Köra utan magnetventil, farligt?

An0nym
26 september 2016 · 47 Inlägg

Hej!

Jag har en V40 2.0T -04 som jag trodde jag hitta felet på, sprinten till Wastegate hade gått av, det blev bättre men tycker fortfarande inte bilen går 100% som min kompis 2.0T.

Så jag testade att ta bort den gula slangen som sitter på magnetventilen som reglerar laddet och nu när jag varit ute och testat så tycker jag faktiskt bilen är mer ''pigg''.



Har även testat en annan magnetventil men tycker fortfarande inte bilen går 100%.


Så min fråga är helt enkelt kan man köra utan den gula slangen så jag har fullt laddtryck hela tiden eller är detta farligt? motorras? sliter mer på delar osv?

Tacksam för hjälp.

Senast redigerat av An0nym (26 september 2016)

Marlboroman
26 september 2016 · 8 232 Inlägg

Ja, det kan vara farligt och det kan definitivt ta död på din motor.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
An0nym
26 september 2016 · 47 Inlägg

Så man måste köpa en ny magnetventil eftersom den laddar fint utan den gula slangen?

Jesper328
26 september 2016 · 2 371 Inlägg

Det behöver inte vara magnetventilen just för att den går bättre när den är urkopplad, det säger sig självt att den går bättre då.
Då motorn går magert när den får ett högre laddtryck än vad den ska få så kan det gå åt helvete ganska snabbt.
Vet inte hur stora säkerhetsmarginaler det är i dom här vad häller soppa och tändning, men med kolvar lika hållfasta som plastmuggar så skulle jag inte chansa! smile

Köp eller låna en laddtrycksmätare så att du kan se vad du har för laddtryck med magnetventilen inkopplad.
Har för mig att det ska ligga runt 0.5-0.6Bar på dessa.

Mvh

Senast redigerat av Jesper328 (26 september 2016)

Up the RA
An0nym
26 september 2016 · 47 Inlägg

tack för tipset! skall kollas smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2016 · 17 474 Inlägg

Körde ras i maskin på just en V40 Classic (2004). Den var helt ny och hade haft den i cirka 2-3 månader. Skrot med allt. Fick förvisso en ny snurra på garantin men mekanikern sa att de faktiskt är känsliga.

Så: Inte köra utan korrekt fungerande wastegate.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
An0nym
27 september 2016 · 47 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Körde ras i maskin på just en V40 Classic (2004). Den var helt ny och hade haft den i cirka 2-3 månader. Skrot med allt. Fick förvisso en ny snurra på garantin men mekanikern sa att de faktiskt är känsliga.

Så: Inte köra utan korrekt fungerande wastegate.

Oj, jävlar! nu blev jag nervös, för jag drog på ganska duktigt igår då bilen blev ett jävla djur mot va den va innan, körde väl 15minuter kanske...  Jag har borrat ett hål i själva pinnen då själva sprinten hade gått av så nu sitter det en ny sprint i wastegate-armen men jag tycker fortfarande inte bilen går 100% den ökar mest fort men ingen kick lixom.

Funderar på att sätta på steg 1 hos autotech eller bsr, dom kanske kan kolla på detta medans dom löder fast chippet? bilen har gått 16 000mil och tänkte sälja den men funderar på att behålla och köra tills den dör helt enkelt.


När man endå sätter på steg 1, är det rekommenderat att byta något annat med? sätta på en laddtrycksmätare i bilen? smile

Tacksam för hjälp

MVH

Jesper328
27 september 2016 · 2 371 Inlägg

Att felsöka själv kommer att spara dig massa stålar, och det är inte så svårt.
Känn på armen till wastegateklockan, (rör den bort ifrån klockan), om det i ditt fall skulle vara fel på klockan så skulle armen kännas rätt så slapp och skulle inte ha något direkt motstånd.
Om den känns bra, dvs lite motstånd i skiten, så skulle jag föreslå att lossa på insugsslangen till turbon och känna efter glapp på impellern.
Liiiiiiiite radiellt glapp (1-2mm) är okej, men axiellt så ska den vara stum.

För ett par veckor sen så köpte en polare en 9-3 som hade gått 13000 mil och varit servad var 500e mil.
Märkte att laddet var lite ostabilt i den, svajade till i mellanregistret.
Och ja, jag kopplade in datorn i den och loggade laddtrycket en gång på morgonen och sen senare en gång på eftermiddagen.
Peak på morgon vad 0.81bar och 0.62bar på kvällen.
Tredje gången vi loggade så rasslade det till och impellern på kompressorsidan var helt sönderslagen. smile

Varför jag berättade det där vet jag inte, vill bara inte sudda bort det nu. big_smile

Hursomhelst, turbon KAN vara på väg att ge sig.
Så jag rekommenderar att ta dig 1-2 timmar och kolla upp WG samt leta glapp i turbon.

EDIT : Sen så ska vi inte utesluta läckande dumpventil.

Mvh

Senast redigerat av Jesper328 (27 september 2016)

Up the RA
An0nym
27 september 2016 · 47 Inlägg

Jesper328 skrev:
Att felsöka själv kommer att spara dig massa stålar, och det är inte så svårt.
Känn på armen till wastegateklockan, (rör den bort ifrån klockan), om det i ditt fall skulle vara fel på klockan så skulle armen kännas rätt så slapp och skulle inte ha något direkt motstånd.
Om den känns bra, dvs lite motstånd i skiten, så skulle jag föreslå att lossa på insugsslangen till turbon och känna efter glapp på impellern.
Liiiiiiiite radiellt glapp (1-2mm) är okej, men axiellt så ska den vara stum.

För ett par veckor sen så köpte en polare en 9-3 som hade gått 13000 mil och varit servad var 500e mil.
Märkte att laddet var lite ostabilt i den, svajade till i mellanregistret.
Och ja, jag kopplade in datorn i den och loggade laddtrycket en gång på morgonen och sen senare en gång på eftermiddagen.
Peak på morgon vad 0.81bar och 0.62bar på kvällen.
Tredje gången vi loggade så rasslade det till och impellern på kompressorsidan var helt sönderslagen. smile

Varför jag berättade det där vet jag inte, vill bara inte sudda bort det nu. big_smile

Hursomhelst, turbon KAN vara på väg att ge sig.
Så jag rekommenderar att ta dig 1-2 timmar och kolla upp WG samt leta glapp i turbon.

EDIT : Sen så ska vi inte utesluta läckande dumpventil.

Mvh

Hej Jesper.

Jag tackar för all info då jag inte är så duktig på bilar, jag försöker läsa på så mycket som möjligt och försöka leta fram fel själv då jag inte är så sugen att lägga för mycket pengar på bilen då den inte är värd så mycket, dock är den i fint skick utan rost så tänkte väl lägga 5-6000 på steg 1 och bara köra slut på v40:n.

Jag har tagit bort skölden som skyddar wg-armen, kände faktiskt igår på den då den sitter fast med ståltråd och en ny sprint, så den sitter fortfarande fast, armen är inte slapp den känns normal, har varit på skroten och kännt på andra s40/v40, så det kanske är turbon som börjat ge sig? eller är det värt att hämta hem en ny tryckklocka från skroten och testa eller är det ett helvete att få bort tryckklockan?

MVH

Jesper328
27 september 2016 · 2 371 Inlägg

Ja alltså om den känns bra så kan man ju nästan utesluta fel på den.
Du kan ju prova att byta den iallafall, det är inte så svårt utan det är bara jävligt tight på dessa.
Köpte mig en V40 2.0t -04 för 500kr som kamremmen hade gått av på och krökt ett par ventiler, renoverade toppen nu i helgen som var och slog ihop det igen... just nu så är det bara skit kvar av mina underarmar och knogar. big_smile

Testa att känna på turbon före du tjackar en ny WG ändå, det är ju bara en tryckslang och en slangklämma ivägen liksom. smile

Mvh

Up the RA
An0nym
30 september 2016 · 47 Inlägg

Jag hitta en fin tryckklocka på skroten dock till en T4, men kan jag testa med denna iaf bilen går bättre eller är detta farligt även om jag bara testar?

Jesper328
1 oktober 2016 · 2 371 Inlägg

Jag tror att grundladdet är 0.4-0.5bar på T4 kontra ca 0.3 på 2.0t.
Men pröva att köra med den!

Och återigen... Laddtrycksmätare! smile
Biltema har någon för runt 150kr som funkar helt okej. smile

Up the RA
An0nym
9 oktober 2016 · 47 Inlägg

Bilen laddar 0.3 max 0.4 så detta är normalt??  Skönt och slippa felsöka mer smile

Vad får man för laddtryck vid steg 1? Någon som vet?

Mvh

An0nym
9 oktober 2016 · 47 Inlägg

Bilen laddar 0.3 max 0.4 så detta är normalt??  Skönt och slippa felsöka mer smile

Vad får man för laddtryck vid steg 1? Någon som vet?

Mvh

turbodeath
9 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

du löder inte i chip i dom bilarna utan man tankar i programvara genom obd så det är mycket lättare....

döden kommer tillbaka
An0nym
9 oktober 2016 · 47 Inlägg

turbodeath skrev:
du löder inte i chip i dom bilarna utan man tankar i programvara genom obd så det är mycket lättare....

Vart har du fått det ifrån? både på autotechs hemsida samt bsr så är det lödchipp till s/v40 bilarna.

turbodeath
9 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

för har sett när dom har programerat på bsr....gäller ju även s60 o v70n mm du löder inte när du har obd på dom....

döden kommer tillbaka
turbodeath
9 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

OBS! Skickas ej, endast installation hos oss. Du kan beställa trimsteget på hemsidan om du vill betala i förväg med valfri betalningsmetod.detta är autotech....o på bsr så står det välj ppc enhet för att slänga i programvara....

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang