Köpråd jänkare max 60000:-

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november 2016 · 14 056 Inlägg

bosabengt skrev:

M123 skrev:

bosabengt skrev:

Så då är det ganska mycket att göra för att få en 350 att bli en muskel 350?

Men headers insug förgasare o vassare kammar avsett för olds 350 borde skrämma upp den till 250 hk kanske?

Vad menar du med två bultat?

Och menar du att topplocken är rena skräpet?
Mvh

Det jag avhandlade var ang min motor dvs en chevrolet 350, i det närmaste orginal. Men får lov att säga trots vad det är.
Toppar med dåligt flöde, förhållandevis låg komp, dåligt insug, usel förgasare och lagom snäll kam, bara 2 bultar per överfall viket är 2 bultat du efterfrågar, men det finns prestanda.

Detta är ju grejer folk skyr som elden.
Det jag vill komma till är att man behöver inte det värsta, det sämsta i folks mening behöver inte vara det sämsta utan för vanligt bruk kommer man långt men en skräpmotor. smile

Sen chevrolet hade dumheterför sig som på mina toppar att det skulle sparas vikt.
Man tog bort gjutgods och det gör grejer vekare. Vilket jag fått erfara med att ett gått sönder men är mer handhavandefel än bundet till konstruktion. smile

Så om man får tag på nya toppar från muskel bil så funkar det?

Hur ska det får plats mer än 2 bultar per överfall?

Menar du att 350 som är den vanligaste motorn också är en motor som folk ogillar? Har trott att 350 är en bra motor som är enkel och lätt att hitta delar.

Men det borde duga till mig som är ute efter v8 muller ungefär. Fast det måste vara amerikansk o inte för nytt då.

Många chevamotorer är s.k. truckmotorer med 4-bultade ramlagerverfall. D.v.s. så är vevaxeln bultad mot blocket med 2 eller 4 bultar per överfall/ramlager. Ofta finns dessa 4-bultade på vanar och pickisar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
bosabengt
30 november 2016 · 2 035 Inlägg

http://www.ebay.com/itm/Oldsmobile-350- … mp;vxp=mtr

Har inte köpt bilen än men spånar på lite nya delar osv. Dock tänker jag inte trimma det första jag gör då jag misstänker att botten isåfall måste renoveras först.

MEN vad säger ni om detta kit från ebay? Står att det ska passa olds 350 men ser även att det står 325 hk i beskrivningen. Hur vet jag att det passar min motor?
Vad är det för märke, bra dåligt?

Biljudsveteran sen 1984!
M123
30 november 2016 · 962 Inlägg

bosabengt skrev:
http://www.ebay.com/itm/Oldsmobile-350-400-403-455-Ultimate-Cam-Kit-W-31-W31-Performance-lifters-chain-/150875195611?fits=Year%3A1976%7CMake%3AOldsmobile%7CModel%3ACutlass+Salon&hash=item2320dcc8db:g:36YAAMXQVERSqONe&vxp=mtr

Har inte köpt bilen än men spånar på lite nya delar osv. Dock tänker jag inte trimma det första jag gör då jag misstänker att botten isåfall måste renoveras först.

MEN vad säger ni om detta kit från ebay? Står att det ska passa olds 350 men ser även att det står 325 hk i beskrivningen. Hur vet jag att det passar min motor?
Vad är det för märke, bra dåligt?

http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ … uide.shtml

Dröm stort istället. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
bosabengt
30 november 2016 · 2 035 Inlägg

M123 skrev:

bosabengt skrev:
http://www.ebay.com/itm/Oldsmobile-350-400-403-455-Ultimate-Cam-Kit-W-31-W31-Performance-lifters-chain-/150875195611?fits=Year%3A1976%7CMake%3AOldsmobile%7CModel%3ACutlass+Salon&hash=item2320dcc8db:g:36YAAMXQVERSqONe&vxp=mtr

Har inte köpt bilen än men spånar på lite nya delar osv. Dock tänker jag inte trimma det första jag gör då jag misstänker att botten isåfall måste renoveras först.

MEN vad säger ni om detta kit från ebay? Står att det ska passa olds 350 men ser även att det står 325 hk i beskrivningen. Hur vet jag att det passar min motor?
Vad är det för märke, bra dåligt?

http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ … uide.shtml

Dröm stort istället. big_smile

Just nu drömmer jag litet. Dvs OM jag ändå kommer riva i motorn kan jag ändå passa på att köpa nya lite bättre grejer än original. Men visst kostar ditt förslag 4500:- så... smile

(Seriösare svar i fortsättningen tack)

Biljudsveteran sen 1984!
M123
30 november 2016 · 962 Inlägg

bosabengt skrev:

M123 skrev:

bosabengt skrev:
http://www.ebay.com/itm/Oldsmobile-350-400-403-455-Ultimate-Cam-Kit-W-31-W31-Performance-lifters-chain-/150875195611?fits=Year%3A1976%7CMake%3AOldsmobile%7CModel%3ACutlass+Salon&hash=item2320dcc8db:g:36YAAMXQVERSqONe&vxp=mtr

Har inte köpt bilen än men spånar på lite nya delar osv. Dock tänker jag inte trimma det första jag gör då jag misstänker att botten isåfall måste renoveras först.

MEN vad säger ni om detta kit från ebay? Står att det ska passa olds 350 men ser även att det står 325 hk i beskrivningen. Hur vet jag att det passar min motor?
Vad är det för märke, bra dåligt?

http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ … uide.shtml

Dröm stort istället. big_smile

Just nu drömmer jag litet. Dvs OM jag ändå kommer riva i motorn kan jag ändå passa på att köpa nya lite bättre grejer än original. Men visst kostar ditt förslag 4500:- så... smile

(Seriösare svar i fortsättningen tack)

Ska du trimma gör det riktigt istället för att stoppa i något no-name för en spottstyve.
Men om du ser mig som oseriös lämnar jag din tråd.

Varsågod.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
bosabengt
30 november 2016 · 2 035 Inlägg

M123 skrev:

bosabengt skrev:

M123 skrev:

http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ … uide.shtml

Dröm stort istället. big_smile

Just nu drömmer jag litet. Dvs OM jag ändå kommer riva i motorn kan jag ändå passa på att köpa nya lite bättre grejer än original. Men visst kostar ditt förslag 4500:- så... smile

(Seriösare svar i fortsättningen tack)

Ska du trimma gör det riktigt istället för att stoppa i något no-name för en spottstyve.
Men om du ser mig som oseriös lämnar jag din tråd.

Varsågod.

Så det kitet jag länkar till är bara skit? Har du dålig erfarenhet av det?

Oseriös, ditt svar gav inte mig nåt iaf. länka istället till tex en gatkam som är bättre än org av bra kvalitet. smile

Biljudsveteran sen 1984!
_Budda_
30 november 2016 · 205 Inlägg

När det gäller gamla jänkare så har dom ofta gått både långt och hårt så att byta och laga saker får man alltid räkna med.

Så mitt köpråd är att du tittar runt tills du hittar en bil som känns helt rätt, Det är ju trots allt ett hobbyfordon du köper.
När du väl hittat en bil så syna den NOGA innan köpet, kolla ALLT! lukta på avgaserna, kolla alla vätskor både mängd och "skick", provkör! hur känns den på vägen? bromsar? växlar den som den ska? missljud, etc.
Ett bra tips är även att ta med en magnet och kolla mängden spackel på bilen, speciellt trösklar och skärmkanter. Det är helt sjukt vad mycket spackel det kan ligga på en gammal bil.

Angående kamaxel diskussionen ovan så kan jag rekommendera COMP Cams, ett populärt märke som gör trevliga kamaxlar till bra priser.
Sen vet inte jag om JAG skulle prioritera en ny kamaxel på en bil för 60k, det finns garanterat annat som behövs göras först. Men det är såklart helt personligt hur man väljer att prioritera.

bosabengt
30 november 2016 · 2 035 Inlägg

_Budda_ skrev:
När det gäller gamla jänkare så har dom ofta gått både långt och hårt så att byta och laga saker får man alltid räkna med.

Så mitt köpråd är att du tittar runt tills du hittar en bil som känns helt rätt, Det är ju trots allt ett hobbyfordon du köper.
När du väl hittat en bil så syna den NOGA innan köpet, kolla ALLT! lukta på avgaserna, kolla alla vätskor både mängd och "skick", provkör! hur känns den på vägen? bromsar? växlar den som den ska? missljud, etc.
Ett bra tips är även att ta med en magnet och kolla mängden spackel på bilen, speciellt trösklar och skärmkanter. Det är helt sjukt vad mycket spackel det kan ligga på en gammal bil.

Angående kamaxel diskussionen ovan så kan jag rekommendera COMP Cams, ett populärt märke som gör trevliga kamaxlar till bra priser.
Sen vet inte jag om JAG skulle prioritera en ny kamaxel på en bil för 60k, det finns garanterat annat som behövs göras först. Men det är såklart helt personligt hur man väljer att prioritera.

Tack för tipsen. smile

jo det är ju så att det säkert finns mycket att göra innan en ny kam är aktuellt. Men när man ändå har isär motorn för just renovering så kan man ju passa på att uppgradera. För trimdelar är väl ofta lika billigt som orginal.

Biljudsveteran sen 1984!
TurbOla Reservdansk
30 november 2016 · 6 271 Inlägg

Jag köpte mig en jänkare i somras, första jag ägt, och hade lite andra krav än du. smile

Tredje gen. Camaro eller Firebird, TPI, 5,7liters motorn och "vettig" ägarhistorik. Och targa.

Fick tag i en bil som jag tror uppfyller allt,  jag är 12e ägaren på nästan 30 år, vilket känns bra, och bilen har varit i ägo hos samma ägare (förrförra) i över 10 år, så det är ingen vandringspokal.

Oerhört rolig bil, som förvisso kanske inte är så billig med soppa per mil, men varje gång jag tankar brukar jag landa på runt 400kr, så det känns inte så hårt i plånboken.

Ägandekostnaderna generellt är de lägsta jag haft för någon bil.
Bilen väcker helt annat intresse/uppmärksamhet hos folk än mina förra bilar gjort.

Kort sagt, det är den roligaste bilen jag ägt.
Erfarenhet och kunskap då?

Ja, en Cheva 350 motor och TPI är ingen raketforskning, men jag lämnar ändå gärna det "värsta" till proffsen.
Meka och skruva är ju inga konstigheter, och eftersom det är en av världens vanligaste motorer finns det hur mycket som helst på nätet, och framförallt "over there".

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bosabengt
1 december 2016 · 2 035 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag köpte mig en jänkare i somras, första jag ägt, och hade lite andra krav än du. smile

Tredje gen. Camaro eller Firebird, TPI, 5,7liters motorn och "vettig" ägarhistorik. Och targa.

Fick tag i en bil som jag tror uppfyller allt,  jag är 12e ägaren på nästan 30 år, vilket känns bra, och bilen har varit i ägo hos samma ägare (förrförra) i över 10 år, så det är ingen vandringspokal.

Oerhört rolig bil, som förvisso kanske inte är så billig med soppa per mil, men varje gång jag tankar brukar jag landa på runt 400kr, så det känns inte så hårt i plånboken.

Ägandekostnaderna generellt är de lägsta jag haft för någon bil.
Bilen väcker helt annat intresse/uppmärksamhet hos folk än mina förra bilar gjort.

Kort sagt, det är den roligaste bilen jag ägt.
Erfarenhet och kunskap då?

Ja, en Cheva 350 motor och TPI är ingen raketforskning, men jag lämnar ändå gärna det "värsta" till proffsen.
Meka och skruva är ju inga konstigheter, och eftersom det är en av världens vanligaste motorer finns det hur mycket som helst på nätet, och framförallt "over there".

TPI= tuned port injection eller?

Denna bil jag kollat på är en olds 350 och ska tydligen skilja helt å hållet mot en cheva 350. Lite synd ändå då man hört att chevadelar är lätt att hitta, men hansen racing sa att det inte är så svårt med delar til oldsen heller.

Vet inte vad som blir billigast å har inte heller nån särskild kunskap om var man hittar absolut billigast delar på reservdelar (kvalitet)

Även om botten toppar säkert behöver en renovering letar jag ju efter förgasare insug o headers.

Biljudsveteran sen 1984!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2016 · 14 056 Inlägg

bosabengt skrev:

TurbOla skrev:
Jag köpte mig en jänkare i somras, första jag ägt, och hade lite andra krav än du. smile

Tredje gen. Camaro eller Firebird, TPI, 5,7liters motorn och "vettig" ägarhistorik. Och targa.

Fick tag i en bil som jag tror uppfyller allt,  jag är 12e ägaren på nästan 30 år, vilket känns bra, och bilen har varit i ägo hos samma ägare (förrförra) i över 10 år, så det är ingen vandringspokal.

Oerhört rolig bil, som förvisso kanske inte är så billig med soppa per mil, men varje gång jag tankar brukar jag landa på runt 400kr, så det känns inte så hårt i plånboken.

Ägandekostnaderna generellt är de lägsta jag haft för någon bil.
Bilen väcker helt annat intresse/uppmärksamhet hos folk än mina förra bilar gjort.

Kort sagt, det är den roligaste bilen jag ägt.
Erfarenhet och kunskap då?

Ja, en Cheva 350 motor och TPI är ingen raketforskning, men jag lämnar ändå gärna det "värsta" till proffsen.
Meka och skruva är ju inga konstigheter, och eftersom det är en av världens vanligaste motorer finns det hur mycket som helst på nätet, och framförallt "over there".

TPI= tuned port injection eller?

Denna bil jag kollat på är en olds 350 och ska tydligen skilja helt å hållet mot en cheva 350. Lite synd ändå då man hört att chevadelar är lätt att hitta, men hansen racing sa att det inte är så svårt med delar til oldsen heller.

Vet inte vad som blir billigast å har inte heller nån särskild kunskap om var man hittar absolut billigast delar på reservdelar (kvalitet)

Även om botten toppar säkert behöver en renovering letar jag ju efter förgasare insug o headers.

Du har rätt med TPI. Hur man vänder och vrider på det så är Cheva 350 en utav världens mest tillverkade motorer. Delar finns det mängder av.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Dr_struts
1 december 2016 · 1 861 Inlägg

Vallefjant med slant 6a och ströglåda, mysiga att köra rätt billiga att åka med, lätta att skruva på och billiga i inköp smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
bosabengt
9 december 2016 · 2 035 Inlägg

Är det bilsport entusiast försäkring som gäller äldre bilar som inte ska användas som bruksbil eller finns bättre alternativ?

Biljudsveteran sen 1984!
TurbOla Reservdansk
9 december 2016 · 6 271 Inlägg

Jag fick väldigt bra pris på en halvförsäkring hos mitt vanliga försäkringsbolag.
Värt att kolla med ditt också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 december 2016 · 14 056 Inlägg

Kolla detta: http://www.mhrf.se/forsakring

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
9 december 2016 · 1 004 Inlägg

Jag har Bilsport & Mc specialförsäkring till min Dodge. Mycket bra pris, ca 1100/år helförsäkring. Kräver dock fotodokumentation, brandsläckare och huvudströmbrytare bl.a.  Ang märke och modell. Börja med en GM-produkt, finns så otroligt mycket grejer till deras motorer och bilar.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang