F10 manuel går ej att lägga i backen, hjälp

panda666
27 september 2016 · 4 250 Inlägg

Hej!

precis när ja skulle parkera hem idag som vanligt så märker jag att det inte går att lägga in backen längre, det skrapar och går inte riktigt att få in backen, hugger inte riktigt tag i backen liksom, alla andra växlar funkar fint. Vad kan det vara för fel? nått länkage eller nått? säg inte att växellådan har pajat bara:(

snälla hjälp.

Evildan
27 september 2016 ·

Det kan omöjligt vara något som havererat,  det är ju en BMW och enligt vad du återkommande skrivit är dom helt skottsäkra.
Hade det varit något annat märke som kan gå sönder hade jag tänkt mig att det är växellådan eller kopplingen eller bägge som havererat men du behöver inte vara orolig för BMW går ju aldrig sönder.
Men i dom fall dom ändock har gjort det så är det ändå inga fattiga luffare som kör dom bilarna och en reparationsnota om 30-40 loppor är inga problem.

panda666
27 september 2016 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:
Det kan omöjligt vara något som havererat,  det är ju en BMW och enligt vad du återkommande skrivit är dom helt skottsäkra.
Hade det varit något annat märke som kan gå sönder hade jag tänkt mig att det är växellådan eller kopplingen eller bägge som havererat men du behöver inte vara orolig för BMW går ju aldrig sönder.
Men i dom fall dom ändock har gjort det så är det ändå inga fattiga luffare som kör dom bilarna och en reparationsnota om 30-40 loppor är inga problem.

Skulle du kunna ta och lägga ner de där är du snäll och svara ordentligt istället? orkar inte hålla på så där.

Tror du växellådan har pajat? dom andra växlarna går ju in som vanligt, det är bara backen som skrapar och inte går in.

Evildan
27 september 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Det kan omöjligt vara något som havererat,  det är ju en BMW och enligt vad du återkommande skrivit är dom helt skottsäkra.
Hade det varit något annat märke som kan gå sönder hade jag tänkt mig att det är växellådan eller kopplingen eller bägge som havererat men du behöver inte vara orolig för BMW går ju aldrig sönder.
Men i dom fall dom ändock har gjort det så är det ändå inga fattiga luffare som kör dom bilarna och en reparationsnota om 30-40 loppor är inga problem.

Skulle du kunna ta och lägga ner de där är du snäll och svara ordentligt istället? orkar inte hålla på så där.

Tror du växellådan har pajat? dom andra växlarna går ju in som vanligt, det är bara backen som skrapar och inte går in.

Det är inte lika roligt med raljerandet när verkligheten kommit ifatt tydligen.
Men om du läser mitt inlägg så kan du tillgodogöra dig både min hypotes kring vad som kan vara trasigt samt en av mig gjord kostnadsuppskattning.

Evildan
27 september 2016 ·

JohnMayLives skrev:
Internt fel i lådan, har hänt flera. Kontakta BMW begär goodwill.

Evil: Kul kille. Alla vill inte ha en dödstråkig Prius.

Har någon så enträget hävdat att dessa bayerska slädar är skottsäkra och vi andra inte kör bilarna för att vi inte har råd, har åtminstone jag inte svårt att se ironin i detta.

Nejvisst vill inte alla köra Prius utan väljer att laga något annat åkdon.
Om vi tänker oss Priusen som ett tråkigt glas svenskt kranvatten är BMWn ett glas vatten direkt från Rio Tinto.

panda666
27 september 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Panda: Kontakta BMW, det där bör de ta på goodwill. Påpeka att det är ett inte helt okänt problem. om än högst ovanligt.  BMW's rekommendation är att byta låda (har för mig att det är nåt som "hoppar loss" inne i lådan). Låt Evil ha sina "15 minutes of fame".

fan skämtar du? är du säker på att lådan är kass? inte någon länkage eller nått? ska ju lämna in för felsökning imorn hos min grann verkstad på jobbet. hur frågar ja om goodwill? den är servad dom 3 första på bmw resten 2-3 på mekonomen och mm. ringer jag bmw imorn kommer dom acceptera att fixa ny låda? är du helt 100 på att det inte är nått annat?  den har gått 13k mil nu.

tack snälla för svar.

panda666
27 september 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Rätt säker. Kontakta BMW innan du lämnar iväg bilen till nån verkstad. Stå på dig, be att de gör en goodwill ansökan, du har inget att förlora.

vad händer ifall jag lämnar bilen imorn på min verkstad? bmw behöver ju inte veta nått eller?^^

men fyfan..finns det nån chans att dom fixar det gratis? ja har ju gjort dom 2 senaste servicar på mekonomen. bara dom 3 första hos bmw. vad kan jag göra?  du tror inte att det är nått annat litet som strular? för att alla andra växlar funkar ju?

Tomten Tomten
27 september 2016 · 1 065 Inlägg

vänd dig till BMW i ställe så får du ett utlåtande av dom. Blir inge bättre om någon annan pillar på den före.

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
panda666
27 september 2016 · 4 250 Inlägg

Tomten skrev:
vänd dig till BMW i ställe så får du ett utlåtande av dom. Blir inge bättre om någon annan pillar på den före.

nä tänkte bara kolla ifall det är nån länkage eller nått som strular, tänkte inte riva ner nått.

har aldrig läst förut att f10 har kass låda..helt galet.

panda666
27 september 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Varsågod!

tack så mycket för hjälpen, tror nog jag e screwed, får kolla med bmw om goodwill, annars blir ja pank.

trevlig kväll och ta för hjälpen.

caromania Forummoderator
28 september 2016 · 9 296 Inlägg

Du måste hålla oss uppdaterade på felet och vad det kommer kosta. Jag gjorde en snabb googling och hittade en hel del som klagade på samma sak. Jag tycker det är märkligt att så nya bilar i det prissegmentet blir behäftade med fel som dessa. Har BMW börjat göra en "Mercedes 1995" och tillverka skitbilar rent av? Audi är ju redan ganska kända för att krångla och kosta pengar, men jag har haft en försiktig tilltro till BMWs eventuella kvalitet. Visst, man kan ha otur, men återkommande liknande fel på bilar som är "nya" känns inte speciellt bra.

Sedan fattar jag inte kopplingen till Prius som någon gör? Är alternativen Prius eller BMW? Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Lexus GS som enligt statistiken är betydligt mer pålitlig än den här BMW-modellen och dessutom tystare vilket jag uppskattar. Så visst finns det mer pålitliga alternativ i premiumklassen utan att välja BMW.

Sammanfattningen måste väl bli att man så att säga inte kan ha kakan och äta den om man åker BMW? Ska nog å andra sidan döpa om min bil till Särimner, ett passande namn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
28 september 2016 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Du måste hålla oss uppdaterade på felet och vad det kommer kosta. Jag gjorde en snabb googling och hittade en hel del som klagade på samma sak. Jag tycker det är märkligt att så nya bilar i det prissegmentet blir behäftade med fel som dessa. Har BMW börjat göra en "Mercedes 1995" och tillverka skitbilar rent av? Audi är ju redan ganska kända för att krångla och kosta pengar, men jag har haft en försiktig tilltro till BMWs eventuella kvalitet. Visst, man kan ha otur, men återkommande liknande fel på bilar som är "nya" känns inte speciellt bra.

Sedan fattar jag inte kopplingen till Prius som någon gör? Är alternativen Prius eller BMW? Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Lexus GS som enligt statistiken är betydligt mer pålitlig än den här BMW-modellen och dessutom tystare vilket jag uppskattar. Så visst finns det mer pålitliga alternativ i premiumklassen utan att välja BMW.

Sammanfattningen måste väl bli att man så att säga inte kan ha kakan och äta den om man åker BMW? Ska nog å andra sidan döpa om min bil till Särimner, ett passande namn.

Hej, det är min låda som är paj tyvärr. Försäkringen täckte inte eftersom bilen har gått 13kmil. dom tar max till 10k. Har inte hunnit ringa bmw eftersom dom stängde vid 16 och jag har jobbat hela dan. får bli att pröva ringa imorn. Både ja och flickvännen är väldigt besvikna. vi hade en e39 med 31k mil på mätaren allt funkade bra mekaniskt, denna har jag ägt i 5 månader och lådan rasa. wtf. Ska kolla imorn ifall bmw kan fixa nått. det finns inga begagnade lådor på skroten heller..det blir att försöka laga skiten och sälja direkt. Vågar inte lita på denna modell mer.  Jag som var orolig över kedjan..

IceEyes Varningar: För många..
28 september 2016 · 2 552 Inlägg

Evildan skrev:
Det kan omöjligt vara något som havererat,  det är ju en BMW och enligt vad du återkommande skrivit är dom helt skottsäkra.
Hade det varit något annat märke som kan gå sönder hade jag tänkt mig att det är växellådan eller kopplingen eller bägge som havererat men du behöver inte vara orolig för BMW går ju aldrig sönder.
Men i dom fall dom ändock har gjort det så är det ändå inga fattiga luffare som kör dom bilarna och en reparationsnota om 30-40 loppor är inga problem.

Ja sannerligen, hade han haft den unika insikten att införskaffa en Prius så hade han förutom att växla obehindrat i en evighet kunna besegra hela US Navy i en handvändning, bota cancer, skapa världsfred, landstiga på Mars, rädda samtliga utrotningshotade djur och se till att Sverige vinner VM i fotboll smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
28 september 2016 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:
Du måste hålla oss uppdaterade på felet och vad det kommer kosta. Jag gjorde en snabb googling och hittade en hel del som klagade på samma sak. Jag tycker det är märkligt att så nya bilar i det prissegmentet blir behäftade med fel som dessa. Har BMW börjat göra en "Mercedes 1995" och tillverka skitbilar rent av? Audi är ju redan ganska kända för att krångla och kosta pengar, men jag har haft en försiktig tilltro till BMWs eventuella kvalitet. Visst, man kan ha otur, men återkommande liknande fel på bilar som är "nya" känns inte speciellt bra.

Sedan fattar jag inte kopplingen till Prius som någon gör? Är alternativen Prius eller BMW? Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Lexus GS som enligt statistiken är betydligt mer pålitlig än den här BMW-modellen och dessutom tystare vilket jag uppskattar. Så visst finns det mer pålitliga alternativ i premiumklassen utan att välja BMW.

Sammanfattningen måste väl bli att man så att säga inte kan ha kakan och äta den om man åker BMW? Ska nog å andra sidan döpa om min bil till Särimner, ett passande namn.

Hej, det är min låda som är paj tyvärr. Försäkringen täckte inte eftersom bilen har gått 13kmil. dom tar max till 10k. Har inte hunnit ringa bmw eftersom dom stängde vid 16 och jag har jobbat hela dan. får bli att pröva ringa imorn. Både ja och flickvännen är väldigt besvikna. vi hade en e39 med 31k mil på mätaren allt funkade bra mekaniskt, denna har jag ägt i 5 månader och lådan rasa. wtf. Ska kolla imorn ifall bmw kan fixa nått. det finns inga begagnade lådor på skroten heller..det blir att försöka laga skiten och sälja direkt. Vågar inte lita på denna modell mer.  Jag som var orolig över kedjan..

Jag lider med dig, verkligen. Vi får hoppas att BMW inser att de kanske inte är lika bra som pådyvlats och tar det på sin goodwill som nämndes ovan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
28 september 2016 · 9 296 Inlägg

IceEyes skrev:

Evildan skrev:
Det kan omöjligt vara något som havererat,  det är ju en BMW och enligt vad du återkommande skrivit är dom helt skottsäkra.
Hade det varit något annat märke som kan gå sönder hade jag tänkt mig att det är växellådan eller kopplingen eller bägge som havererat men du behöver inte vara orolig för BMW går ju aldrig sönder.
Men i dom fall dom ändock har gjort det så är det ändå inga fattiga luffare som kör dom bilarna och en reparationsnota om 30-40 loppor är inga problem.

Ja sannerligen, hade han haft den unika insikten att införskaffa en Prius så hade han förutom att växla obehindrat i en evighet kunna besegra hela US Navy i en handvändning, bota cancer, skapa världsfred, landstiga på Mars, rädda samtliga utrotningshotade djur och se till att Sverige vinner VM i fotboll smile

Lugna ner dig nu. Det kommer a-l-d-r-i-g hända. lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
IceEyes Varningar: För många..
28 september 2016 · 2 552 Inlägg

caromania skrev:

IceEyes skrev:

Evildan skrev:
Det kan omöjligt vara något som havererat,  det är ju en BMW och enligt vad du återkommande skrivit är dom helt skottsäkra.
Hade det varit något annat märke som kan gå sönder hade jag tänkt mig att det är växellådan eller kopplingen eller bägge som havererat men du behöver inte vara orolig för BMW går ju aldrig sönder.
Men i dom fall dom ändock har gjort det så är det ändå inga fattiga luffare som kör dom bilarna och en reparationsnota om 30-40 loppor är inga problem.

Ja sannerligen, hade han haft den unika insikten att införskaffa en Prius så hade han förutom att växla obehindrat i en evighet kunna besegra hela US Navy i en handvändning, bota cancer, skapa världsfred, landstiga på Mars, rädda samtliga utrotningshotade djur och se till att Sverige vinner VM i fotboll smile

Lugna ner dig nu. Det kommer a-l-d-r-i-g hända. lol

Jodå, med en 4–4–2-uppställning där fyrbackslinjen och anfallsparet består av Priusar så kan man omöjligen misslyckas wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
panda666
28 september 2016 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:
Du måste hålla oss uppdaterade på felet och vad det kommer kosta. Jag gjorde en snabb googling och hittade en hel del som klagade på samma sak. Jag tycker det är märkligt att så nya bilar i det prissegmentet blir behäftade med fel som dessa. Har BMW börjat göra en "Mercedes 1995" och tillverka skitbilar rent av? Audi är ju redan ganska kända för att krångla och kosta pengar, men jag har haft en försiktig tilltro till BMWs eventuella kvalitet. Visst, man kan ha otur, men återkommande liknande fel på bilar som är "nya" känns inte speciellt bra.

Sedan fattar jag inte kopplingen till Prius som någon gör? Är alternativen Prius eller BMW? Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Lexus GS som enligt statistiken är betydligt mer pålitlig än den här BMW-modellen och dessutom tystare vilket jag uppskattar. Så visst finns det mer pålitliga alternativ i premiumklassen utan att välja BMW.

Sammanfattningen måste väl bli att man så att säga inte kan ha kakan och äta den om man åker BMW? Ska nog å andra sidan döpa om min bil till Särimner, ett passande namn.

Hej, det är min låda som är paj tyvärr. Försäkringen täckte inte eftersom bilen har gått 13kmil. dom tar max till 10k. Har inte hunnit ringa bmw eftersom dom stängde vid 16 och jag har jobbat hela dan. får bli att pröva ringa imorn. Både ja och flickvännen är väldigt besvikna. vi hade en e39 med 31k mil på mätaren allt funkade bra mekaniskt, denna har jag ägt i 5 månader och lådan rasa. wtf. Ska kolla imorn ifall bmw kan fixa nått. det finns inga begagnade lådor på skroten heller..det blir att försöka laga skiten och sälja direkt. Vågar inte lita på denna modell mer.  Jag som var orolig över kedjan..

Jag lider med dig, verkligen. Vi får hoppas att BMW inser att de kanske inte är lika bra som pådyvlats och tar det på sin goodwill som nämndes ovan.

hehe tack, vad ska man göra, om bmw inte vill fixa skiten och jag inte hittar en beggad låda att byta på verkstad så blir det att sälja skiten som den är och hoppas på de bästa, den ska iaf säljas reparerad eller inte.
hälsningar samt kommer med mer info imorn.

panda666
28 september 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Om du nu ändå skall sälja så...Lite info om bilen (årsmodell, färg, utrustning mm)?

2011, 20d manuell. svart solid, textil kläsel. fullservad enligt bok. 3 första på bmw. resten mekonomen. sommar o vinterdäck. dubbfria vinterdäck. behöver en polering pga tidigare dekor samt små repor polerbara.  har stora skärmen, med navi. m5 front. xenon och park sensorer runtom. 13xxx mil. inga andra problem.  behöver inte service eller bromsvätska till 2018.  besiktad i april ua.  ge mig ett bra bud så fixar vi det^^ hittar ja en beggad låda för runt 18k kommer ja att byta den om inte bmw tar på sig det.  har max 2 brukare plus mig. resten är bilfirmor. skatten är betald.



vänliga hälsningar.

Alex_bergstr
28 september 2016 · 1 364 Inlägg

Tror inte bmw kommer stå för det tyvärr med tanke på milen dom är ganska hårda när garantin gått ut men håller tummarna!

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Evildan
28 september 2016 ·

IceEyes skrev:

caromania skrev:

IceEyes skrev:

Ja sannerligen, hade han haft den unika insikten att införskaffa en Prius så hade han förutom att växla obehindrat i en evighet kunna besegra hela US Navy i en handvändning, bota cancer, skapa världsfred, landstiga på Mars, rädda samtliga utrotningshotade djur och se till att Sverige vinner VM i fotboll smile

Lugna ner dig nu. Det kommer a-l-d-r-i-g hända. lol

Jodå, med en 4–4–2-uppställning där fyrbackslinjen och anfallsparet består av Priusar så kan man omöjligen misslyckas wink

Du tänker på fel Toylåda, det är LC och Hilux som framgångsrikt används vid dylika uppdrag förutom barnsliga lekar med bollar.
Fördelen med ett gäng Priusar i bollspelet är att även sinnesslöa ölstinna fotbollsfans klarar av att följa matchen då det inte kommer att gå så fort, men det blir åtminstone inte stillastående som ett eventuellt bayerskt lag skulle bli innan första halvlek. 😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang