Audi A6 -99 2.7t Problem med laddtryck

oscargrundstrom
26 september 2016 · 171 Inlägg

• Bilmodell
-Audi A6 -99 (4B) 2.7t (V6 Biturbo)Automat

• Årsmodell
-1999

• Miltal
-Ca 23k

Tjenare!
För ett par dagar sedan så började bilen helt plötsligt tjorva, körde hem den från skolan och den gick perfekt, startade den ett par timmar senare och den går som skit. Bilen skakar/går ojämnt både när man kör samt på tomgång, dock mycket mer med Driven eller backen i. Den är slö, får inge laddtryck samt att den luktar väldigt mycket svavel (luktar prutt).

Vi kollade felkoderna och fick fram denna: 17956/P1548/005448 - Boost Pressure Controle Valve (N75): Open Circuit

Felkoden raderades plus att vi bytte batteri i bilen, den fungerade då perfekt i ett par timmar tills jag slog av bilen. När jag då slog på bilen igen så var det samma fel igen, dock ingen felkod denna gången.

Köpte då en begagnad N75 ventil utav en polare i hopp om att det skulle lösa problemet eftersom felkoden tyder på att det är den som tjorvar. Det vart dock ingen skillnad över huvudtaget. Den kom dock från en A4 med mindre motor än min, kan det göra någon inverkan på hur mycket tryck den "skapar"? Att tillägga är kanske att det inte är samma art.nr på den nya och den gamla N75an, men dom ser exakt likadana ut.

Har letat efter läckor på slangarna som går in i N75an men utan framgång.

Någon som har några ideer? Den luktar som sagt svavel, vilket efter lite googlande tyder på att katalysatorn är slut eller att den får jobba för hårt.

Bilen är som sagt väldigt slö, får inge laddtryck samt vibrerar nå så jävulskt vid drift. Den dricker extremt mycket soppa också, typ 4L milen just nu. Har slut på ideer och uppskattar all hjälp jag kan få smile
Mvh

it_mutt Avstängd
26 september 2016 · 10 388 Inlägg

Kollade du kablarna till N75:an vid bytet? Det är inte ohört att kablarna går av precis där de går "in i kontakten" (på bilsidan). För att man ska kunna se det får man då pilla av gummihättan som sitter där.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
oscargrundstrom
26 september 2016 · 171 Inlägg

it_mutt skrev:
Kollade du kablarna till N75:an vid bytet? Det är inte ohört att kablarna går av precis där de går "in i kontakten" (på bilsidan). För att man ska kunna se det får man då pilla av gummihättan som sitter där.

Japp dom är kollade.

Löste dock problemet idag, efter dryga 7 timmar av felsökande och efter att ha rivit halva bilen så var felet en tändmodul smile Den sitter på toppen på luftburken å är så lättåtkomlig som det bara kan bli.. Så rev halva bilen i onödan big_smile Men de är sånt som händer, skönt att det är löst iaf, förhoppningsvis. En ny tändmodul är beställd så får se ifall den går som den ska efter bytet big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang