ochkl0620
Bilskadetekniker-lärling.
22 september 2016
· 8 Inlägg
Tjena!
Ska göra en lång historia kort.
För ca 3 veckor sedan så gick drivremmen till generator och vattenpump när jag var ute och körde. ¨
Eftersom jag har en förmåga att ha en massa skit liggandes på instrumentbrädan såg inte jag att laddning+templampan lyste utan märkte först när bilen börja gå illa och jag flyttade på något och såg båda lamporna lyste. Förstod direkt vad som hänt men förbannad som jag var så körde jag bilfan till en bekant ca 3 Km bort.
Där blev den stående ett par veckor tills jag bogsera hem den. Fick på en ny rem och skulle provköra, ger mig ut och bilen går så illa som den bara kan. Efter jag kört ca 1 Km så börjar den vakna till liv, fast inte riktigt, den bluddrar och går illa ändå.
Strax är det dags att vända hemåt och svänger av riksvägen, då när jag saktat in på fickan så ser jag att det bolmar ånga IGEN! Säger att nu ska du dö biljävel och kör hem mina kanske 2 Kilometer.
Bilen går bara sämre och sämre. Väl hemma, med 110c på tempmätaren så öppnar jag huven och ser att det rostat ett 1 mm hål i kupévärmeröret fram på motorn vilket har tömt systemet och på samma gång gett mig en ofrivillig motortvätt! Allt var dyngblött efter att kylarvattnet har sprutat rätt upp i huven och sedan skvätt ner i hela motorutrymmet.
Efter att jag åtgärdat det felet och spolat av motorn lite lätt med slangen så ska jag göra ett nytt försök, INTE ETT LIV i motorn, alltså jo den går runt på starten men tänder inte alls.
Jahopp! Fukt i någon tänddel tänkte jag då. Lossade samtliga tändkablar med de var torra inuti, samma sak med fördelarlocket, snustorrt. Lossade då tändmodulen, mätte rätt värden men bytte ändå till en jag hade på mitt buggy hemmabygge.
Fortfarande inte ett liv. Plockade ur tändstiften i 1an och 2an. Ettan snustorr medan tvåan var svart och kladdig inuti. 3-4 har jag inte kollat ännu.
Passade på att kolla gnistan, den ser inte svag ut förutom ibland, vissa pulser ser lite svagare och gulare ut, kan bero på dålig kontakt mellan stiftet och blocket när det bara låg lös på där . Tror inte att det är det huvudsakliga problemet eftersom den absolut borde tända på den.
Steg 2 då, kolla bränslet.
Ser torrt ut i cylindrarna förutom att det är oljekladd i 2an. Borde vara ganska sura efter allt malande på starten.
Plockar isär centralinsprutet, BOSCH MonoMotronic. Undersöker samtliga kontakter och upptäcker att en kabel till spridaren är dålig men inte helt av. Byter den och hoppas på att det löser problemet men icke!
Plockar av locket på centralinsprutet och kollar på spridaren samtidigt som tjejen vred på nyckeln och det kommer soppa.
Tycker att jag kollat allt men fortfarande inte ett liv!
Hoppas expertisen har något att komma med Nog för att man är lärling på bilverkstad men det är mer kosmetiskt (Skadetekniker).
Mvh ochkl0620
Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp