Köpråd ~ Familjebil <30.000:-

rocky0278
22 september 2016 · 1 Inlägg

Öjjt.
Är helt ny på garaget.org så jag vet inte om jag lägger tråden på rätt plats, mod får gärna flytta/säga till om jag gjort fel smile

Här är jag och söker tips på prisvärda bilar för max 30.000:- kom gärna med för/nackdelar!

De krav jag har är : Kombi(ska rymma kärring, två barnstolar + vagn och ha plats för annat), soppasnål(under litern), billig skatt och försäkring.

De bilar jag kikat på är :
SAAB 9-5
SCODA OCTAVIA
VW PASSAT

Vad kan ni säga om dessa?
Ni får som sagt komma med båda för och nackdelar,  tips om andra bilar osv.
Det blir min första bil, jag har tummen mitt i handen och vill att allt bara ska funka 😂 vad ska jag se upp för? Vad ska jag kolla efter? Lönar det sig att handla av bilhandlare eller går det lika bra med privatperson? Som sagt,  jag är helt ny och fattar ingenting vad gäller bilar 😂

/ Rocky

Evildan
22 september 2016 ·

Hej och välkommen hit.
Enligt min erfarenhet är SAABen det vettigaste valet av dessa även om min Octavia förefaller fungera väl.

Jag skulle istället tipsa om en Avensis då dom fyller samtliga av dina kriterier.
https://m.blocket.se/dalarna/Toyota_Ave … =6&w=1

Evildan
22 september 2016 ·
Evildan
22 september 2016 ·

https://m.blocket.se/dalarna/Honda_crv_ … =6&w=1
Ännu en driftsäker familjebil.

N_W V8 de bästa som finns!
22 september 2016 · 1 092 Inlägg

Jag har ägt både Passat och Octavia kombi och det vill jag inte göra om, dock ingen Saab.
Letar nu efter en Toyota Avensis som bruksbil, jag tycker den borde uppfylla dina krav. Dock är de ju lite plastigare och lika roliga som ett glas vatten men de fungerar ju iaf.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 september 2016 · 3 730 Inlägg

Saab tuffar och går men är hemska att hantera enligt mig. Trivs man med en sådan är det ett klokt val.

Passat är supertrevliga att köra men verkar vara mycket bekymmer när de får några år på nacken.

Som sann Volvoit föreslår jag givetvis V70N 2.4 170hk typ 03-04. Typisk slitvarg...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
rcy
22 september 2016 · 1 705 Inlägg

Ska du köpa Saab så se till att den är servad ordentligt.
Kolla gärna efter en Aero, turbon på Aeron är ljusår bättre än den i lågtryckarna.

Vanliga fel på 9-5 är annars rostiga hundben (mest kosmetiskt), dåliga synkringar i växellådan (svårt att få i backen), spjällarmar som går av i AC'n (blåser bara varmt/kallt) samt fjädrar och dämpare bak.

alexbenhard Hemlig Agent
22 september 2016 · 1 115 Inlägg

Är inte Saab 9-5 ökänd för problem med vevhusventilationen?

rcy
22 september 2016 · 1 705 Inlägg

alexbenhard skrev:
Är inte Saab 9-5 ökänd för problem med vevhusventilationen?

Tidiga årsmodeller var känsliga om man slarvade med servicen, därav mitt påpekande om detta.
Sen har dom oförtjänt dåligt rykte. Visst, dom hade problem, men inte mer än exempelvis Audi och VW.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 september 2016 · 3 730 Inlägg

rcy skrev:
Ska du köpa Saab så se till att den är servad ordentligt.
Kolla gärna efter en Aero, turbon på Aeron är ljusår bättre än den i lågtryckarna.

Vanliga fel på 9-5 är annars rostiga hundben (mest kosmetiskt), dåliga synkringar i växellådan (svårt att få i backen), spjällarmar som går av i AC'n (blåser bara varmt/kallt) samt fjädrar och dämpare bak.

Körde tisigare en 9-5 biopower -09 som taxi. (går fortfarande). Den slog om till 60k mil nu i dagarna. Vad jag vet så har den bilen åkt bärgare vid två tillfällen. Skjuten tryckslang första gången och rådjur andra gången. Original turbo på den. Hatar den bilen men den går tamefan jämt...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
rcy
23 september 2016 · 1 705 Inlägg

DiwraZ skrev:

rcy skrev:
Ska du köpa Saab så se till att den är servad ordentligt.
Kolla gärna efter en Aero, turbon på Aeron är ljusår bättre än den i lågtryckarna.

Vanliga fel på 9-5 är annars rostiga hundben (mest kosmetiskt), dåliga synkringar i växellådan (svårt att få i backen), spjällarmar som går av i AC'n (blåser bara varmt/kallt) samt fjädrar och dämpare bak.

Körde tisigare en 9-5 biopower -09 som taxi. (går fortfarande). Den slog om till 60k mil nu i dagarna. Vad jag vet så har den bilen åkt bärgare vid två tillfällen. Skjuten tryckslang första gången och rådjur andra gången. Original turbo på den. Hatar den bilen men den går tamefan jämt...

Sköter man service så kan dom gå hur långt som helst, har sett flertalet 9-5'or med över 50k på mätaren som fortfarande bara rullar på utan problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang