Höja min saab.

Perrablerra
2 oktober 2016 · 127 Inlägg

Tjo alla biltokar. Jag har funderingar på att höja min saab 9-3 SC 2008. Detta då den i nuläget är lite väl låg bak (lite trötta fjädrar kanske). Dessutom tror jag det skulle passa kalas tillsammans med bågen i fronten om den vart lite högre. Dessvärre hittar jag väldigt lite info om detta. När jag sökt hittar jag bara sänkningskitt vilket ju är helt fel. Tanken är att bara byta till andra fjädrar men frågan är ju då vilka man ska köpa. 9-3X är ju högre så om dessa skulle passa vore det ju kalas. Vill ha upp henne ca 10 cm så misstänker att det kanske behövs något mer än bara fjädern.

Vad tror ni om detta?
https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82232/82232-1ce4e8742b0a076a3672aab09d740943.jpg

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
torsen
3 oktober 2016 · 7 234 Inlägg

Rindab utanför Stockholm säljer höjningsringar av olika dimensioner till 4x4-bilar.
Kanske har dom något som passar?

Dr Keller i Sandviken har jag köpt 2" höjningsringar av för några år sedan.
Men vet inte om han fortfarande tillverkar på beställning.

Mer än 2" höjningsringar har jag inte sett eller hört talas om.

Erngard
3 oktober 2016 · 169 Inlägg

Absolut bästa är att bygga en distans mellan fjäderbenslagringen och stötdämpartornet, problemet är att du ändrar hjulgemontrin tex camber och det kommer garanterat påverka väghållningen. Längre fjädrar går inte då du har ett stopp i stötdämparen. Tror inte bilprovnigen kommer bli så glad heller. Höjer du den förmycket så blir det dessutom en annan brytvinkel på drivaxlarna

Senast redigerat av Erngard (3 oktober 2016)

Perrablerra
7 november 2016 · 127 Inlägg

torsen skrev:
Rindab utanför Stockholm säljer höjningsringar av olika dimensioner till 4x4-bilar.
Kanske har dom något som passar?

Dr Keller i Sandviken har jag köpt 2" höjningsringar av för några år sedan.
Men vet inte om han fortfarande tillverkar på beställning.

Mer än 2" höjningsringar har jag inte sett eller hört talas om.

Erngard skrev:
Absolut bästa är att bygga en distans mellan fjäderbenslagringen och stötdämpartornet, problemet är att du ändrar hjulgemontrin tex camber och det kommer garanterat påverka väghållningen. Längre fjädrar går inte då du har ett stopp i stötdämparen. Tror inte bilprovnigen kommer bli så glad heller. Höjer du den förmycket så blir det dessutom en annan brytvinkel på drivaxlarna

Tack för svaren. Får ta en funderare. Oavsett måste jag byta fjädrar bak då den vänstra är av. Får kolla vidare.

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
viccoA
7 november 2016 · 3 109 Inlägg

Köp 9-3 X dämpare och fjädrar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang