Hjälp med däck

virre567
22 september 2016 · 27 Inlägg

Tja!

Såg idag att ett av mina bakdäck hade en defekt, såg ut som att jag kört på nåt vasst på sidan inåt bilen. Köpte bilen för ett tag sen och har bara en uppsättning däck. Det är friktionsdäck vilket jag tyvärr måste ha då jag åker mycket i innerstan i Stockholm. Nu i oktober så tar jag bilen ner till spanien och flyttar dit så behöver inte vinterdäck längre. Så jag beställde ett par sommardäck.

Såg sen att det är förbjudet att ha vinterdäck i kombination med sommardäck. Har jag gjort bort mig nu? Den måste in på besiktning innan jag åker ner. Min första tanke var att byta väl nere i Spanien då det är halva priset på allt.

Nån som har lite mer insikt?

FLindgren
22 september 2016 · 5 089 Inlägg

Nej du får inte ha dubbfritt/friktionsdäck bak och sommardäck fram.
Helt olika gummiblandningar som i kombination kan bli katastrofala smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Evildan
23 september 2016 ·

Du har redan börjat tänka spanskt.  wink

Två däck till behövs.

Du kan köpa något begagnat för några hundringar så bilen passerar bes. Men är det klokt att köra till Spanien på två nya gummin och två begagnade istället för att köpa två nya med alla fördelar som det innebär?
Det kan bara du själv avgöra.

virre567
23 september 2016 · 27 Inlägg

FLindgren skrev:
Nej du får inte ha dubbfritt/friktionsdäck bak och sommardäck fram.
Helt olika gummiblandningar som i kombination kan bli katastrofala smile

Evildan skrev:
Du har redan börjat tänka spanskt.  wink

Två däck till behövs.

Du kan köpa något begagnat för några hundringar så bilen passerar bes. Men är det klokt att köra till Spanien på två nya gummin och två begagnade istället för att köpa två nya med alla fördelar som det innebär?
Det kan bara du själv avgöra.

Tack för svar!

Varför kan det bli helt fel med olika gummin? Är det något annat än att dom har olika grepp?

Dom som sitter fram är nästan nya och dom bak har som sagt gått sönder av något. Då det ekonomiska är lite sådär just nu så vill jag byta fram däcken nere i Spanien för att få bättre däck till ett billigare pris. Bara att ta det lugnare när det regnar.

Men om man åker till besiktningen, blir det godkänt med en etta eller ombesiktning?

Evildan
23 september 2016 ·

virre567 skrev:

FLindgren skrev:
Nej du får inte ha dubbfritt/friktionsdäck bak och sommardäck fram.
Helt olika gummiblandningar som i kombination kan bli katastrofala smile

Evildan skrev:
Du har redan börjat tänka spanskt.  wink

Två däck till behövs.

Du kan köpa något begagnat för några hundringar så bilen passerar bes. Men är det klokt att köra till Spanien på två nya gummin och två begagnade istället för att köpa två nya med alla fördelar som det innebär?
Det kan bara du själv avgöra.

Tack för svar!

Varför kan det bli helt fel med olika gummin? Är det något annat än att dom har olika grepp?

Dom som sitter fram är nästan nya och dom bak har som sagt gått sönder av något. Då det ekonomiska är lite sådär just nu så vill jag byta fram däcken nere i Spanien för att få bättre däck till ett billigare pris. Bara att ta det lugnare när det regnar.

Men om man åker till besiktningen, blir det godkänt med en etta eller ombesiktning?

Det blir ombesiktning om personalen utför sitt jobb korrekt.
Greppet blir olika men å andra sidan blir det även det om du har ett par däck av hög kvalité och ett par Ling Long eller annat skräpdäck. Gummit i friktionsdäcken är väldigt mjukt och med värmen i södra Europa kommer det att faktiskt deformeras av värmen och bli som att köra runt på halkbanan om du har otur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang