Avsaknad av restriktor i luftintag --> sotig gång, hur kommer det sig? På Mercury 30 EFI

Thomasx
1 oktober 2016 · 19 Inlägg

Hejsan

Fråga om en motor som går väldigt illa och ryker som fasiken.

Min svärfar har en en Mercury 30 EFI, en trecylindrig båtmotor på 30 hk med elektronisk bränsleinsprutning.

För drygt två år sedan så lämnade han in den på service för att de skulle justera ner tomgången som var hög.
Verkstaden hade motorn under nästan hela den vintern för de inte klarade av att sänka tomgången. Till sist bytte de ett spjällhus för lufttillförseln för motorn, spjällhuset har också en potentiometer som jag misstänker (är rätt säker på) reglerar bränsletillförseln m.m. Spjället styrs direkt av gasvajern.

Sommaren efter fungerade motorn ok.

Men nu i somras har motorn gått riktigt illa, det låter inte som den tänder ordentligt, den dör på lågt varvtal och det kommer svart rök i avgaserna. Det verkar som motorn får alldeles för mycket soppa, alternativt får in olja i förbränningen. 

När jag skulle titta på motorn för att se om vi kunde hitta några problem, så hittade vi en restriktor som låg löst i motorrummet. Denna skall utan tvekan sitta precis innan spjällhuset, och har inte varit monterade efter att verkstaden bytte spjällhuset. De har helt enkelt missat att sätta tillbaka den. Tändstiften hade rejält med svart sot på sig. Nya tändstift hjälpte inte.

Frågan är nu, om motorn gått 1-2 säsonger, den körs inte så mycket per säsong, kan avsaknaden av en restriktor, dvs motorn får för mycket luft, ge denna effekt att motorn går så dåligt?

Rent intuitivt tänker jag att för mycket luft skulle ge motsatt effekt, men kan det ske någon förslitning som ger detta resultatet, t.ex.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang