EPG
Kärnkraftstomte
26 september 2016
· 766 Inlägg
Jag har precis fått igång motorn på min Saab 9000 efter att jag har reparerat den.
När motorn stod och gick på tomgång så tänkte jag att jag skulle kolla oljestickan eftersom att jag misstänkte att det kanske fanns lite för mycket olja i den efter att jag hällde ut några deciliter över kammarna före jag satte dit ventilkåpan.
När jag tog upp stickan så var det ingen olja på den utan det var snarare någon med en brutal infektion som hade fyllt oljetråget med var.
Frågan är hur mycket vatten det behövs för att det ska bildas en sådan emulsion?
Det jag vet är att lite vatten råkade rinna ner i tråget när toppen monterades av för en eller två månader sen och sen har bilen även stått ute utan varken topp, kamkedjekåpa eller ventilkåpa ett par månader. Naturligtvis med stängd motorhuv men i alla fall, är det troligt att fukt kan ha letat sig ner i oljan under tiden som det har stått öppet?
Kan jag köra med motorn tills oljan är så pass varm att vattnet kokar bort eller riskerar jag att motorn skär om silen i tråget börjar suga i sig vatten istället för olja?
Olja flyter uppepå vatten och silen sitter ju i princip i botten av tråget.
Håll avståndet till bakomvarande fordon!