Volvo 740 startar inte efter motorbyte

Fjomppa
3 oktober 2016 · 24 Inlägg

Tjaba tjaba.

Har en 740 som jag flyttade över min b230fk maskin från gamla 940n. Problemet jag har fått nu är att gnistan är konstig. Den tänder väldigt sällan. Och har provat ge tändspolen direkt ström o då får jag gnista. Men den vill inte starta ändå. Fick den att hosta 3 ggr på rad igår o de va de närmaste till att den ska starta.
Hela kabblaget är flyttat från 940n -96.

Tacksam för snabba svar!

Meaganeowner
3 oktober 2016 · 2 250 Inlägg

Ja... Det har väl med tändningen att göra.
Misstänker två saker, om de nu finns på din bil.

Rotorn inne i tändfördelaren. Ska inte kunna snurra på fördelaraxeln. Kan också vara trasig, typ för högt motstånd.

Är det lågspänningstänspolr? I så fall kan det vara förkoppöingsmotståndet som är kasst eller felkopplat.

När man kör startmotor kopplas motståndet förbi, med en högre spänning än du får via motståndet. Spänningen fås från ett uttag på startreläet/solenoiden på startmotorn.

Fjomppa
3 oktober 2016 · 24 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ja... Det har väl med tändningen att göra.
Misstänker två saker, om de nu finns på din bil.

Rotorn inne i tändfördelaren. Ska inte kunna snurra på fördelaraxeln. Kan också vara trasig, typ för högt motstånd.

Är det lågspänningstänspolr? I så fall kan det vara förkoppöingsmotståndet som är kasst eller felkopplat.

När man kör startmotor kopplas motståndet förbi, med en högre spänning än du får via motståndet. Spänningen fås från ett uttag på startreläet/solenoiden på startmotorn.

Okej aah ska kolla de de finns ju två kontakter på startmotorn kan ju isåfall gått in på fel. Men börjar undra när de gäller spridarna också får får inte stiften blöta fast jag vevar mycket kan dom två hönga ihopa läste nåt om att dem går på något sätt på samma krets? Rotor och fördelar lock tändstift o kabblar är nya. Får en gnista när man vevar med stiftet ute inget mera. Och som sagt igår så fick jag han att hosta 3ggr på en vevning de e de närmaste att starta han har varit

avse
3 oktober 2016 · 169 Inlägg

Har du kopplat in spridarmotstånd?

Fjomppa
3 oktober 2016 · 24 Inlägg

avse skrev:
Har du kopplat in spridarmotstånd?

Kör hela 940 kabbelhärvan har inte ändrat nånting på motorstyrning plockat ut allt kompolet o satt ner de i en 740

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang