Köpråd: Prisvärt och tryggt bilägande?

Molna
23 september 2016 · 87 Inlägg

gt86/brz skulle jag kollat på annars nyare bmw vore inte fel

torsen
24 september 2016 · 7 234 Inlägg

Vid en bilträff i dag så diskuterades vilka bilar som är bäst = ger ett prisvärt och tryggt bilägande.
Flera var bilmekaniker på olika märkesverkstäder.
Samstämmigt ansågs Japantillverkade bilar vara bäst.
Allra minst verkstadsbesök ansågs Suzuki behöva.
Volvo, BMW, VAG samt franska bilar och italienska bilar ansågs enhälligt vara de sämsta för kunden - med bäst för märkesverkstäderna.

smile

Evildan
24 september 2016 ·

torsen skrev:
Vid en bilträff i dag så diskuterades vilka bilar som är bäst = ger ett prisvärt och tryggt bilägande.
Flera var bilmekaniker på olika märkesverkstäder.
Samstämmigt ansågs Japantillverkade bilar vara bäst.
Allra minst verkstadsbesök ansågs Suzuki behöva.
Volvo, BMW, VAG samt franska bilar och italienska bilar ansågs enhälligt vara de sämsta för kunden - med bäst för märkesverkstäderna.

smile

Ingen statistik gällande koreanska bilar?

Wicca
24 september 2016 · 886 Inlägg

torsen skrev:
Vid en bilträff i dag så diskuterades vilka bilar som är bäst = ger ett prisvärt och tryggt bilägande.
Flera var bilmekaniker på olika märkesverkstäder.
Samstämmigt ansågs Japantillverkade bilar vara bäst.
Allra minst verkstadsbesök ansågs Suzuki behöva.
Volvo, BMW, VAG samt franska bilar och italienska bilar ansågs enhälligt vara de sämsta för kunden - med bäst för märkesverkstäderna.

smile

Ja, japsarna har ju ett gott rykte.

Tyvärr så finns det inte så många japanska bilar som passar mina krav.

Visst finns det läckerbitar: Lexus LFA, Nissan GTR, Mazda MX-5, Subaru STI, Toyota GT86 osv, men jag är snarare ute efter den japanska motsvarigheten till Golf GTI om man säger så. Civic type R?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Evildan
25 september 2016 ·

Wicca skrev:

torsen skrev:
Vid en bilträff i dag så diskuterades vilka bilar som är bäst = ger ett prisvärt och tryggt bilägande.
Flera var bilmekaniker på olika märkesverkstäder.
Samstämmigt ansågs Japantillverkade bilar vara bäst.
Allra minst verkstadsbesök ansågs Suzuki behöva.
Volvo, BMW, VAG samt franska bilar och italienska bilar ansågs enhälligt vara de sämsta för kunden - med bäst för märkesverkstäderna.

smile

Ja, japsarna har ju ett gott rykte.

Tyvärr så finns det inte så många japanska bilar som passar mina krav.

Visst finns det läckerbitar: Lexus LFA, Nissan GTR, Mazda MX-5, Subaru STI, Toyota GT86 osv, men jag är snarare ute efter den japanska motsvarigheten till Golf GTI om man säger så. Civic type R?

Stämmer utmärkt med Hondan.
Finns även Corolla T-Sport.
Sedan finns det KIA Veloster med ngn ärtig snurra i.
Eller Honda CR-Z som är en modern variant av CRX fast med betydligt intressantare drivlina.

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2016 · 10 277 Inlägg

Wicca skrev:
När jag var på VAG-handlaren idag och tittade på bland annat en Golf 1.4TSI med DSG7 så påstod han iaf väldigt övertygande att så länge man servat bilen ordentligt så byter de både motor och växellåda på goodwill.

Det om något skulle iaf få mig att välja ett annat märke... Om det gått så långt att:

a) Bilhandlaren känner sig tvungen att lova något sådant...

b) Moderbolaget känner sig tvunget att generellt göra det på goodwill...

Då har nog en och annan rasat kan man misstänka! big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
2 oktober 2016 · 7 234 Inlägg

Varför ens fundera på en bil där säljaren lovar kostnadsfritt(om jag fattade rätt) byte av motor och växellåda när det finns så många andra(läs japanska) där man inte behöver byta motor och växellåda före 8 á 10.000 mil.
Tänk på allt strul och obehag det blir under tiden de byter motor och växellåda, säkert inte samtidigt, med lånebil under tiden(kanske ett par månader) och vilka kostnader det kan dra med sig.

En annan bil som inte nämnts är Mazda. Har haft 4 stycken i hushållet. 2 av dem har under var sin femårsperiod avverkat 15.000 mil utan minsta trassel.
Har f n bl a en CR-V -16. Men alla gillar inte SUV-stuket. I dagarna 1 år utan strul.
Den har RIKTIG handbroms(som man kan göra handbromsvändningar med), reservhjul + domkraft + hjulbytesverktyg men även (onödig lull lull) backkamera med färgbild som styrs med ratten, elektrisk fjärrmanövrering av bakluckan samt in/uppfällbar dragkrok med mera med mera.

Avråder från tyska bilar i allmänhet och BMW och Mercedes i synnerhet(hushållet har ägt 2 Mercedes och 4 BMW där strulet med kamkedjor, nedgångna kammar, lyftare och vipparmar lämnat sura/dyra minnen efter sig). Enda tyska bil jag skulle reflektera på är Opel. Men de har väl inte den status("premium") du suktar efter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang