Golf Mk3 -93 startar inte.

ochkl0620 Bilskadetekniker-lärling.
22 september 2016 · 8 Inlägg

Tjena!
Ska göra en lång historia kort.
För ca 3 veckor sedan så gick drivremmen till generator och vattenpump när jag var ute och körde. ¨
Eftersom jag har en förmåga att ha en massa skit liggandes på instrumentbrädan såg inte jag att laddning+templampan lyste utan märkte först när bilen börja gå illa och jag flyttade på något och såg båda lamporna lyste. Förstod direkt vad som hänt men förbannad som jag var så körde jag bilfan till en bekant ca 3 Km bort.
Där blev den stående ett par veckor tills jag bogsera hem den. Fick på en ny rem och skulle provköra, ger mig ut och bilen går så illa som den bara kan. Efter jag kört ca 1 Km så börjar den vakna till liv, fast inte riktigt, den bluddrar och går illa ändå.
Strax är det dags att vända hemåt och svänger av riksvägen, då när jag saktat in på fickan så ser jag att det bolmar ånga IGEN! Säger att nu ska du dö biljävel och kör hem mina kanske 2 Kilometer.
Bilen går bara sämre och sämre. Väl hemma, med 110c på tempmätaren så öppnar jag huven och ser att det rostat ett 1 mm hål i kupévärmeröret fram på motorn vilket har tömt systemet och på samma gång gett mig en ofrivillig motortvätt! Allt var dyngblött efter att kylarvattnet har sprutat rätt upp i huven och sedan skvätt ner i hela motorutrymmet.
Efter att jag åtgärdat det felet och spolat av motorn lite lätt med slangen så ska jag göra ett nytt försök, INTE ETT LIV i motorn, alltså jo den går runt på starten men tänder inte alls.
Jahopp! Fukt i någon tänddel tänkte jag då. Lossade samtliga tändkablar med de var torra inuti, samma sak med fördelarlocket, snustorrt. Lossade då tändmodulen, mätte rätt värden men bytte ändå till en jag hade på mitt buggy hemmabygge.
Fortfarande inte ett liv. Plockade ur tändstiften i 1an och 2an. Ettan snustorr medan tvåan var svart och kladdig inuti. 3-4 har jag inte kollat ännu.
Passade på att kolla gnistan, den ser inte svag ut förutom ibland, vissa pulser ser lite svagare och gulare ut, kan bero på dålig kontakt mellan stiftet och blocket när det bara låg lös på där . Tror inte att det är det huvudsakliga problemet eftersom den absolut borde tända på den.

Steg 2 då, kolla bränslet.
Ser torrt ut i cylindrarna förutom att det är oljekladd i 2an. Borde vara ganska sura efter allt malande på starten.
Plockar isär centralinsprutet, BOSCH MonoMotronic. Undersöker samtliga kontakter och upptäcker att en kabel till spridaren är dålig men inte helt av. Byter den och hoppas på att det löser problemet men icke!
Plockar av locket på centralinsprutet och kollar på spridaren samtidigt som tjejen vred på nyckeln och det kommer soppa.

Tycker att jag kollat allt men fortfarande inte ett liv!
Hoppas expertisen har något att komma med smile Nog för att man är lärling på bilverkstad men det är mer kosmetiskt smile (Skadetekniker).
Mvh ochkl0620

Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 september 2016 · 4 917 Inlägg

1.Jag hade börjat med batteriet och kollat om den laddas med ca 14 volt eftersom det var generatorremmen som startade problemet.
2.Normalt vid sur motor är väl att starta med gasen i botten så man får in bra med luft..
3.Startgas i luftburken för att avgöra om det är bränslerelaterat..
I den ordningen ..hmm

Senast redigerat av tommen1 (22 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ochkl0620 Bilskadetekniker-lärling.
22 september 2016 · 8 Inlägg

Batteriet är full-laddat och generatorn laddade utan problem, nu är det svårt att kolla eftersom bilen inte startar smile

Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 september 2016 · 4 917 Inlägg

Undrar hur man kan veta om batteriet är fulladdat utan att ha haft motorn igång...roll
För när remmen gick av så måste motorn gått enbart på batteriet ..
Efter några minuter så börjar motorn koka och sen kan man köra ytterligare några minuter och sen blir det segare och tillsist så går det inte längre..roll

Senast redigerat av tommen1 (22 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ochkl0620 Bilskadetekniker-lärling.
22 september 2016 · 8 Inlägg

Uhm, ganska lätt om man har en multimeter. Eller hur tänker du nu?

Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 september 2016 · 4 917 Inlägg

Batteriet måste ha varit urladdat och det fulladdar man inte på 5 minuter..

Senast redigerat av tommen1 (22 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ochkl0620 Bilskadetekniker-lärling.
22 september 2016 · 8 Inlägg

Har du verkligen läst mitt inlägg? Ska försöka förtydliga.
Remmen går, jag lyckas köra den till en bekant, den kokar. Där blir den ståendes 2 veckor innan jag bogserar hem den. Vid denna tidpunkt är batteriet ganska urladdat ja.
Sedan står den i garaget hemma i någon vecka väntan på ny rem. Remmen monteras och bilen provkörs varpå den går dåligt, vattenläckage uppstår och bilen blir alldeles för varm igen. Lyckas även denna gång ta mig hem. Lagar läckaget fyller på vatten och bilen tänder inte. Bilen har alltså haft en vecka på sig med batteriladdare.
Dessutom vet jag att generatorn laddade vid provkörning. Nu håller batteriet 13,6V.

Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 september 2016 · 4 917 Inlägg

Då blir det startgas om du har provat med att ha gasen i botten först..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
22 september 2016 · 5 836 Inlägg

Har du någon kompression? När bilen kokade kan topplockspackningen ha gått och toppen blivit skev.

Utmarks-Loke
22 september 2016 · 5 836 Inlägg

Om den tryckte ut kompression i kylvattnet förklarar det varför det gick hål på kylarröret. Det var väl svagaste punkten.

ochkl0620 Bilskadetekniker-lärling.
22 september 2016 · 8 Inlägg

Rotade runt i garaget efter startas förut men hitta den inte :-)
Tycker egentligen att motorn går lite för lätt runt men har ingen komptest hemma. Låter annars troligt att packningen gått som du säger svarte_orm.
Dock inget vatten i oljan.

Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp
Dr_snuggels
22 september 2016 · 3 523 Inlägg

om motorn går lätt så har topplockspackningen gått i bästa fall

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
ochkl0620 Bilskadetekniker-lärling.
23 september 2016 · 8 Inlägg

Lite svårt att höra om den går lättare än innan. Ska försöka fixa ett testinstrument.
Gjorde ett test nu, lade handen över expansionskärlet och polarn vred på nyckeln. Kunde inte känna någon över eller undertryck.

Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp
Dr_snuggels
23 september 2016 · 3 523 Inlägg

ochkl0620 skrev:
Lite svårt att höra om den går lättare än innan. Ska försöka fixa ett testinstrument.
Gjorde ett test nu, lade handen över expansionskärlet och polarn vred på nyckeln. Kunde inte känna någon över eller undertryck.

spela in när du försöker starta den.så kan man nog avgöra det på ljudet

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
ochkl0620 Bilskadetekniker-lärling.
23 september 2016 · 8 Inlägg

Lekte lite McGyver i garaget och fixade en adapter till luftpåfyllaren för att kunna testa kompet någorlunda.
Trots att nålen hoppade riktigt snabbt kunde jag tyda ca 7 bar på alla cyllar förutom 3an som höll ca 3,5.
Mätningarna är ju allt anat än tillförlitliga men det ger ett hum. Nu vet jag ivf... 3an har mycket lägre tryck än de andra.
Tror ni att detta orsakar att den är helt stendöd? smile

Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp
mopar300
23 september 2016 ·

byte av torppackning,planing av topp....
men det e inte säkert att det blir bra ändå..
reko att byta motor ist.....el bil.....

Senast redigerat av mopar300 (23 september 2016)

ochkl0620 Bilskadetekniker-lärling.
23 september 2016 · 8 Inlägg

Jo har rivit lite i motorn nu, snart är toppen lös då ska vi se!
Får antagligen bli en ny bil. Satsar på en golf 3 igen fast variant.

Golf Mk3 -1993
1,8L
89hp
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang