Frågor ang. nyköpt e46 330xd

PlumCrazy
1 oktober 2016 · 881 Inlägg

Hej alla bilälskare!

Jag har just skaffat mig en till synes fin 2003 (facelift) BMW E46 330xd Automat och jag har några frågor:

1. När jag går från P till D (eller R) tar det ca 2 sekunder innan den lägger i växeln, men att lägga ur växeln går på nolltid. Är detta normalt?

2. Den droppar någon form utav vätska, som ser ut som olja fast gulbrun, från höger fram någonstans. Motorolja är det inte eftersom den är svart. Vad kan det vara? Något som brukar gå sönder i den regionen som gör att det droppar? Servoolja? ... Automatlådeolja T_T ?

I övrigt växlar den fint och svajar inte i varven eller så. Momentomvandlaren är bytt vid runt 18k mil och nu har den gått 23k.

3. Förarspegeln är elektrikst infällbar, och ibland när jag startar bilen går den förbi ändläge så att spegeln viker sig för långt ut så att säga. Jag måste då vika in den igen och stoppa den där den ska vara. Vad kan det vara?

4. Ibland när jag lägger i backen piper parkeringssensorerna konstant i ca 3-4 sekunder sen lägger dom av helt. Ingen funktion alls.

Dags att byta någon kabelstam eller alla sensorer?



MVH

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Han som har nytaget körkort " ollehoff "och vill köpa bil skulle nog läsa detta, så han inte inbillar sig att man kan köpa en felfri gammal bil.
För DIN del är det väl bara te å spotta i nävarna och sätta igång med reparationerna.smile
Allvarligt alltså,  har du köpt den på bilfirma så är det väl te å reklamera.
Är det privat så gäller tyvärr andra meningen..

Senast redigerat av tommen1 (1 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
PlumCrazy
1 oktober 2016 · 881 Inlägg

tommen1 skrev:
Han som har nytaget körkort " ollehoff "och vill köpa bil skulle nog läsa detta, så han inte inbillar sig att man kan köpa en felfri gammal bil.
För DIN del är det väl bara te å spotta i nävarna och sätta igång med reparationerna.smile
Allvarligt alltså,  har du köpt den på bilfirma så är det väl te å reklamera.
Är det privat så gäller tyvärr andra meningen..

Jajjemän, har köpt den utav en privatperson. smile

Jodå, men jag skulle gärna vilja veta om någon har någon gissning på vad det kan vara innan jag sätter igång. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
3 oktober 2016 · 881 Inlägg

Bump. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
jaka54
3 oktober 2016 · 5 727 Inlägg

Hej!
När man hittar olja under bilen så gäller det att kolla varifrån oljan kommer och det ser man ganska lätt om man kollar längs motorblocket, då kan man se var det rinner.
Jag vet att det är trångt i moderna bilars motorrum men att göra som ovan är enda sättet vad jag vet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang