Förstabilen - köpråd :)

Ollehoff
1 oktober 2016 · 11 Inlägg

Hej alla

Tänkte köpa min första bil då jag precis tåg körkortet. Mina krav är att bilen inte går sönder hela tiden och att den håller. Jag bryr mig inte så mycket om hur mycket bensin den tar då jag studerar och kommer bara köra bilen 1-2 gånger i veckan med familjen.

Min budget ligger på 40k och jag kör automat. Tänkte ha bilen tills jag får mer trafikvana 2-3år.

Jag har hört att volvos är bra men i den prisklassen har bilen gått 20k+ det är väl mycket?

Nissan Almera -04  https://www.blocket.se/stockholm/Nissan … 11&w=1

Hur ser denna ut?, kanske  för svag?

Saab 9-5 2,3T -07 https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 … 11&w=1

Jag har hört att saab är bra?

Detta är bara exempel, jag är öppen för alla förslag.

Tack

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Jag har inte varit med om någon bil hittills som inte det har bytts någon del på ännu.
Vill du ha en felfri bil ska du inte köpa någon.
Service kostar och allt slits, så för 40" lakan" får man en bil som ligger i riskområdet 10+ år, så  ser den bistra sanningen ut.
En bil är definitivt ingen sparbössa och du kan kallt räkna med utgifter direkt från start.
En billig toyota, honda eller annan ostasiat framförd av en gammal dam med fullstämplad service bok , typ lågmilare skulle jag satsa
på.
På blocket kan man göra riktiga klipp om man inte har brått.
Men har du tid att bevaka några månader så slipper du bli blåst av nystartade bilförsäljarfirmor.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
PlumCrazy
1 oktober 2016 · 881 Inlägg