Belysning laddtrycksmätare saab 9-5

heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

tjenare. har precis köpt en laddtrycksmätare från hova.
jag som är helt borta när det gäller el behöver lite hjälp med belysningen till den.
jag fick med en usel instruktionspapper där det stog.
röd kabel till + på batteriet
svart kabel till - på batteriet.
såhär långt hajar jag grejen men inte sen.
vit kabel
orange kabel
på pappret står det vit och orange *note* och så har dom en liten note ruta där det står typ *Day light och night light* antar att vit och orange är för olika ljus och dimmer. men vart kan jag sno ström ifrån så att det fungerar ?

elch0ck FiskeTokig Sjöman
28 september 2016 · 13 Inlägg

Tjena! Du lånar ström ifrån ljusvredet. Pilla ut den så ser du en grov grön kabel denna är plus. Sen har du en svart kabel på samma rad och den är jord smile sen leta efter en blå/vit kabel den använder jag till dimmerfunktionen!

Mvh

heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

så den vita kabeln på mätaren till den gröna +
och den orangea till jord, eller till den blå/vita för dimmer?

elch0ck FiskeTokig Sjöman
28 september 2016 · 13 Inlägg

den röda på din mätare till den gröna och den svarta på din mätaren till den svarta smile och den vita och orangea till den blå/vita så hade jag kopplat smile Men skicka en länk på mätare så kan jag kika. för vissa mätare får spel när man skall dimmra dem!

heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

Jag kör den svarta och röda på batteriet för det var det de stog på instruktionerna jag fick med.
mätaren heter no smoke logo 270 och är köpt på hova.com
jag ska testa koppla in vita och orangea på blå/vit på ljusvredet.

elch0ck FiskeTokig Sjöman
28 september 2016 · 13 Inlägg

men om du kör mätare direkt på batteriet så kommer den att lysa konstant! Därför kopplar man på ljusvredet för då sätts den på och av när du sätter på/av tändningen smile

heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

det tror jag inte, den här mätaren är med sensor. plus och jord till batteriet är bara för ström, inte belysning. belysningen är den vita/orangea kablarna ä.

elch0ck FiskeTokig Sjöman
28 september 2016 · 13 Inlägg

okej då gör som du vill smile Har nämligen en elektronisk jag med!

heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

Jag drog vit/orangea till en av de blå/vita men blev icke nåt ljus iallafall.
Testade på alla kontakterna som fanns på ljusvredet.

elch0ck FiskeTokig Sjöman
28 september 2016 · 13 Inlägg

kör nån av av antingen orangea eller vita till plus så skall du se att det lyser

elch0ck FiskeTokig Sjöman
28 september 2016 · 13 Inlägg

just nu så kör jag röd/gul/vit till den gröna plussen smile min mätare tyckte inte om att bli dimmrad tongue

heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

Testade både orange och vit till plus, men inget ljus. Tänkte att jag struntar i ljuset nu och ser om mätaren ens laddar när jag kör, men inte ens det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 september 2016 · 17 478 Inlägg

http://www.hova.com/maetare-52mm-no-logo-smoke-turbo/

Är det den?

Det står att beroende på vilken kabel som ansluts så lyser den blått eller vitt. Den ska ha + och - när tändning slås på. eftersom den då gör en "opening cermony" Dvs går från minimun till max och tillbaka. Har du möjlighet och skanna in manualn och slänga upp den här? Försökte ladda ner men får det inte att fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

Det är exakt den ja, jag kunde inte heller dessvärre ladda ner manualen, jag har bara ett papper med "instruktioner" som jag fick med.
Jag har 2 kablar över som inte är inkopplade, vit och orange. Hur ska endast 1 kabel kunna få + och - ?

Eftersom mätaren inte ens laddade när jag var ute och körde så måste det vara nånting med strömmen som jag kopplat till batteriet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 september 2016 · 17 478 Inlägg

heiska skrev:
Det är exakt den ja, jag kunde inte heller dessvärre ladda ner manualen, jag har bara ett papper med "instruktioner" som jag fick med.
Jag har 2 kablar över som inte är inkopplade, vit och orange. Hur ska endast 1 kabel kunna få + och - ?

Eftersom mätaren inte ens laddade när jag var ute och körde så måste det vara nånting med strömmen som jag kopplat till batteriet.

Mätaren har + och - i de kablar du drog till batteriet, kolla så de har kräm för säkerhets skull. vit och orange tippar jag på att när de får plus så lyser antagligen vitt eller blått ljus. KOPPLA INTE kablarna på plus samtidigt! Jord får mätaren genom den svarta som går till batteri/jord.

EDIT: Har du kopplat trycksensorn på rätt slang?

Senast redigerat av Hybridsmurfen (28 september 2016)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

Det verkade vara kräm när jag kollade igår med en sån där penna med lampa.
Jag har dragit röd kabel till + på batteriet
svart kabel till - på batteriet.
Jag drog en kabel från vit till en grön tjock kabel bakom ljusvredet som var sagt skulle vara + men fick ändå inget ljus, testade likadant med orangea kabeln.
Om vi tänker på samma sensor så har jag kopplat den från sensorn till ett T-kors på insuget.

Det kanske är för lite kräm när jag dragit kablar till batteriet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 september 2016 · 17 478 Inlägg

heiska skrev:
Det verkade vara kräm när jag kollade igår med en sån där penna med lampa.
Jag har dragit röd kabel till + på batteriet
svart kabel till - på batteriet.
Jag drog en kabel från vit till en grön tjock kabel bakom ljusvredet som var sagt skulle vara + men fick ändå inget ljus, testade likadant med orangea kabeln.
Om vi tänker på samma sensor så har jag kopplat den från sensorn till ett T-kors på insuget.

Det kanske är för lite kräm när jag dragit kablar till batteriet?

Gör en tillfällig lösning och skarva på vit eller orange och dra den till + på batteri. Då ska det lysa...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
heiska
28 september 2016 · 48 Inlägg

nu funkade lyset, jag tog en kabel från orange till den gröna tjocka +
enda som är att mätaren blinkar, den har inget fast sken.
när jag tryckte på knappen så gick den upp till 1.5 bar, stannade där lite och sen ner igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 september 2016 · 17 478 Inlägg

Hm? Du får nog mäta hur många volt du har vid mätaren. En penna är inte så bra i sammanhanget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang