Behöver akut hjälp, kan för mitt liv inte sätta fast oket

Ainok
28 september 2016 · 439 Inlägg

Jag hat bytt bromsbelägg på min volvo 944.

När jag har monterat alla monteringsdetaljer, satt dit beläggen och haft på kopparpastan, tryckt in kolven så långt det går och slutligen skall fälla ned oket och skruva fast det så går det fan inte.

Den pinnen som man bultar fast oket i sticker ut och tar i oket. Precis som att beläggen skulel vara för tjocka.
Jag ha bankat och svurit i över två timmar men kan inte få på dem.

Vad händer?

http://i.imgur.com/6q3u3rn.jpg

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
jaka54
28 september 2016 · 5 727 Inlägg

Hej!
Det är inte så att du måste skruva in kolvarna (finns speciellt verktyg för detta)? Så är det  på de flesta bilar nuförtiden med skivbromsar bak.
Se sid 71 i Biltemakatalogen.

Senast redigerat av jaka54 (28 september 2016)

Mack Forum- och sitemoderator
28 september 2016 · 26 143 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är inte så att du måste skruva in kolvarna (finns speciellt verktyg för detta)? Så är det  på de flesta bilar nuförtiden med skivbromsar bak.

Han hade ju tryckt in kolven?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Ainok
28 september 2016 · 439 Inlägg

Kolen är så långt intryckt att damasken sticker ut längre. Läs vad jag skriver.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
jaka54
28 september 2016 · 5 727 Inlägg

Hej!
Då är det väl felaktiga backar!

Ainok
28 september 2016 · 439 Inlägg

Ser något fel ut här?
http://i.imgur.com/EDUoiHI.jpg

Senast redigerat av Ainok (28 september 2016)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
28 september 2016 · 439 Inlägg

Verkar ju som att den nedre glidpinnen kärvat fast eller något...

Senast redigerat av Ainok (28 september 2016)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
avse
28 september 2016 · 169 Inlägg

Testa smörj upp glidpinnen så den rör sig fritt. Men ser ut som att kolven inte är i botten..

Tobzter
28 september 2016 · 3 145 Inlägg

Som sagt glidpinnen ska  in en bra bit till.dra ut den och gör rent sedan nytt fett å kör in den igen

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Brådhis * Voff voff *
28 september 2016 · 10 278 Inlägg

Kolven ser inte ut att vara i botten på bilden, och glidpinnarna ska nog gå in en bit till.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ainok
28 september 2016 · 439 Inlägg

Vänligen sluta skriv att kolven inte är intryckt, den är i botten punkt slut.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
28 september 2016 · 439 Inlägg

Nu fick jag äntligen loss glidpinnen. Satt som sten. Tvättade av den och smorde in den med kopparpasta, kunde avslut arbetet direkt.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Muttley
28 september 2016 ·

Har du motionerat kolven så den går lätt in och ut? 

Bra du fick av glidpinnen, dum du var som använde kopparpasta, du har precis bäddat för ett framtida problem för packningen kommer svullna och du kommer att få in massvis med vatten och grus så sitter de som sten nästa gång du ska ha av allt.
Använd de som regel, ALDRIG kopparpasta i närheten av gummipackningar. Då ska du använda silikonfett.

En regel till, måste du banka för att få på ett bromsok så har man alltid gjort fel wink

Senast redigerat av tkd_rille (28 september 2016)

Ainok
28 september 2016 · 439 Inlägg

tkd_rille skrev:
Har du motionerat kolven så den går lätt in och ut? 

Bra du fick av glidpinnen, dum du var som använde kopparpasta, du har precis bäddat för ett framtida problem för packningen kommer svullna och du kommer att få in massvis med vatten och grus så sitter de som sten nästa gång du ska ha av allt.
Använd de som regel, ALDRIG kopparpasta i närheten av gummipackningar. Då ska du använda silikonfett.

En regel till, måste du banka för att få på ett bromsok så har man alltid gjort fel wink

Ja det gjorde jag, trampade på pedalen så att den åkte ut lite, smörjde, sen in igen.

Det där med kopparpastan visste jag inte! Men jag har tänk att byta ut damaskerna på dem där pinnarna, typ, imorgon. Den ena var ju trasig redan nu (det var väl därför den satt fast) och den andra hade jag sönder under våldssessionen.

Men det var bra att du skrev det där om pastan för jag hade tänkt smörja med det imorgon med wink

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Muttley
28 september 2016 ·

Ainok skrev:

tkd_rille skrev:
Har du motionerat kolven så den går lätt in och ut? 

Bra du fick av glidpinnen, dum du var som använde kopparpasta, du har precis bäddat för ett framtida problem för packningen kommer svullna och du kommer att få in massvis med vatten och grus så sitter de som sten nästa gång du ska ha av allt.
Använd de som regel, ALDRIG kopparpasta i närheten av gummipackningar. Då ska du använda silikonfett.

En regel till, måste du banka för att få på ett bromsok så har man alltid gjort fel wink

Ja det gjorde jag, trampade på pedalen så att den åkte ut lite, smörjde, sen in igen.

Det där med kopparpastan visste jag inte! Men jag har tänk att byta ut damaskerna på dem där pinnarna, typ, imorgon. Den ena var ju trasig redan nu (det var väl därför den satt fast) och den andra hade jag sönder under våldssessionen.

Men det var bra att du skrev det där om pastan för jag hade tänkt smörja med det imorgon med wink

De är bra, minsta lilla hål i en damask blir bara jobbigt när de kärvar.   Själv brukar jag köpa paket med pinne och damask så får man fettet till. 
Men när du byter imorgon så rengör den från kopparpastan och få bort det du kan och på med rätt smörja så kommer den att leva i många mil till.

Du är inte ensam om det med kopparpastan,  väldigt många tror att de är bra att ha ihop med bromsar vilket de inte är smile

Ainok
28 september 2016 · 439 Inlägg

tkd_rille skrev:

Ainok skrev:

tkd_rille skrev:
Har du motionerat kolven så den går lätt in och ut? 

Bra du fick av glidpinnen, dum du var som använde kopparpasta, du har precis bäddat för ett framtida problem för packningen kommer svullna och du kommer att få in massvis med vatten och grus så sitter de som sten nästa gång du ska ha av allt.
Använd de som regel, ALDRIG kopparpasta i närheten av gummipackningar. Då ska du använda silikonfett.

En regel till, måste du banka för att få på ett bromsok så har man alltid gjort fel wink

Ja det gjorde jag, trampade på pedalen så att den åkte ut lite, smörjde, sen in igen.

Det där med kopparpastan visste jag inte! Men jag har tänk att byta ut damaskerna på dem där pinnarna, typ, imorgon. Den ena var ju trasig redan nu (det var väl därför den satt fast) och den andra hade jag sönder under våldssessionen.

Men det var bra att du skrev det där om pastan för jag hade tänkt smörja med det imorgon med wink

De är bra, minsta lilla hål i en damask blir bara jobbigt när de kärvar.   Själv brukar jag köpa paket med pinne och damask så får man fettet till. 
Men när du byter imorgon så rengör den från kopparpastan och få bort det du kan och på med rätt smörja så kommer den att leva i många mil till.

Du är inte ensam om det med kopparpastan,  väldigt många tror att de är bra att ha ihop med bromsar vilket de inte är smile

Det bor en liten bosse bildoktor i oss alla wink

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang