Geländewagen), Pajero, Nissan och ett antal Wranglers.

cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang