Köpråd: Min första automatbil

Ollehoff
26 september 2016 · 11 Inlägg

Hej alla,

Tåg mitt körkort idag och är super glad . Så jag har tänkt köpa min första bil och super hyped. Problemet är att jag inte vet mycket om bilar. Jag har tänkt mig en bil som jag får trafik varna med innan jag köper en ny dyr bil, räcker 30k Kanske kan gå upp till 35k

Det jag vill få ut från bilen är att den håller och inte behöver skickas till verkstad hela tiden, och att den inte är super super törstig. Jag kör Automat.. Bilen kommer att användas  1 gång om veckan och  1 gång om året kommer det bli 3-5h resor tongue Sen är det automat.

Vad för bil modeller skulle ni rekommendera som första bil som klarar de "krav" jag har. Räcker 30k?

Jag har läst att Volvos är ganska bra men jag vet inte vilken modell jag ska köpa. Det behöver inte vara en volvo detta vara bara ett exempel smile

Jag hittade denna : På annonsen ser den perfekt ut https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 1&w=1.    detta är ett exempel

Tack på förhand.

Ändrade din rubrik en aning.

Med vänlig hälsning mod.

Tobzter
26 september 2016 · 3 145 Inlägg

Börja speca upp lite vad du är ute efter
Tex kombi ,sedan. suv.framhjulsdriven. 4x4. Dragkrok.  liten eller stor motor ja som sagt skriv lite mer vad du vill ha

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
torsen
26 september 2016 · 7 234 Inlägg

Suzuki, Mazda, Honda, Toyota och Nissan i första hand.
Undvik Volvo, Saab, BMW, VAG samt franska och italienska bilar.
Om du inte har en mycket rymlig budget och stort tålamod.cool
För att, åtminstone teoretiskt, undvika rost - köp bil från Norrlands inland.
Biluppgifter.se lämnar gratis information om du har reg.nr.

Lycka till.smile

Ollehoff
26 september 2016 · 11 Inlägg

tobzter skrev:
Börja speca upp lite vad du är ute efter
Tex kombi ,sedan. suv.framhjulsdriven. 4x4. Dragkrok.  liten eller stor motor ja som sagt skriv lite mer vad du vill ha

Hej,

Jag vet inget om fram eller backhjul driven bil. Men det ska vara en bil som jag kan klara mig på i några år för att få trafikvarna och det.  Och att den inte är super törstig.

Ollehoff
26 september 2016 · 11 Inlägg

torsen skrev:
Suzuki, Mazda, Honda, Toyota och Nissan i första hand.
Undvik Volvo, Saab, BMW, VAG samt franska och italienska bilar.
Om du inte har en mycket rymlig budget och stort tålamod.cool
För att, åtminstone teoretiskt, undvika rost - köp bil från Norrlands inland.
Biluppgifter.se lämnar gratis information om du har reg.nr.

Lycka till.smile

Hej och tack för svaret. Vilken av bil modeller skulle du rekommendera? ex volvo v70 tongue

Jag trodde att volvos vara super bra.

Tobzter
26 september 2016 · 3 145 Inlägg

Vad är supertörstig för dig?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Jokabsson
26 september 2016 · 1 175 Inlägg

Är man inte så insatt så är det bra att köpa en bil som med stor sannolikhet ger dig så lite problem som möjligt.
Japanska vrålåk från Honda, Toyota och Hyundai är bra exempel på hållbara slitvargar.

Du söker en liten stadsbil som ska gå billigt men även kunna köras längre sträcka då och då? Inga krav på storlek?

Senast redigerat av Cracksoup (26 september 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
caromania Forummoderator
26 september 2016 · 9 296 Inlägg

Cracksoup skrev:
Är man inte så insatt så är det bra att köpa en bil som med stor sannolikhet ger dig så lite problem som möjligt.
Japanska vrålåk från Honda, Toyota och Hyundai är bra exempel på hållbara slitvargar.

Du söker en liten stadsbil som ska gå billigt men även kunna köras längre sträcka då och då? Inga krav på storlek?

Inte för att det är viktigt men rätt ska vara rätt: Hyundai är från Korea. Men visst, ett pålitligt vrålåk är det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ollehoff
26 september 2016 · 11 Inlägg

tobzter skrev:
Vad är supertörstig för dig?

HAHA det du, vet inte bara det inte dricker upp och man behöver tanka hela tiden.

Ollehoff
26 september 2016 · 11 Inlägg

caromania skrev:

Cracksoup skrev:
Är man inte så insatt så är det bra att köpa en bil som med stor sannolikhet ger dig så lite problem som möjligt.
Japanska vrålåk från Honda, Toyota och Hyundai är bra exempel på hållbara slitvargar.

Du söker en liten stadsbil som ska gå billigt men även kunna köras längre sträcka då och då? Inga krav på storlek?

Inte för att det är viktigt men rätt ska vara rätt: Hyundai är från Korea. Men visst, ett pålitligt vrålåk är det.

Den ska få plats med 4st personer, jag morsan,farsan och syrran. Då jag är den ända i familjen som har körkort.

Jokabsson
26 september 2016 · 1 175 Inlägg

caromania skrev:

Cracksoup skrev:
Är man inte så insatt så är det bra att köpa en bil som med stor sannolikhet ger dig så lite problem som möjligt.
Japanska vrålåk från Honda, Toyota och Hyundai är bra exempel på hållbara slitvargar.

Du söker en liten stadsbil som ska gå billigt men även kunna köras längre sträcka då och då? Inga krav på storlek?

Inte för att det är viktigt men rätt ska vara rätt: Hyundai är från Korea. Men visst, ett pålitligt vrålåk är det.

Ups, visst är det så. Skyller på trötthet.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Juggen1988
27 september 2016 · 161 Inlägg

För 35k är det inte direkt bränslekostnaderna du behöver oroa dig för utan för hur mycket du, eventuellt, behöver lägga för att hålla bilen i körbart skick. Sen tillkommer det en hel del andra kostnader med bilägande, har skrivit på min blogg här på garaget vad min prius har kostat mig i detalj under 2 år och bränslekostnaden står för drygt 30% av den totala kostnaden (eller knappt 50% om man ser till de direkta kostnaderna).

För den summan skulle jag rekommendera dessa modeller:

Honda Jazz:
https://www.blocket.se/goteborg?q=Jazz& … =1&cp=

Toyota Aygo:
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=A … =1&cp=

Toyota Corolla:
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=c … =1&cp=

Toyota Yaris:
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Y … =1&cp=

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2016 · 17 470 Inlägg

Rent generellt så skiljer det i dagens läge en del på hur automatlådor jobbar. i den prisklassen du tänker dig (vilket låter vettigt att börja med en billig bil) så kommer du inte att stöta på de nyaste modellerna. Men man vet inte.

Volkswagen/Skoda har en låda som kallas DSG. Bilar med denna ska du inte köpa helt enkelt. Dåliga lådor.

Citroen/Peugeot/Toyota har i sina minsta bilar (kallas trillingarna pga av det är samma bil med olika emblem på) en variant på ovan nämnda DSG. De håller förvisso men växlingarna kan vara rätt hårda.

Toyota Yaris har en växellåda som inte växlar alls. Den kallas CVT. Mycket trevlig och driftsäker bekantskap. Kan varva rätt friskt under acceleration. Blir mer och mer vanlig på bilar. Även Subaru har en variant av denna typ.

Sen finns det den gamla hederliga lådan med momentomvandlare. Alla bilar hade den typen förr. Krånglar sällan men gurglar i sig sjuka mängder sås.

Hyundai tippar jag på att den har den sista nämnda. Volvo har det. Hade en V70 -02 förra året och kunde hålla den under litern men jag kör sakta i dagens läge. Å andra sidan så brukar en hederlig S/V70 sällan krångla så totalekonomin på den var god.

Titta på blocket och kom med lite länkar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
27 september 2016 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Rent generellt så skiljer det i dagens läge en del på hur automatlådor jobbar. i den prisklassen du tänker dig (vilket låter vettigt att börja med en billig bil) så kommer du inte att stöta på de nyaste modellerna. Men man vet inte.

Volkswagen/Skoda har en låda som kallas DSG. Bilar med denna ska du inte köpa helt enkelt. Dåliga lådor.

Citroen/Peugeot/Toyota har i sina minsta bilar (kallas trillingarna pga av det är samma bil med olika emblem på) en variant på ovan nämnda DSG. De håller förvisso men växlingarna kan vara rätt hårda.

Toyota Yaris har en växellåda som inte växlar alls. Den kallas CVT. Mycket trevlig och driftsäker bekantskap. Kan varva rätt friskt under acceleration. Blir mer och mer vanlig på bilar. Även Subaru har en variant av denna typ.

Sen finns det den gamla hederliga lådan med momentomvandlare. Alla bilar hade den typen förr. Krånglar sällan men gurglar i sig sjuka mängder sås.

Hyundai tippar jag på att den har den sista nämnda. Volvo har det. Hade en V70 -02 förra året och kunde hålla den under litern men jag kör sakta i dagens läge. Å andra sidan så brukar en hederlig S/V70 sällan krångla så totalekonomin på den var god.

Titta på blocket och kom med lite länkar!

För pengarna TS vill lägga är det tveksamt om det hittas någon VAG-släde med DSG.

Annars är det då; "klassisk automat", "klassisk automat med växelmöjligheter - tiptronic" och slutligen CVT-lådorna (multitronic) med växlingsmöjlighet (tiptronic)" som det antagligen kommer handla om.

CVT-lådorna (hos VAG) håller om de sköts, vilket de tyvärr sällan gjorts. En skön låda om man inte är ute efter inspirerande körning. Tiptronic-funktionen på en Multitronic-låda är ofantligt tråkig (man märker mest att varvtalet ändras, det "känns inte" att man växlar helt enkelt).

Lite beroende på bilmodell, årsmodell och motorvariant så är det väl dock troligast att man i dessa summor trillar in på Tiptronic eller Multitronic-lådorna hos vag.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
IceEyes Varningar: För många..
28 september 2016 · 2 552 Inlägg

torsen skrev:
Suzuki, Mazda, Honda, Toyota och Nissan i första hand.
Undvik Volvo, Saab, BMW, VAG samt franska och italienska bilar.
Om du inte har en mycket rymlig budget och stort tålamod.cool
För att, åtminstone teoretiskt, undvika rost - köp bil från Norrlands inland.
Biluppgifter.se lämnar gratis information om du har reg.nr.

Lycka till.smile

Hm, jag hade nog även lagt till Suzuki, Mazda och Nissan i skaran över bilar som man bör undvika.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Ollehoff
29 september 2016 · 11 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Rent generellt så skiljer det i dagens läge en del på hur automatlådor jobbar. i den prisklassen du tänker dig (vilket låter vettigt att börja med en billig bil) så kommer du inte att stöta på de nyaste modellerna. Men man vet inte.

Volkswagen/Skoda har en låda som kallas DSG. Bilar med denna ska du inte köpa helt enkelt. Dåliga lådor.

Citroen/Peugeot/Toyota har i sina minsta bilar (kallas trillingarna pga av det är samma bil med olika emblem på) en variant på ovan nämnda DSG. De håller förvisso men växlingarna kan vara rätt hårda.

Toyota Yaris har en växellåda som inte växlar alls. Den kallas CVT. Mycket trevlig och driftsäker bekantskap. Kan varva rätt friskt under acceleration. Blir mer och mer vanlig på bilar. Även Subaru har en variant av denna typ.

Sen finns det den gamla hederliga lådan med momentomvandlare. Alla bilar hade den typen förr. Krånglar sällan men gurglar i sig sjuka mängder sås.

Hyundai tippar jag på att den har den sista nämnda. Volvo har det. Hade en V70 -02 förra året och kunde hålla den under litern men jag kör sakta i dagens läge. Å andra sidan så brukar en hederlig S/V70 sällan krångla så totalekonomin på den var god.

Titta på blocket och kom med lite länkar!

Hej och tack för svaret.

Jag har försökt hitta några bilar som jag tror är bra.

Volvo S60 2.4T https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 11&w=1

VOLVO T + S80 0,2 https://www.blocket.se/stockholm/VOLVO_ … amp;last=1

Saab 9-5 2,3T 07 https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 … 11&w=1

Exempel är dessa bilar. Vet inte ens om de är bra.

Bilen kommer som sagt att användas 1-2 gånger i veckan inne i stockholm för att ha kul med  familj och med familj menar jag päronen och syrran tongue

Jag är villig att gå upp till 40k kanske mer om det verkligen behövs.

Tack

Ollehoff
29 september 2016 · 11 Inlägg

tobzter skrev:
Börja speca upp lite vad du är ute efter
Tex kombi ,sedan. suv.framhjulsdriven. 4x4. Dragkrok.  liten eller stor motor ja som sagt skriv lite mer vad du vill ha

Hej och tack för svaret.

Jag har försökt hitta några bilar som jag tror är bra.

Volvo S60 2.4T https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 11&w=1

VOLVO T + S80 0,2  https://www.blocket.se/stockholm/VOLVO_ … amp;last=1

Saab 9-5 2,3T  07 https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 … 11&w=1

Exempel är dessa bilar. Vet inte ens om de är bra.

Bilen kommer som sagt att användas 1-2 gånger i veckan inne i stockholm för att ha kul med  familj och med familj menar jag päronen och syrran tongue

Jag är villig att gå upp till 40k kanske mer om det verkligen behövs.

Tre_Bokstaver GTI
5 oktober 2016 · 105 Inlägg

Ollehoff skrev:
Hej alla,

Tåg mitt körkort idag och är super glad . Så jag har tänkt köpa min första bil och super hyped. Problemet är att jag inte vet mycket om bilar. Jag har tänkt mig en bil som jag får trafik varna med innan jag köper en ny dyr bil, räcker 30k Kanske kan gå upp till 35k

Det jag vill få ut från bilen är att den håller och inte behöver skickas till verkstad hela tiden, och att den inte är super super törstig. Jag kör Automat.. Bilen kommer att användas  1 gång om veckan och  1 gång om året kommer det bli 3-5h resor tongue Sen är det automat.

Vad för bil modeller skulle ni rekommendera som första bil som klarar de "krav" jag har. Räcker 30k?

Hej!

Först och främst vill jag gratulera till körkortet! smile

Sen vill jag fråga hur långa de resorna som du gör den gången i veckan kommer vara?  Om de är kortare än 10 mil så behöve du inte räkna på varje droppe bensin bilen drar. En tiomilatur i veckan är så lite att bensinkostnaden är det minsta problemet.

Mvh
Tre_bokstaver

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang