Varför är Mercedes så vanligt i Finland och Norrland?

Bierstube
22 september 2016 · 616 Inlägg

Frågan enligt rubriken. Har hört att det har att göra med billiga diesel-priser i Finland, men det var länge sen jag hörde talas om det. Kan någon förtydliga vad skälet är till att Mercedes-bilar är så markant mycket populärare i Norrland och Finland än i resten av Sverige?

Brådhis * Voff voff *
22 september 2016 · 10 277 Inlägg

Är dom...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
22 september 2016 · 5 524 Inlägg

Bland ungdomar är det väldigt vanligt med sunkiga 80-tals diesel-mercor iaf och det går att få bra betalt för dom.

Detta då dom är bakhjulsdrivna och går att köra på det mesta i oljeväg och det går även att köpa så kallad röddiesel (rödmärkt villaolja) i Finland för 8-10kr/L.
Att köra på röddiesel kan dock bli dyrt. Vad jag hört så ger det böter på ca 10000 SEK i Sverige och runt 8000 EURO i Finland om man har det i bränsletanken.

Sen tycker även flertalet ungdomar att det är extremt fränt när det sotar, eller "kööölar" som det brukar kallas bland dessa individer.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
BudgetDunkaren Osponsrad
22 september 2016 · 1 631 Inlägg

simlar skrev:
Bland ungdomar är det väldigt vanligt med sunkiga 80-tals diesel-mercor iaf och det går att få bra betalt för dom.

Detta då dom är bakhjulsdrivna och går att köra på det mesta i oljeväg och det går även att köpa så kallad röddiesel (rödmärkt villaolja) i Finland för 8-10kr/L.
Att köra på röddiesel kan dock bli dyrt. Vad jag hört så ger det böter på ca 10000 SEK i Sverige och runt 8000 EURO i Finland om man har det i bränsletanken.

Sen tycker även flertalet ungdomar att det är extremt fränt när det sotar, eller "kööölar" som det brukar kallas bland dessa individer.

Vart kommer det där ordet ifrån ?? Kööööla ?

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
simlar
22 september 2016 · 5 524 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Vart kommer det där ordet ifrån ?? Kööööla ?

Jadu bra fråga, första gången jag hörde det "ordet" var några år sedan när en polare påpekade att det är skitfränt när lastbilar köölar.
Min teori är att förmodligen så kallade någon svartrök för kol och sa då att bilen kolar vilket sedan "ungdomligfierades" till att bilen "köölar" när den svartryker/sotar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
BudgetDunkaren Osponsrad
22 september 2016 · 1 631 Inlägg

simlar skrev:

BudgetDunkaren skrev:
Vart kommer det där ordet ifrån ?? Kööööla ?

Jadu bra fråga, första gången jag hörde det "ordet" var några år sedan när en polare påpekade att det är skitfränt när lastbilar köölar.
Min teori är att förmodligen så kallade någon svartrök för kol och sa då att bilen kolar vilket sedan "ungdomligfierades" till att bilen "köölar" när den svartryker/sotar.

Men är det med ett K-ljud eller sch-ljud ?  Här nere säger dieselraggarna schöööölar, men det skall väl vara Kkkköööölar ? Eller är jag ute och cyklar ?

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Bierstube
22 september 2016 · 616 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Men är det med ett K-ljud eller sch-ljud ?  Här nere säger dieselraggarna schöööölar, men det skall väl vara Kkkköööölar ? Eller är jag ute och cyklar ?

Jag har bara hört uttalet "köööla" (med hårt "K"), har dock ej hört det alls här nere i Skåne utan uppe i de värmländska skogarna. Tror det är värmländska ursprungligen som gjort att ordet blivit till.

Knugcab
22 september 2016 · 5 111 Inlägg

Mercedes är inte särskilt vanliga i Finland? Bilar är dyra där och de flesta verkar köra japanska kompaktbilar i snikutförande.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Polaren
22 september 2016 · 352 Inlägg

simlar skrev:

BudgetDunkaren skrev:
Vart kommer det där ordet ifrån ?? Kööööla ?

Jadu bra fråga, första gången jag hörde det "ordet" var några år sedan när en polare påpekade att det är skitfränt när lastbilar köölar.
Min teori är att förmodligen så kallade någon svartrök för kol och sa då att bilen kolar vilket sedan "ungdomligfierades" till att bilen "köölar" när den svartryker/sotar.

Måste vara som du säger "kolar" och "ordet" bööör komma från tex Värmland då O=Ö som i korv=körv mä brö... Kolar=köölar... Golf peg=gölfböllsöpphöllörö.. Tänk smala Sussi om ni sett filmen!!

Senast redigerat av Polaren (22 september 2016)

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Bierstube
22 september 2016 · 616 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Mercedes är inte särskilt vanliga i Finland? Bilar är dyra där och de flesta verkar köra japanska kompaktbilar i snikutförande.....

Då har vi helt olika erfarenheter. Det du beskriver låter snarare som en erfarenhet från vårt grannland här nere i söder - Danmark.

Från de finska bilstylingmässorna och bilstylingtidningarna så vidhåller jag att jag ser en oproportionerligt stor andel Mercor jämfört med i övriga skandinaviska länder. Varför Mercan är så pass mer populär inom entusiastkretsar i Finland är jag dock osäker på.

Evildan
23 september 2016 ·

Dom har bättre smak i dom trakterna alternativt en bidragande orsak är glesbygdsbidragen samt en lönsam renskötsel i närhet av inlandsbanan?

ckmcardesign
23 september 2016 · 424 Inlägg

Evildan skrev:
Dom har bättre smak i dom trakterna alternativt en bidragande orsak är glesbygdsbidragen samt en lönsam renskötsel i närhet av inlandsbanan?

+1  wink

Chris
MBSCA Shopen & CKM Car Design
www.mbsca.com
Mercedes S63 AMG "S63 project" (2015)
Mercedes ML 350 CKM Edition "ML 35 CKM" (2013)
rcy
23 september 2016 · 1 705 Inlägg

I skogarna i norra Dalarna - Hälsingland - Härjedalen var det väldigt poppis med Merca-diesel på 80-talet, mycket beroende på att många däromkring jobbade i skogen eller på något åkeri och därmed hade tillgång till väldigt billig (om inte till och med gratis) diesel. Kör man en grävare eller skogsmaskin som förbrukar några kubik diesel i veckan så märks det liksom inte om man passar på att fylla upp bilen samtidigt. I princip var och varannan man med körkort hade även ett firmakopplat dieselkort eller nyckel till farmartankarna på det lokala åkeriet.

Även om just den anledningen kanske har minskat så tror jag man av tradition har hängt kvar med Merca, många blir ju lätt märkestrogna efter 10-15 år i samma bil.

BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 september 2016 · 3 730 Inlägg

simlar skrev:

BudgetDunkaren skrev:
Vart kommer det där ordet ifrån ?? Kööööla ?

Jadu bra fråga, första gången jag hörde det "ordet" var några år sedan när en polare påpekade att det är skitfränt när lastbilar köölar.
Min teori är att förmodligen så kallade någon svartrök för kol och sa då att bilen kolar vilket sedan "ungdomligfierades" till att bilen "köölar" när den svartryker/sotar.

Korrekt analys...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang