Förstarka täckningen på fjärrkontroll gadgetet

felosargsyan777
25 september 2016 · 125 Inlägg

Hej!

Jag har kopplat en 4 channel fjärkontroll till min bil och den fungerar utmärkt!

Men nu behöver jag hjälp men täckningen. Eftersom gadgetet är gömd så har den inte så bra täckning och den fungerar bara när jag står typ bredvid bilen tröts att den kan fungera på upp till 200m på en öppen område. Hur kan jag förbättra täckningen?

Kan jag koppla den till radio antenn som sitter i min bil (BMW E60 2007 LCI) ?

http://www.carymart.com/images/0020034/1_07.jpg

CC72
25 september 2016 · 1 661 Inlägg

Förläng antennen. Vart har du gömt mottagaren?

Deko
25 september 2016 · 198 Inlägg

Hittade extern antenn på deras sida:
http://www.carymart.com/index.php?main_ … cts_id=635

lägg märke till "kopplings instruktionen" där... (bild nedan) för extern antenn
http://www.carymart.com/images/0020909/1_03.jpg


Kika här annars, kanske kan hitta något relevant
http://circuit-zone.com/?cat=fm_transmitters

felosargsyan777
25 september 2016 · 125 Inlägg

CC72 skrev:
Förläng antennen. Vart har du gömt mottagaren?

Under ratten.

felosargsyan777
25 september 2016 · 125 Inlägg

Deko skrev:
Hittade extern antenn på deras sida:
http://www.carymart.com/index.php?main_ … cts_id=635

lägg märke till "kopplings instruktionen" där... (bild nedan) för extern antenn
http://www.carymart.com/images/0020909/1_03.jpg


Kika här annars, kanske kan hitta något relevant
http://circuit-zone.com/?cat=fm_transmitters

Kan jag inte förlänga den o koppla till min bmws fabrik antenn?

felosargsyan777
25 september 2016 · 125 Inlägg

Jag har en vanlig tv antenn kabel. Kan jag koppla den till RF transmitter sen dra den till BMW fabrik antenn och få ett bra resultat?

Deko
26 september 2016 · 198 Inlägg

Helst inte på OEM antennen i bilen , anledningen är att du kan få störningar.
Det bästa är att du förlänger mottagarens antenn då den med största sannolikhet har extern strömkälla och kan förse extra antennen med mer ström när det behövs.
Förlänger du antennen i sändaren så kommer sändare eventuellt behöva mer ström och dlna batteriet i den.

Plus, säkerhetsmässigt, sändarens starkare signal blir lättare att avlyssna,när den har starkare sändningssignal. Visst kanske inte bryr sig om säkerhet men ha det i tanken, det är 2016!!

felosargsyan777
26 september 2016 · 125 Inlägg

Deko skrev:
Helst inte på OEM antennen i bilen , anledningen är att du kan få störningar.
Det bästa är att du förlänger mottagarens antenn då den med största sannolikhet har extern strömkälla och kan förse extra antennen med mer ström när det behövs.
Förlänger du antennen i sändaren så kommer sändare eventuellt behöva mer ström och dlna batteriet i den.

Plus, säkerhetsmässigt, sändarens starkare signal blir lättare att avlyssna,när den har starkare sändningssignal. Visst kanske inte bryr sig om säkerhet men ha det i tanken, det är 2016!!

Jag är bara en vanlig medborgare och ingen kommer slåsa tid för att avlyssna vad jag pratar i bilen, plus att ingen kommer veta att jag har en sån gadget med förstatkad antenn. Den är bara en antenn, den kommer ju inte döda batteriet på en timme. Kan jag använda vanlig tv antenn kabel , alltså kappa den och koppla som Deko skickade bilen här i kommentaren?

Jag kommer inte att dra ut kabeln eller antenn från bilen, den kommer fortfarande vara i bilen mem nån stans bredvid antingen vindrutan eller bakrutan.

Deko
26 september 2016 · 198 Inlägg

Hm...

Med tv antennkabel... prova, jag har inga likvärdiga prylar just nu att testa med för att ge något säker svar, tyvärr sad
Enda felet som kan uppstå, är att det funkar inte
-om det inte funkar, mät motståndet i kabeln
-kolla att du inte understiger 50ohm eller överstiger med för mycket

Ja undrar om batteriet i sändaren kommer orka driva alla komponenter när en grövre kabel används.




felosargsyan777 skrev:
Jag är bara en vanlig medborgare och ingen kommer slåsa tid för att avlyssna vad jag pratar i bilen, plus att ingen kommer veta att jag har en sån gadget med förstatkad antenn.

Så rakt är det dessvärre inte.
Det är inte konversationer som isf avlyssnas, utan det är data mellan din sändare och mottagare.
Dessutom behöver man inte veta vad det är för pryl som skickar data. Det räcker med avlyssning, analysering och testa-skicka-ut-igen för att se om och vad eventuellt händer.

Längre räckvidd på sändaren utger större risk för kapningar
än
längre räckvidd på mottagaren.

Senast redigerat av Deko (26 september 2016)

felosargsyan777
26 september 2016 · 125 Inlägg

Deko skrev:
Hm...

Med tv antennkabel... prova, jag har inga likvärdiga prylar just nu att testa med för att ge något säker svar, tyvärr sad
Enda felet som kan uppstå, är att det funkar inte
-om det inte funkar, mät motståndet i kabeln
-kolla att du inte understiger 50ohm eller överstiger med för mycket

Ja undrar om batteriet i sändaren kommer orka driva alla komponenter när en grövre kabel används.




felosargsyan777 skrev:
Jag är bara en vanlig medborgare och ingen kommer slåsa tid för att avlyssna vad jag pratar i bilen, plus att ingen kommer veta att jag har en sån gadget med förstatkad antenn.

Så rakt är det dessvärre inte.
Det är inte konversationer som isf avlyssnas, utan det är data mellan din sändare och mottagare.
Dessutom behöver man inte veta vad det är för pryl som skickar data. Det räcker med avlyssning, analysering och testa-skicka-ut-igen för att se om och vad eventuellt händer.

Längre räckvidd på sändaren utger större risk för kapningar
än
längre räckvidd på mottagaren.

Jag kommer testa med tv kabel och vi får se hur det blir och om den inte funkar så kommer jag antingen köpa en antenn från sidan som du länkade här eller en liknande från nån el butik här i Sverige.

Jag trodde du menade bilbatteriet haha.

Även om nån kommer avlyssna så kommer de inte kunna göra nånting med datan för att gadgetet använder jag till biltutan, så det är inget farligt tycker jag.

CC72
26 september 2016 · 1 661 Inlägg

Det gamla budskapet "att gå över ån för att hämta vatten" känns passande här.

Det finns enkla små "boxar" för fjärrstyrning som kostar runt en hundring och har bra räckvidd. Du verkar ha köpt en ganska avancerad liten sak och lägger ner ganska mycket tid på att "uppfinna" något som redan finns.

Hoppas i af det löser sig så som du vill.

felosargsyan777
26 september 2016 · 125 Inlägg

CC72 skrev:
Det gamla budskapet "att gå över ån för att hämta vatten" känns passande här.

Det finns enkla små "boxar" för fjärrstyrning som kostar runt en hundring och har bra räckvidd. Du verkar ha köpt en ganska avancerad liten sak och lägger ner ganska mycket tid på att "uppfinna" något som redan finns.

Hoppas i af det löser sig så som du vill.

Brorsan, den här är ju box och kostar en hundring och har bra räckvidd (upp till 200M). Grejen är att ja har boxet under ratten, alltså den är gömd där och har vägar runt om sig. Därför vill jag koppla en antenn som kommer ligga nån stans där det finns inte vägar runt om den så att jag kan ha en bra räckvidd.

CC72
26 september 2016 · 1 661 Inlägg

Är vi syskon? Ooohh.. wink

Ta en vanlig kabel och skruva fast den på den ordinarie antenn-utgången. Kabeln kan du kanske lägga upp vid a-stolpen. Det brukar vara rätt vanligt att man gör det på fjärrlås för att förlänga räckvidden.

felosargsyan777
26 september 2016 · 125 Inlägg

CC72 skrev:
Är vi syskon? Ooohh.. wink

Man vet aldrig hmm

CC72 skrev:
Ta en vanlig kabel och skruva fast den på den ordinarie antenn-utgången. Kabeln kan du kanske lägga upp vid a-stolpen. Det brukar vara rätt vanligt att man gör det på fjärrlås för att förlänga räckvidden.

Menar du en vanlig tv kabel?

Aa exakt, A-stolpen. Jag visste inte att den heter A-stolpe (googlade nyss). Men blir det bra täckning om jag har den i A-stolpen eller jag behöver ta ut den lite grann?

CC72
27 september 2016 · 1 661 Inlägg

Jag förlängde min antenn till centrallåset (fjärrdosan) med en vanlig elkabel då det sitter en sån original.

felosargsyan777
27 september 2016 · 125 Inlägg

CC72 skrev:
Jag förlängde min antenn till centrallåset (fjärrdosan) med en vanlig elkabel då det sitter en sån original.

Hur förlängde du den, alltså vart kopplade du den på centrallåset?

CC72
27 september 2016 · 1 661 Inlägg

På originalantennen som i mitt fall är en vanlig kabel. Om du har ett kretskort där det finns en "antenn" idag får du väl ta och koppla/löda på en kabel och testa.

felosargsyan777
27 september 2016 · 125 Inlägg

CC72 skrev:
På originalantennen som i mitt fall är en vanlig kabel. Om du har ett kretskort där det finns en "antenn" idag får du väl ta och koppla/löda på en kabel och testa.

http://blog.bavauto.com/wp-content/uplo … ix-055.jpg

http://blog.bavauto.com/wp-content/uplo … ix-002.jpg

Det här är antenn till BMW E60. Vad tycker du vart ska jag koppla kabeln ?

Senast redigerat av felosargsyan777 (27 september 2016)

torsen
27 september 2016 · 7 233 Inlägg

Biltemas eller Mekonomens elektroniskt förstärkta fönster-/glasruteantenn?roll

felosargsyan777
27 september 2016 · 125 Inlägg

torsen skrev:
Biltemas eller Mekonomens elektroniskt förstärkta fönster-/glasruteantenn?roll

Nej, den här är fabrik rutan. Alla e60 har den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang