Klarar denna vindruta besiktningen?

kvistarn1
5 oktober 2016 · 2 Inlägg

funderar på denna bil som vinterbil, en landrover freelander men vindrutan är sprucken... va tror ni?
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220714/220714-f33b5b8cf2eaefcf9737d5669b057159.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220714/220714-c638f77602b0dde70e0c5a93825c7640.jpg

macattac
5 oktober 2016 · 201 Inlägg

gränsfall...får inte vara i förarens synfält, området som inte får påverkas skall vara stort som en A4 (har för mig det är storleken), så det beror nog lite på hur bra du är på att argumentera om din sittposition smile

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Krist
5 oktober 2016 · 716 Inlägg

Den går inte igenom, hade likadant på en gammal bil. Han visade att man ställer ett A4 papper (minns ej liggandes eller stående) på rattens överkant, sprickan får inte vara på andra sidan pappret. Ser man sprickans slut till höger om pappret så klarar man. Dock var detta typ 6-8 år sedan..

Senast redigerat av Krist (5 oktober 2016)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
5 oktober 2016 · 6 474 Inlägg

Höj stolen max & chansa, häng runt bilen (om det är tillåtet på stationen) & be besiktingsmannen visa dig vartefter han hittar fel så du vet vad du ska fixa & nämner han sprickan så svarar du , "vadå den sprickan är ju nedanför synfältet"

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Mack855
5 oktober 2016 · 1 354 Inlägg

Är det en repa eller spricka? Vi hade Sveriges största repa på tjejens Mazda över vindrutan men det gick igenom 2 år i rad.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 oktober 2016 · 14 056 Inlägg

Mack855 skrev:
Är det en repa eller spricka? Vi hade Sveriges största repa på tjejens Mazda över vindrutan men det gick igenom 2 år i rad.

TS skrev i första inlägget att vindrutan är sprucken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack855
5 oktober 2016 · 1 354 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack855 skrev:
Är det en repa eller spricka? Vi hade Sveriges största repa på tjejens Mazda över vindrutan men det gick igenom 2 år i rad.

TS skrev i första inlägget att vindrutan är sprucken.

/Benny

Sry, linserna ska bytas imorgonbitti wink Då lär den inte gå igenom, byt för din egen skull. Inte besiktningens. Väntar på att min egen framruta som suttit sen bilen tillverkades ska spricka så man får bättre sikt i solljus.

granadadr
5 oktober 2016 · 7 289 Inlägg

Krist skrev:
Den går inte igenom, hade likadant på en gammal bil. Han visade att man ställer ett A4 papper (minns ej liggandes eller stående) på rattens överkant, sprickan får inte vara på andra sidan pappret. Ser man sprickans slut till höger om pappret så klarar man. Dock var detta typ 6-8 år sedan..

är liggandes wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
granadadr
5 oktober 2016 · 7 289 Inlägg

Mack855 skrev:

Vettemannen skrev:

Mack855 skrev:
Är det en repa eller spricka? Vi hade Sveriges största repa på tjejens Mazda över vindrutan men det gick igenom 2 år i rad.

TS skrev i första inlägget att vindrutan är sprucken.

/Benny

Sry, linserna ska bytas imorgonbitti wink Då lär den inte gå igenom, byt för din egen skull. Inte besiktningens. Väntar på att min egen framruta som suttit sen bilen tillverkades ska spricka så man får bättre sikt i solljus.

kan förstå ts,, jag har en bil med ett stenskott lite dumt,, å vet den går igenom pga det,, men ibland känns det som man vill kanske ha igenom bilen,, SEN byta ruta,, för kan ju vara annat som gör den ej går igenom wink

kvistarn1
6 oktober 2016 · 2 Inlägg

Ja ni verkar ju ganska enade:) det kostar nog lite väl mycket att byta rutan så får väl leta vidare efter en bättre vinterbil.

torsen
6 oktober 2016 · 7 238 Inlägg

Går inte igenom.
På moderna bilar är en limmad ruta en integrerad del deformationsdelen, eller rättare sagt bakom den.
En spräckt ruta, som den på bilden, medverkar till att "kollisionsburen" lättare kollapsar.
Därför utan tvekan en 2:a.

it_mutt Avstängd
6 oktober 2016 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Går inte igenom.
På moderna bilar är en limmad ruta en integrerad del deformationsdelen, eller rättare sagt bakom den.
En spräckt ruta, som den på bilden, medverkar till att "kollisionsburen" lättare kollapsar.
Därför utan tvekan en 2:a.

Det har jag aldrig varit med om eller ens hört att någon "åkt på". Bilprovningen bryr sig i princip uteslutande om siktfältet (med detta -inte- sagt att du har fel i sak) enligt min erfarenhet och just vad jag hört från andra.

Så nej, en sprucken ruta innebär inte "utan tvekan en tvåa", även om den är limmad.

Däremot kan man, om man aldrig städar sin bil, få anmärkning på att rutan är skitig...på insidan wink

Senast redigerat av it_mutt (6 oktober 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fjellner
11 oktober 2016 · 245 Inlägg

torsen skrev:
Går inte igenom.
På moderna bilar är en limmad ruta en integrerad del deformationsdelen, eller rättare sagt bakom den.
En spräckt ruta, som den på bilden, medverkar till att "kollisionsburen" lättare kollapsar.
Därför utan tvekan en 2:a.

Nä nä nä!
Är inte sprickan i synfältet så går det igenom.

Har en spricka på passagerarsidan på min Passat som börjar högst upp och slutar halvvägs ner på rutan i formen av ett Y som gått igenom besiktningen under dom två åren jag ägt bilen.

Har dessutom praktiserat på Bilprovningen när jag utbildade mig till Personbilstekniker och så länge sprickan inte var i synfältet så sas det aldrig nånting.

macattac
12 oktober 2016 · 201 Inlägg

Fjellner skrev:

torsen skrev:
Går inte igenom.
På moderna bilar är en limmad ruta en integrerad del deformationsdelen, eller rättare sagt bakom den.
En spräckt ruta, som den på bilden, medverkar till att "kollisionsburen" lättare kollapsar.
Därför utan tvekan en 2:a.

Nä nä nä!
Är inte sprickan i synfältet så går det igenom.

Har en spricka på passagerarsidan på min Passat som börjar högst upp och slutar halvvägs ner på rutan i formen av ett Y som gått igenom besiktningen under dom två åren jag ägt bilen.

Har dessutom praktiserat på Bilprovningen när jag utbildade mig till Personbilstekniker och så länge sprickan inte var i synfältet så sas det aldrig nånting.

what he said

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Muttley
12 oktober 2016 ·

torsen skrev:
Går inte igenom.
På moderna bilar är en limmad ruta en integrerad del deformationsdelen, eller rättare sagt bakom den.
En spräckt ruta, som den på bilden, medverkar till att "kollisionsburen" lättare kollapsar.
Därför utan tvekan en 2:a.

Vilka bilar gäller det på?   Har aldrig fått höra de någonsin någonstans trots jag har kört runt med sprickor i rutorna, nyaste jag själv besiktigade med en megarepa var en 2012 passat.  Den gick rakt igenom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang