Hur hög får en vindrutedekal vara?

NordlundW
27 september 2016 · 11 Inlägg

Hallå!

Jag har nyligen införskaffat mig en vindrutedekal som jag har tänkt ha nere på vindrutan. Det är en text som lyder "LowLife" som ni säkert sätt förut. Den har måttet 388 x 196 millimeter. Alltså just under 20 cm. Är detta lagligt att ha på vindrutan eller kommer jag måste skicka tillbaka dekalen och beställa en mindre för att inte få farbror blå på mig.

Kör en BMW E46 från 1999 om detta skulle ha någon betydelse! smile

Streethawk Billjuds Wannabe
27 september 2016 · 1 771 Inlägg

Hur tänkte du där?  Ska du ha dekalen på nedre delen utav rutan så ligger den i ditt/bilens synfält.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
NordlundW
27 september 2016 · 11 Inlägg

Streethawk skrev:
Hur tänkte du där?  Ska du ha dekalen på nedre delen utav rutan så ligger den i ditt/bilens synfält.

Aa, har sätt 3 pers som har det så. Är det inte alls lagligt alltså? hmm

Streethawk Billjuds Wannabe
27 september 2016 · 1 771 Inlägg

NordlundW skrev:

Streethawk skrev:
Hur tänkte du där?  Ska du ha dekalen på nedre delen utav rutan så ligger den i ditt/bilens synfält.

Aa, har sätt 3 pers som har det så. Är det inte alls lagligt alltså? hmm

Du borde ha 1 sträck/pil vardera sida om rutan på överkanten (vanligt förr iallafall) som visar hur långt ned "toningen" ska vara. Under den så är det en 2a på besiktningen och eventuella böter om dom inte har ändrat det vilket jag inte tror.

Senast redigerat av Streethawk (27 september 2016)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
NordlundW
27 september 2016 · 11 Inlägg

Streethawk skrev:

NordlundW skrev:

Streethawk skrev:
Hur tänkte du där?  Ska du ha dekalen på nedre delen utav rutan så ligger den i ditt/bilens synfält.

Aa, har sätt 3 pers som har det så. Är det inte alls lagligt alltså? hmm

Du borde ha 1 sträck/pil vardera sida om rutan på överkanten (vanligt förr iallafall) som visar hur långt ned "toningen" ska vara. Under den så är det en 2a på besiktningen och eventuella böter om dom inte har ändrat det vilket jag inte tror.

Jaså du. Tack för snabbt svar! Får kolla om jag har några sträck där!

rcy
28 september 2016 · 1 705 Inlägg

Streethawk skrev:

NordlundW skrev:

Streethawk skrev:
Hur tänkte du där?  Ska du ha dekalen på nedre delen utav rutan så ligger den i ditt/bilens synfält.

Aa, har sätt 3 pers som har det så. Är det inte alls lagligt alltså? hmm

Du borde ha 1 sträck/pil vardera sida om rutan på överkanten (vanligt förr iallafall) som visar hur långt ned "toningen" ska vara. Under den så är det en 2a på besiktningen och eventuella böter om dom inte har ändrat det vilket jag inte tror.

Nu är det ju inte en toning utan ett klistermärke han pratar om. Bör vara andra regler för det eftersom dom flesta bilar åker omkring med diverse parkeringstillstånd och drive-through dekaler i nederkant på rutan.

Har sett massor med bilar åka omkring med detta, och så länge det inte sitter i förarens synfält ska det tydligen vara ok. Vad som räknas som förarens synfält verkar dock vara en tolkningsfråga.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Smajly
30 september 2016 · 3 059 Inlägg

rcy skrev:

Streethawk skrev:

NordlundW skrev:

Aa, har sätt 3 pers som har det så. Är det inte alls lagligt alltså? hmm

Du borde ha 1 sträck/pil vardera sida om rutan på överkanten (vanligt förr iallafall) som visar hur långt ned "toningen" ska vara. Under den så är det en 2a på besiktningen och eventuella böter om dom inte har ändrat det vilket jag inte tror.

Nu är det ju inte en toning utan ett klistermärke han pratar om. Bör vara andra regler för det eftersom dom flesta bilar åker omkring med diverse parkeringstillstånd och drive-through dekaler i nederkant på rutan.

Har sett massor med bilar åka omkring med detta, och så länge det inte sitter i förarens synfält ska det tydligen vara ok. Vad som räknas som förarens synfält verkar dock vara en tolkningsfråga.

Ja och klistermärke är säkert hårdare "dömt" än en toning då klistermärket oftast inte är genomskinligt och då skymmer mer av sikten.

rcy
30 september 2016 · 1 705 Inlägg

Smajly skrev:

rcy skrev:

Streethawk skrev:

Du borde ha 1 sträck/pil vardera sida om rutan på överkanten (vanligt förr iallafall) som visar hur långt ned "toningen" ska vara. Under den så är det en 2a på besiktningen och eventuella böter om dom inte har ändrat det vilket jag inte tror.

Nu är det ju inte en toning utan ett klistermärke han pratar om. Bör vara andra regler för det eftersom dom flesta bilar åker omkring med diverse parkeringstillstånd och drive-through dekaler i nederkant på rutan.

Har sett massor med bilar åka omkring med detta, och så länge det inte sitter i förarens synfält ska det tydligen vara ok. Vad som räknas som förarens synfält verkar dock vara en tolkningsfråga.

Ja och klistermärke är säkert hårdare "dömt" än en toning då klistermärket oftast inte är genomskinligt och då skymmer mer av sikten.

Ja, men klistermärket sitter i nederkant och täcker inte hela rutans bredd som en toning gör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang