Hur mycket vatten i oljan för att det ska bli emulsion?

EPG Kärnkraftstomte
26 september 2016 · 766 Inlägg

Jag har precis fått igång motorn på min Saab 9000 efter att jag har reparerat den.
När motorn stod och gick på tomgång så tänkte jag att jag skulle kolla oljestickan eftersom att jag misstänkte att det kanske fanns lite för mycket olja i den efter att jag hällde ut några deciliter över kammarna före jag satte dit ventilkåpan.

När jag tog upp stickan så var det ingen olja på den utan det var snarare någon med en brutal infektion som hade fyllt oljetråget med var.
Frågan är hur mycket vatten det behövs för att det ska bildas en sådan emulsion?
Det jag vet är att lite vatten råkade rinna ner i tråget när toppen monterades av för en eller två månader sen och sen har bilen även stått ute utan varken topp, kamkedjekåpa eller ventilkåpa ett par månader. Naturligtvis med stängd motorhuv men i alla fall, är det troligt att fukt kan ha letat sig ner i oljan under tiden som det har stått öppet?

Kan jag köra med motorn tills oljan är så pass varm att vattnet kokar bort eller riskerar jag att motorn skär om silen i tråget börjar suga i sig vatten istället för olja?
Olja flyter uppepå vatten och silen sitter ju i princip i botten av tråget.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
mats757
26 september 2016 · 913 Inlägg

Är det kylvatten vi pratar om? Kanske med glykol?
Då skulle jag tappa ur olja omedelbart. Kör några mi med den billigaste oljan du kan hitta. När olja blivit totalt genomvarm. mao + 2-3 mil. Byt till riktig olja igen.

Rent vatten är ingen totalkatstrof, men vatten som blivit smutsigt i en kylare, eller blandat me andra kemikalier är inte bra för oljan.

jaka54
26 september 2016 · 5 715 Inlägg

Hej!
Bort med tråget och häll ur oljan direkt!!! Skulle inte kört en meter med vatten i oljan.

torsen
1 oktober 2016 · 7 230 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bort med tråget och häll ur oljan direkt!!! Skulle inte kört en meter med vatten i oljan.

Såvitt jag vet så har Saab 9000 inget oljetråg!

Annars rätt - byt olja snarast.

!Löst" vatten i oljan orsakar ingen emulsion.

Emulsion kan uppstå utan direkt vatten i oljan.
T ex vintertid om vevhusventilationsslangarna inte är isolerade eller i alla fall avskärmade mot fartvind med låg temperatur.

Själv skärmar jag av oljekylaren och oljepåfyllningsröret om temperaturen understiger nollpunkten.
Härigenom undviker jag "majonäs" under ventilkåporna eller motoroljepåfyllningen.

Allra störst problem blir det om "majonäsen" fryser till i och täpper till vevhusventilationen.

Evildan
1 oktober 2016 ·

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Bort med tråget och häll ur oljan direkt!!! Skulle inte kört en meter med vatten i oljan.

Såvitt jag vet så har Saab 9000 inget oljetråg!

Annars rätt - byt olja snarast.

!Löst" vatten i oljan orsakar ingen emulsion.

Emulsion kan uppstå utan direkt vatten i oljan.
T ex vintertid om vevhusventilationsslangarna inte är isolerade eller i alla fall avskärmade mot fartvind med låg temperatur.

Själv skärmar jag av oljekylaren och oljepåfyllningsröret om temperaturen understiger nollpunkten.
Härigenom undviker jag "majonäs" under ventilkåporna eller motoroljepåfyllningen.

Allra störst problem blir det om "majonäsen" fryser till i och täpper till vevhusventilationen.

Jodå SAAB fleratusen har oljetråg.
Du tänker nog på 99/900 där oljetråget är integrerat med växellådan.

Men inte hade jag heller startat en motor med latte i tråget.

torsen
2 oktober 2016 · 7 230 Inlägg

Evildan skrev:
Jodå SAAB fleratusen har oljetråg.
Du tänker nog på 99/900 där oljetråget är integrerat med växellådan.

Gör en pudel.
Tänkte, som du skriver, på 900.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang