Volvo S60 T5 -01 Turboladd och tomgångsproblem

Kattkatt
22 september 2016 · 54 Inlägg

Inlägget kommer bli lite rörigt då jag klistrar in lite som jag skrivit från annan tråd på ett annat forum. Kommer ingenvart i den tråden så försöker även här för att se om någon kan hjälpa mig.

Hursom. Var ute och åkte med min Volvo S60 T5 - 01:a. Märkte att när jag gasade och kom upp i ca 4000 - 5000 varv så började det tjuta inifrån motorutrymmet. Prövade några gånger för att kolla om jag hört rätt och om jag märkte någon skillnad på acceleration osv. Efter kanske tredje gången så slutade turbon att ladda. Motorn går bra i övrigt men är naturligtvis nu slö. Jag både märker och hör att turbon inte laddar. Ingen dump som låter osv.

När jag kom hem och ställt bilen så känns det som att tomgången är något lägre och dessutom lite svajig. Speciellt om jag trycker till lite på gasen.

Jag kollar i motorn och ser att skruven som sitter i t-korset var borta. Den var där igår, så jag såg ett samband. Jag sätter i en ny skruv och prövar att starta.
Inga felkoder. Tomgången var nu lite hög i stället kanske. Svajade lite men inte lika mycket. Både när jag gasade till och när jag bara stod på tomgång. Jag tycker mig höra att turbon får jobba lite när jag gasar till.

Jag prövar att åka en sväng.
Den var fortfarande slö och laddade fortfarande inte. Jag märkte att bilen började rycka och ha sig. Sen gick den bara sämre och sämre. Den startar lätt och så. Men den går inte på tomgång. Den startar. Varvar upp. Håller på att dö. Varvar upp. Dör. 

Jag sitter och läser lite i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=190062 Kan det vara luftmassamätaren? Finns det något samband att den ger sig med att man gasat på med skruven borta från t-korset?

Dock verkar jag ha två problem. Den laddar inte. Plus att den inte går på tomgång.

En översikt över motorn.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/xrlijamdhdnjbu/

Vafan lixom sad

Tacksam för all hjälp

Kattkatt
22 september 2016 · 54 Inlägg

Update. Jag prövade att dra ur sladden ur luftmassemätaren. Bilen gick betydligt bättre på tomgång kan jag säga. Dock kändes det som när jag gasade lite att turbon fortfarande inte jobbar.

Två andra saker som jag märkte nu var det hade sprutat ut något svart sotliknande ifrån avgasröret och att fläkten inte ville stänga av sig efter att jag stängt av bilen?

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/fpguvvexnvwtr/

spokenratt
23 september 2016 · 3 860 Inlägg

Vad har du använt att läsa ur felkoderna med?

Vilket T-kors pratar du om?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Kattkatt
23 september 2016 · 54 Inlägg

spokenratt skrev:
Vad har du använt att läsa ur felkoderna med?

Vilket T-kors pratar du om?

Jag har inte läst av några felkoder. Finns inga på display, och någon verkstad kan jag inte ta mig till med bilen som den står nu.

Det här t-korset. Med krokskruven i sig.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ngivntbwkfxkbv/

Senast redigerat av Kattkatt (23 september 2016)

Christian S
23 september 2016 · 4 816 Inlägg

den ska inte vara där så ta bort den, någon av tidigare ägarna har satt den där för att lura bilen till att höja laddtrycket.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
turbodeath
24 september 2016 · 2 452 Inlägg

snacka om att det där var bondmeck...skall man höja laddet på dessa bilar så är det ju o sätta i programvara i den....sen reagera jag på alla klämmor på röret där uppe....alltså det såg inte bra ut ...

döden kommer tillbaka
Kattkatt
24 september 2016 · 54 Inlägg

Skulle någon vilja förklara för mig hur det där t-korset fungerar och vad den silvriga grejen i mitten är. Nån form av dumpventil förstår jag. Men så stor? Vad behöver jag för att återställa motorn? Alltså inget t-kors eller dump?

Och finns det ett samband med att turbon inte fungerar och trasig luftmassemätare?

Senast redigerat av Kattkatt (24 september 2016)

Christian S
24 september 2016 · 4 816 Inlägg

?? t-korset ska inte sitta där så ta bort det och vad är det för silvrig grej du menar? orginal dumpen sitter på turbon.
som du ser på den här bilden så ska det inte finnas nått på slangarna
http://i32.photobucket.com/albums/d23/savstrom/DSC00237.jpg
och här har du en bild på hur dom är kopplade
http://i768.photobucket.com/albums/xx330/wizzard_al/turbohosesfor99-.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
spokenratt
28 september 2016 · 3 860 Inlägg

Som Christians skrev så T-korset där du bytte skruv bort, ta bort den skiten och få ihop eller bättre -> byt till ny vakuumslangar.
T-korset (kallas pysventil) har någon som sagt monterat för att lura styrboxen och få högra laddtryck, detta funkar dåligt på dessa bilar då laddtryck/bränsle/tändning ALLT styrs elektroniskt, detta kan leda till mycket dyrare och tråkigare reparationer än att ta bort det! Detta är ett väldigt sniket sätt att försöka trimma en sin bil. Trimma dessa gör man genom programvaror som laddas in i styrboxen.

Länk till slangar. men finns ju på fler ställen, mät vilken diameter och längd: http://www.do88.se/sv/artiklar/silikons … index.html
Det finns även raka kopplingar du kan ersätta T-korset med, för det ska bort i vilket fall: http://www.do88.se/sv/artiklar/slangtil … index.html

Den stora silvriga grejen du har på tryckröret är en dumpventil som också någon monterat bara för att det är fräckt. Det sitter en dumpventil monterad nere på turbon redan från fabrik. Med tanke på hur det är monterat och att det finns en pysventil inkopplad hade jag dubbelkollat så att man har monterat ett täcklock/pluggat den fabriksmonterade dumpen....... och kör man med till ex ett öppet sportluftsfilter så hör man pyset/flåsat från orginalventilen ändå så (min personliga synpunkt) den där är bara för syns och ljuds skull.

Kika lite i min projekttråd så ser du hur mitt tryckrör (röret över motorn) ser ut.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang