Varför har/hade vissa SUVar bakljusen så fult placerade i stötfångaren?

trubbelturbo
24 september 2016 · 1 458 Inlägg

Varför placerade tillverkarna (Japaner och Britter?) bakljus infällda i kofångaren som i bilderna nedan? Förfarandet verkar ha varit vanligast under 90-talet. Ovanför sitter ett par väldesigande och stora kluster som lätt hade kunnat rymma alla funktioner, men ändå har man skruvat dit en lyktinsats strax nedanför som ger ett väldigt eftermonterat och provisoriskt intryck. Såg detta på en bil igår och funderade över varför men kan inte komma på någon rimlig förklaring.

*Första tanken var att bilarna ifrån början var avsedda för amerikanska marknaden, där röd blinkers är tillåtet, men varför har då europeiska Land Rover valt att "haka på trenden"?

*Nästa tanke var att det hade med höjden att göra, alltså att lagstiftningen förbjuder lysena att sitta en viss höjd ovanför marken. Men samtidigt finns det ju mängder med minibussar,skåpbilar,pickuper, lastbilar etc. som inte sällan har sina bakljus högt monterade. För att inte tala om andra suvar. Typ Jeep Grand Cherokee.

Så, sitter någon på svaret om varför man gjorde såhär? Tilltaget tycks ha dött ut numera, som tur är. Ser ju faktiskt rätt dumt ut. smile

https://i.ytimg.com/vi/HCKPVIB_VCo/maxresdefault.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/2001-2003_Suzuki_Grand_Vitara_XL-7_(JA)_wagon_(2010-02-24)_02.jpg
http://www.sparefinder.net/admin/Categories_Products/images/28378742_2X.JPG
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/1994_Mitsubishi_Pajero_(NJ)_GLS_wagon_(2015-07-09)_02.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 september 2016 · 14 039 Inlägg

Jadu, detta har jag funderat på under flera år men inte lyckats hitta svaret. Hoppas att någon har en bra förklaring på denna fula ljuskombination.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
24 september 2016 ·

Vita köriktningsvisare är inte tillåtet i Sverige, det är även lag på röda reflexer bakåt.
I andra länder gäller andra regler därför exempelvis sitter det separat köriktningsvisare på många USA-importer.

Evildan
24 september 2016 ·
Pierre_r Lastbilsmekaniker
24 september 2016 · 729 Inlägg

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/sodermanland/Dodge_Durango_4_7AWD_V8_7Sitt_Drag_Besiktad_66953191.htm?ca=12&w=1
Exempelvis på denna.

Det där var nog det fulaste och den mest korkade lösningen jag någonsin har sett...
Mina Silverados har inga extra lampor bak för blinkersen för där har dom helt enkelt kopplat in blinkersen till backljuset och sen gula lampor i dom...

Man blir ju av med backljuset men det brukar ju oftast vara helt värdelöst ändå.

trubbelturbo
24 september 2016 · 1 458 Inlägg

Att Europeiska bilar måste ha orange blinkers vet jag. Det jag undrar är varför man delat upp "bakljusfunktionerna" i två olika insatser.

Om man ser till Land Rover Freelander och Discovery så har de både i Europa- och USA-utförande en "huvud-insats" och en "kofångarinsats". Där den senare inte sällan ser eftermonterad, provisorisk och "biltema-aktig" ut.

USA Discovery
http://www.classiccarstodayonline.com/wp-content/uploads/2012/06/Land-Rover-1999-Discovery-rear.jpg

EU Discovery
http://farmtofarmmachinery.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/IMG_0918.jpg

USA Freelander
http://zombdrive.com/images/2005-land-rover-freelander-4.jpg

EU Freelander
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/LANDROVERFreelander-3453_6.jpg

På Land Rovrarna är bakljusen på både USA och EU-modeller exakt identiska, orange blinkers på båda kontinenter. Endå har man valt att dela upp bakljusets funktioner (bakljus,blinkers,dimljus,reflex,backljus,bromsljus) i två olika insatser istället för i en gemensam, vilket torde vara mer estetiskt tilltalande.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
24 september 2016 ·

trubbelturbo skrev:
Att Europeiska bilar måste ha orange blinkers vet jag. Det jag undrar är varför man delat upp "bakljusfunktionerna" i två olika insatser.

Om man ser till Land Rover Freelander och Discovery så har de både i Europa- och USA-utförande en "huvud-insats" och en "kofångarinsats". Där den senare inte sällan ser eftermonterad, provisorisk och "biltema-aktig" ut.

USA Discovery
http://www.classiccarstodayonline.com/w … y-rear.jpg

EU Discovery
http://farmtofarmmachinery.co.uk/wp-con … G_0918.jpg

USA Freelander
http://zombdrive.com/images/2005-land-r … nder-4.jpg

EU Freelander
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ … 3453_6.jpg

På Land Rovrarna är bakljusen på både USA och EU-modeller exakt identiska, orange blinkers på båda kontinenter. Endå har man valt att dela upp bakljusets funktioner (bakljus,blinkers,dimljus,reflex,backljus,bromsljus) i två olika insatser istället för i en gemensam, vilket torde vara mer estetiskt tilltalande.

Det är billigare att snacka ihop samma bil och komponenter oavsett marknad. Elen fixas enkelt med två olika kablage.

torsen
24 september 2016 · 7 233 Inlägg

För att återknyta till rubriken så anses, i många länder, men inte alla, de högt placerade bromsljusen i vissa vinklar skymmas av det utvändigt placerade reservhjulet.
I t ex Australien och på Nya Zeeland anses inte reservhjulet skymma bakljusen.
De flesta 4x4-bilar har i dag reservhjulet "inombords" eller har ersatt det med "punkasprej".
Såvitt känt endast CR-V som har reservhjul "inombords" även 2016.
Suzuki Jimny 2017 har såväl utvändigt fullstort reservhjul som "dubbla bakljusuppsättningar".
"Förr" hade en del 4x4-bilar endast bakljus nere stötfångaren, t ex Suzuki Samurai med derivator samt Mercedes Geländewagen.
Märkligt nog "slipper" Jeep YJ, TJ, KJ och JK lågt placerade "kompletterande" bakljus, trots att de har reserven på  bakluckan.

De e mycke man inte förstår, som Håkan Mattson brukar säga.

smile

torsen
24 september 2016 · 7 233 Inlägg

Helt o t så verkar tiden ha hunnit ifatt Volvo m fl.
Redan 1954 hade Citroen DS blinkers placerade högt uppe på C-stolparna.
Och inte så värst långt därefter Hade Ford Taunus Turnier hela bakljusarrangemanget högst upp "på taket".
Men värst var nog Pv 444 med "kråkan" mitt på taket.

smile

St3v3
24 september 2016 · 357 Inlägg

torsen skrev:
För att återknyta till rubriken så anses, i många länder, men inte alla, de högt placerade bromsljusen i vissa vinklar skymmas av det utvändigt placerade reservhjulet.
I t ex Australien och på Nya Zeeland anses inte reservhjulet skymma bakljusen.
De flesta 4x4-bilar har i dag reservhjulet "inombords" eller har ersatt det med "punkasprej".
Såvitt känt endast CR-V som har reservhjul "inombords" även 2016.
Suzuki Jimny 2017 har såväl utvändigt fullstort reservhjul som "dubbla bakljusuppsättningar".
"Förr" hade en del 4x4-bilar endast bakljus nere stötfångaren, t ex Suzuki Samurai med derivator samt Mercedes Geländewagen.
Märkligt nog "slipper" Jeep YJ, TJ, KJ och JK lågt placerade "kompletterande" bakljus, trots att de har reserven på  bakluckan.

De e mycke man inte förstår, som Håkan Mattson brukar säga.

smile

Även blinkers ska synas från en viss vinkel så det är nog helt enkelt reservhjulets fel att vissa har dom lågt monterade lyktorna

trubbelturbo
25 september 2016 · 1 458 Inlägg

Det är alltså reservhjulet som är boven i dramat, låter rimligt! Tack för svaren, en kunskap rikare, nu kan jag lägga detta bakom mig och gå vidare i livet wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
25 september 2016 ·

trubbelturbo skrev:
Det är alltså reservhjulet som är boven i dramat, låter rimligt! Tack för svaren, en kunskap rikare, nu kan jag lägga detta bakom mig och gå vidare i livet wink

Lyktornas färgsättning/placering/utformning spelar även det in. Som jag skrev tidigare.

Sov gott om nätterna fortsättningsvis. 😉

torsen
26 september 2016 · 7 233 Inlägg

Glömde skriva att det är mera dumt och opraktiskt än fult med bakljusen i stötfångaren.
I alla fall om man har en 4x4-SUV och använder till det den är avsedd = vid sidan av vägen.
Men de flesta SUVar har inte provat annat än asfalt och kanske någon trottoarkant.cool

St3v3
26 september 2016 · 357 Inlägg

Evildan skrev:

trubbelturbo skrev:
Det är alltså reservhjulet som är boven i dramat, låter rimligt! Tack för svaren, en kunskap rikare, nu kan jag lägga detta bakom mig och gå vidare i livet wink

Lyktornas färgsättning/placering/utformning spelar även det in. Som jag skrev tidigare.

Sov gott om nätterna fortsättningsvis. 😉

Känns som att det hade varit lättare att gjuta andra lyktor med orange blinkers istället för att göra en ny stötfångare med andra lyktor så jag hävdar att det bara är pga reservhjulet wink

Evildan
27 september 2016 ·

St3v3 skrev:

Evildan skrev:

trubbelturbo skrev:
Det är alltså reservhjulet som är boven i dramat, låter rimligt! Tack för svaren, en kunskap rikare, nu kan jag lägga detta bakom mig och gå vidare i livet wink

Lyktornas färgsättning/placering/utformning spelar även det in. Som jag skrev tidigare.

Sov gott om nätterna fortsättningsvis. 😉

Känns som att det hade varit lättare att gjuta andra lyktor med orange blinkers istället för att göra en ny stötfångare med andra lyktor så jag hävdar att det bara är pga reservhjulet wink

På en produktionsline känns det annorlunda.
Internationell tillverkning är inte alltid logiskt utförs för en lekman.
Jag som arbetat inom fordonsindustrin en längre tid samt importerat fordon i två decennier har en annan syn på saken.
En sketen detalj som skall varieras på ett monteringsband orsakar många "ringar på vattnet" inte minst utrymmesmässigt på en plockstation eller rent logistiskt. Då är det billigare och enklare då belysning i vissa länder måste vara på viss höjd osv att bygga bägge alternativen för att endast använda två olika kablage.
Annars blir det dubbel uppsättning stötfångare, baklyktor vilket tar betydligt mer plats samt större risk för felmontering. Jag har haft mången diskussion vid upplärningar hur noga det är med rätt komponent vid en montering. Det fanns på en station tre olika hjul som skulle pressas på en axel, den tiden som fick åt vid demontering senare är kostsam.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang