Vibrerar vid inbromsning, svarvat men nu tillbaka

PhR34k
25 september 2016 · 164 Inlägg

Ja som topic lyder min MB E63 AMG har fått problem med bilen. Det vibrerar när jag bromsar, det började komma smått i vintras och i våras tog jag den till mb i Akalla.
D kunde inte se något problem med skivorna men kände också vibrationerna så de rekommenderade mig att byta skivorna och belägg mot en kostnad på 24000kr. Det ska tilläggas att de bytes runt om och även spindelled i April 2015. Bilen hade inte ens rullat 1000 mil efter bytet och aldrig körts på bana. Men MB ville inte ta det på garanti, de hävde på handhavande fel. Jag bråkade med dem och tillslut kom det fram att tidigare ägare som bytt allt jobbar på MB och verkar ha gjort något fuffens med betalningen och det finns ingen betalning registrerad. Efter det körde jag bilen till MB i högdalen där vi plocka ner skivorna och skickade in dem för svarvning. De som svarvade skivorna kunde inte heller är något fel på dem men de svarvade den ändå och de monterades igen och vibrationerna var borta.
De höll i sig i ca 2 mån eller 300 mil men när vi vill bilade till Spanien i somras så kom vibrationerna tillbaka när vi var på Autobahn och jag bromsade in efter att ha gasat upp bilen till 250. Vet inte ifall det berodde på att det regnade eller vad men efter det så blev det värre och värre. Vid slutet av våran semester vibrerar det vid 50km/h. Fick planera min körning hela vägen från Spanien.
Nu står den avställd i väntan på reparation. Jag vet inte vad jag ska göra, vissa säger att skeva skivor aldrig går att svarva, andra säger att skivor inte blir skeva utan att det oftast beror på annat och andra säger att det kan vara något i framvagnen som är på väg att bli dåligt eller som redan är lite dåligt.
Att felsöka detta kan bli kostsamt och vill undvika att vaska pengar! Jag har inga problem med att köpa nya skivor, kostar ca 1200$ men tänk om det är något annat och de nya skivorna också förstörs?
Tack på förhand

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 september 2016 · 17 478 Inlägg

Trevlig släde du har!

Hade samma problem på en BMW 750. De fick byta "diverse stag" i framvagnen. Sen slutade den käka skivor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PhR34k
25 september 2016 · 164 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Trevlig släde du har!

Hade samma problem på en BMW 750. De fick byta "diverse stag" i framvagnen. Sen slutade den käka skivor.

Tack!
Du minns inte vilka stag det handlade om?
Mvh Rulle

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
torsen
26 september 2016 · 7 238 Inlägg

Du har inte monterat bredare fälgar, eller fälgar med annat inpressningsdjup(ET/offset)?roll
Om man gjort så att inte däckets mitt mot vägbanan överensstämmer med den tänkta spindelbultens "träff" mot vägbanan överensstämmer så kan man få vibrationer/ryck i ratten vid hård inbromsning.
Vissa bilar mer känsliga för detta än andra.
Man sätter så att säga nollpunktstyrningen ur spel.
Bara ett förslag.smile

caromania Forummoderator
26 september 2016 · 9 296 Inlägg

Jag tippar på oken. Går de smidigt och fint? Glidpinnarna (finns väl även på den) kan ställa till liknande strul om de "hackar". Det är ju en enkel och gratis manöver att plocka bort belägg och motionera oken ordentligt, fetta in pinnarna med silikonfett och sedan dra ihop.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
PhR34k
26 september 2016 · 164 Inlägg

torsen skrev:
Du har inte monterat bredare fälgar, eller fälgar med annat inpressningsdjup(ET/offset)?roll
Om man gjort så att inte däckets mitt mot vägbanan överensstämmer med den tänkta spindelbultens "träff" mot vägbanan överensstämmer så kan man få vibrationer/ryck i ratten vid hård inbromsning.
Vissa bilar mer känsliga för detta än andra.
Man sätter så att säga nollpunktstyrningen ur spel.
Bara ett förslag.smile

Nä, det sitter orginal hjul på. Dessutom borde det inte försvinna efter svarvningen? Eller tänker jag snett?
Tack ändå.

caromania skrev:
Jag tippar på oken. Går de smidigt och fint? Glidpinnarna (finns väl även på den) kan ställa till liknande strul om de "hackar". Det är ju en enkel och gratis manöver att plocka bort belägg och motionera oken ordentligt, fetta in pinnarna med silikonfett och sedan dra ihop.

Jag är inte värst haj på sånt. Kan byta luftfilter och fixa mindre problem. Låter som att jag får lämna in den för koll..

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang