Volvo 740 startar inte (fet blandning?)

KlaraB
28 september 2016 · 12 Inlägg

Har en Volvo 740 87a 23 000 mil
Den la av nār jag körde sen vill den inte starta. Har kollat att den får soppa och gnista och har kollat jorden till motorn.
Jag tror han får för lite luft för när jag kopplade bort bränsleslangen till spridarna startade den.
Jag är inte så bra på bilar, är det någon som har nått tips om vad jag ska kolla mer?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 september 2016 · 4 917 Inlägg

Vad händer om du kopplar av luftburken istället, går den då ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jesper328
28 september 2016 · 2 371 Inlägg

Prova även att koppla ur luftmassemätaren om det sitter en sån på dom här.

Up the RA
jaka54
28 september 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det fodras tre saker för att förbränningsmotor ska fungera: bränsle, gnista och luft.
Utav dessa tre är luft den minst troliga felkällan.
Hur vet du att motorn får soppa?? Är stiften blöta?

KlaraB
1 oktober 2016 · 12 Inlägg

Nu ser läget ut såhär. När jag lossade bränsleslangen för att se om det kommer någon soppa till spridarna då startade bilen. Sedan dess går den på tre cylindrar. Jag lyckades lokalisera vilken och det tändstiftet tänder.
Kan det vara så att en cylinder inte får soppa? Spridaren? Hur kollar man den?

Senast redigerat av KlaraB (1 oktober 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

Vet inte hur mycket jobb det är men kan du skruva loss den defekta insputningsventilen och skifta med en annan så kan du se om problemet flyttar på sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KlaraB
1 oktober 2016 · 12 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Vet inte hur mycket jobb det är men kan du skruva loss den defekta insputningsventilen och skifta med en annan så kan du se om problemet flyttar på sig.

Jag gjorde så att jag mätte resistansen på den insprutaren som jag tror är trasig. Men eftersom jag inte är så haj på bilel så mätte jag en annan, men det var samma värde. 1.8 utan kontakt med stiften och noll när jag höll på stiften. Måste man ha tändningen på? Mätte även volt och då visade den 11. Batteriet laddade också 11 men jag har inte mätt med bilen på.

Jag har också funderat om det kan vara så att det har kommit skit i bensinen som satt igen en spridare så de andra blev "överbelastade" med soppa och att det var därför bilen dog.

Annars så märkte jag att insprutaren till den cylinder som inte går sitter lösare än de andra, kan det ha nått med saken att göra?

Samuel3
1 oktober 2016 · 360 Inlägg

När byttes stift senast? Titta också på tändkablarna, det kan vara ärg i båda ändarna och sprickor i kabeln. Rotor och fördelarlock är också värt att ta en titt på!
För övrigt brukar spridarna sällan strula, och bensinen innehåller en hel del etanol så det rensar bränslesystemet kontinuerligt.

Lycka till.

KlaraB
2 oktober 2016 · 12 Inlägg

Samuel3 skrev:
När byttes stift senast? Titta också på tändkablarna, det kan vara ärg i båda ändarna och sprickor i kabeln. Rotor och fördelarlock är också värt att ta en titt på!
För övrigt brukar spridarna sällan strula, och bensinen innehåller en hel del etanol så det rensar bränslesystemet kontinuerligt.

Lycka till.

Jag bytte tändstift i våras och kabeln såg fin ut
Ska kolla det du sa. Kan det vara nån ventil.?

KlaraB
2 oktober 2016 · 12 Inlägg

Samuel3 skrev:
När byttes stift senast? Titta också på tändkablarna, det kan vara ärg i båda ändarna och sprickor i kabeln. Rotor och fördelarlock är också värt att ta en titt på!
För övrigt brukar spridarna sällan strula, och bensinen innehåller en hel del etanol så det rensar bränslesystemet kontinuerligt.

Lycka till.

Men jag har ju gnista

Jesper328
2 oktober 2016 · 2 371 Inlägg

Du kan ju prova flödet i spridarna genom att lossa brygga och spridare från insuget och trä över exempelvis 4st 50cl flaskor.
Bara att dra runt motorn i typ 10 sekunder och sedan jämföra.

Up the RA
jaka54
2 oktober 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Ett vanligt fel på gamla 740 är bensinpumparna (en i tanken och en under chassit (under förarstolen). Funkar bägge?
På min brors 745:a -87:a så startade inte motorn ...ibland. Felet då var att kontakterna som sitter på tanklocket av plåt till bakre pumpen (tanklocket på tanken under sätet baktill i skuffen) hade ärgat sönder. Kontakterna till bakre pump och tankmätarenarmatur sitter under en "plastplupp" så man ser inte om kontakterna är trasiga eller hela men vi tog bort all plast och under hittar vi sönderärgade sladdanslutningar till tankmätararmatur och pump.
Så...kolla att bägge pumparna fungerar.

Den bakre pumpen pumpar  med lågt tryck (0,1bar) och har till uppgift att förse den främre pumpen med soppa. Den främre pumpen förser sedan spridarna med bränsle under högt tryck.
Har du då lite soppa i tanken och bakre pumpen inte funkar så får inte främre pumpen soppa:
Har du däremot fulltank eller däromkring så blir det självrinning fram till främre pumpen och motorn startar. Det är först när soppanivån är låg och bakre pumpen inte funkar som motorn inte går att starta.

Så...tanka fult och kolla om motorn startar då! Gör den det så är det bakre pumpen ELLER sladdaslutningarna på tanklocket som det är fel på. Anslutningarna sitter så j...dumt under bilen och får ta emot fukt och skit.

Men...det kan också vara fel på bränslerelät! Kolla det först.

KlaraB
4 oktober 2016 · 12 Inlägg

Nu har jag provat byta plats på två spridare. Nr 3 och 4 (sframifrån). Startade och kände på grenrören. Bakre var fortfarande kallt och främre var lite varmare än de två i mitten. Det är alltså inte spridaren det är fel på.
Bränslefördelningsrör?

jaka54
4 oktober 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som jag sagt förut!
Kolla att bägge pumparna funkar!

KlaraB
4 oktober 2016 · 12 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sagt förut!
Kolla att bägge pumparna funkar!

Nu har jag provat tanka fullt och problemet kvarstår. Kan det ändå vara bakre soppapump?
Har slut på idéer

Jesper328
4 oktober 2016 · 2 371 Inlägg

Nu har jag aldrig lagt fingrarna på en 740 så jag vet inte vart pumparna sitter.
Men det är väl bara att lokalisera pumparna och lyssna/känna på dom om dom går medans någon vänlig själ drar på tändningen?

Mvh

Up the RA
KlaraB
4 oktober 2016 · 12 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nu har jag aldrig lagt fingrarna på en 740 så jag vet inte vart pumparna sitter.
Men det är väl bara att lokalisera pumparna och lyssna/känna på dom om dom går medans någon vänlig själ drar på tändningen?

Mvh

Kan det inte vara kabeln till givaren då?

Samuel3
4 oktober 2016 · 360 Inlägg

Med risk att verka tjatig, vilka stift monterades samt kablar?

KlaraB
5 oktober 2016 · 12 Inlägg

Samuel3 skrev:
Med risk att verka tjatig, vilka stift monterades samt kablar?

Vadå? Jag fattar inte vad du menar

jaka54
5 oktober 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som jag sa tidigare så sitter det två bensinpumer på en -87:a ,en i tanken bak som pumpar med lågt tryck  (0,1bar) och en under chassit precis under förrarstolen som pumpar soppa fram till spridarna med högt tryck.

Men...kolla först att bränslerelät funkar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang