Förstabilen - köpråd :)

Ollehoff
1 oktober 2016 · 11 Inlägg

Hej alla

Tänkte köpa min första bil då jag precis tåg körkortet. Mina krav är att bilen inte går sönder hela tiden och att den håller. Jag bryr mig inte så mycket om hur mycket bensin den tar då jag studerar och kommer bara köra bilen 1-2 gånger i veckan med familjen.

Min budget ligger på 40k och jag kör automat. Tänkte ha bilen tills jag får mer trafikvana 2-3år.

Jag har hört att volvos är bra men i den prisklassen har bilen gått 20k+ det är väl mycket?

Nissan Almera -04  https://www.blocket.se/stockholm/Nissan … 11&w=1

Hur ser denna ut?, kanske  för svag?

Saab 9-5 2,3T -07 https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 … 11&w=1

Jag har hört att saab är bra?

Detta är bara exempel, jag är öppen för alla förslag.

Tack

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Jag har inte varit med om någon bil hittills som inte det har bytts någon del på ännu.
Vill du ha en felfri bil ska du inte köpa någon.
Service kostar och allt slits, så för 40" lakan" får man en bil som ligger i riskområdet 10+ år, så  ser den bistra sanningen ut.
En bil är definitivt ingen sparbössa och du kan kallt räkna med utgifter direkt från start.
En billig toyota, honda eller annan ostasiat framförd av en gammal dam med fullstämplad service bok , typ lågmilare skulle jag satsa
på.
På blocket kan man göra riktiga klipp om man inte har brått.
Men har du tid att bevaka några månader så slipper du bli blåst av nystartade bilförsäljarfirmor.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
PlumCrazy
1 oktober 2016 · 881 Inlägg

Ligger budgeten på 40 så lägg ut mindre pengar på bilen så du har lite över till eventuella reparationer. En volvomotor med 20k mil är ingenting. Automatlådorna kan ge upp mellan 30 - 40k mil rent generellt men dom kan ju naturligtvis också hålla längre, men allt är ju beroende på om dom blivit tagen hand om eller inte. Allt beror på service/underhåll.

Sikta in dig på en bil som du tycker om och googla sedan om vanliga problem som den bilmodellen brukar ha. Är felet(/n) något du kan leva med så köp, annars leta vidare. smile Det finns ingen felfri bil. Bara dyrare och billigare problem.

Senast redigerat av PlumCrazy (1 oktober 2016)

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Dentar
2 oktober 2016 · 131 Inlägg

''Min budget ligger på 40k och jag kör automat. Tänkte ha bilen tills jag får mer trafikvana 2-3år.

Jag har hört att volvos är bra men i den prisklassen har bilen gått 20k+ det är väl mycket? ''

Har du testat kolla blocket? när jag vid denna tidpunkt sökte på volvo + upp till 40 tusen kronor + upp till 19 999 mil + automat så fann jag 212 alternativ. vart får du dina uppgifter ifrån?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2016 · 17 469 Inlägg

Toyota. Inte kul någonstans men fungerar bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
2 oktober 2016 · 7 234 Inlägg

Hej Ollehof.
Volvo är bra om du kan och vill meka ofta. Billiga delar och mestadels mekvänliga.
Saab skulle jag inte ta i med tång.
Almeran anser jag vara ett utmärkt val.
Lågt andrahandsvärde = prisvärd.
Japansk = driftsäker.
Men som statusobjekt står den sig slätt mot risiga BMW och Audi.
Kolla priset mot www.bilpriser.se.
Kolla historiken hos www.biluppgifter.se
Kolla restskuld  m m på trafikstyrelsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang