Lågbudget 740 Turbo

Bygga en rolig första bil när den aldrig blev till en a-traktor som det var tänkt från början
  • 4 Följare
  • 7 033 Visningar
  • Projektet avslutat 2 oktober 2018
Hjortjveln
5 oktober 2016 · 27 Inlägg

Tjänare!
Som rubriken lyder tänker jag bygga en lågbudget turbo bil med en önskad effekt på ca300hk
som projekt på gymnasiet,
bilen är en Volvo 740 -87 med den suveräna k-motorn skit om kam remmen går men väldigt lämpad för överladdning.

godiset som ska på är,

Turbogrenrör från 940
TD04 från en 850 t5-r
MS1 v2.2 (eventuellt v3.0 får se hur det blir)
Insug från en 940 Turbo
1,0 i ladd kanske lite mer
Turbo kam (ej en TIC kam)
Spridare från en audi s4 [348cc?)
M90 sen när jag är less att mörda m47:or
En goer klibba på bakrutan med rubriken Turbo Trollet

Motorn kommer att vara övrigt orörd eventuellt fräsa och slipa ventiler och säten när allt är borta från toppen och lätt att plocka av, kanske H-profil om ekonomin tillåter senare för att plocka ur mer än nog för att mörda en m47 (kanske m90?).

nå allt för denna gång bilder kommer senare ikväll.
Tjäna!

Senast redigerat av turbo_dutten (18 oktober 2016)

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Hjortjveln
5 oktober 2016 · 27 Inlägg

Nu kommer bilder på den fabulösa skapelsen!!

Mmm Volvo

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-0cd90504c87b6b688d9401fa4b1d536e.jpg

men usch då en b230k

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-cd8bbae5f48942bd154daf6507d05bfd.jpg



Men vilken snygging asså

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-78a846f7e8893daf955f01f3f1638451.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-5e9a415d13127c31895b503a7f59e42f.jpg


Svärfars favorit klibba

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-b4f10620faf292946e569b33640a078b.jpg

Edit: kommer inte att hända så mycket på några veckor då jag kommer att införskaffa delar så att man bara kan börja bygga direkt och inte behöva vara stillastående i dagar.

Senast redigerat av turbo_dutten (18 december 2016)

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
LubbaFellman
7 oktober 2016 · 122 Inlägg

Om det ska va "extrem lågbudget" så kanske det skulle vara att köra med chippade boxar eller extrasprut och köra m46 låda.

Sen att komma upp till 300 maskinhästar kommer du troligen behöva komma upp mot 1.5 kilos ladd om den är frisk i maskinen dvs.

Sedan att slita ut inredning så får du bort hundratals kilon utan problem, billigare trimning finns inte

Lycka till smile

Hjortjveln
10 oktober 2016 · 27 Inlägg

LubbaFellman skrev:
Om det ska va "extrem lågbudget" så kanske det skulle vara att köra med chippade boxar eller extrasprut och köra m46 låda.

Sen att komma upp till 300 maskinhästar kommer du troligen behöva komma upp mot 1.5 kilos ladd om den är frisk i maskinen dvs.

Sedan att slita ut inredning så får du bort hundratals kilon utan problem, billigare trimning finns inte

Lycka till smile

var och plockade ur en komplett motor härva och insug från en 240 -90 idag hos en bekant och tänkte banta ner det så mycket det bara går och använda tändsystemet som redan sitter, man ska tydligen kunna använda lh-2,4 med vanlig hall givare som sitter i fördelaren dvs EZK-117 som sitter i min och org på b230 f med lh-2,4. Det räcker tydligen med två pulser per vevaxel varv som hjulet i fördelaren ska ge? rätta mig gärna om jag har fel. sen med styrningen när det blir turbo så blir det antingen chippade turbo boxar eller som tidigare nämnt ms kanske vems om jag har råd då budgeten är ungefär gratis eller nästintill, m46 lådan tål den mer än en m47? dvs 250hk ungefär innan höljet spricker eller drev rensas.


haha nä 300hk var lite önsketänkande men inget som skulle vara omöjligt med grejerna jag har eller har tillgång till inom en snar framtid men 1,5 i ladd är helt klart på önskelistan, sen så är den väldigt bra skick mekaniskt bara gått knappt 20k mil men ett oljebyte och en renoverad topp är nog inte fel.

inredningen är redan offrad till gudarna då den revs ut av ett 14årigt jag med en epa dröm så den är redan lättad allt som går ungefär.

och givetvis trevligt med en som kommer med tips och råd.
tjänare!

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Filippin Awsome
10 oktober 2016 · 37 Inlägg

Du har klena stakarna orginal i den där maskin, så troligtvis så kommer du kröka stakar innan du kommer skrota lådor, om du inte bygger bort så mkt mottryck som möjligt.

Och Lh2.4 har inte hallgivare i fördelaren utan kör trigger på svänghjul, rent teoretiskt så är det ju 2 olika system, en box sköter bränsle och en sköter tändning och dem arbetar med/mot varandra, dock vet jag inte om man kan få lh2.4 att lira med tänding med hallgivare som sitter på din och lh2.2.

Hjortjveln
10 oktober 2016 · 27 Inlägg

Bronka skrev:
Du har klena stakarna orginal i den där maskin, så troligtvis så kommer du kröka stakar innan du kommer skrota lådor, om du inte bygger bort så mkt mottryck som möjligt.

Och Lh2.4 har inte hallgivare i fördelaren utan kör trigger på svänghjul, rent teoretiskt så är det ju 2 olika system, en box sköter bränsle och en sköter tändning och dem arbetar med/mot varandra, dock vet jag inte om man kan få lh2.4 att lira med tänding med hallgivare som sitter på din och lh2.2.

Ja byta stakar är helt klart också på önskelistan och det kanske blir så också då bsr har bra pris för 4st H-profil men en bit över 250hk ska väll org stakar klara (hoppas jag iaf).


att använda lh2,4 med fördelar hall är helt genomförbart finns en tråd på turbobricks om hur du kan/ska göra du kopplar bara in pin1 på bränsle boxen till trigger signalen på hall givaren så ska det funka finns även en tråd på 200a klubben med en som stoppar insprutning på sin b21a med brytarlöst org dock så använder han en regina box till det men det ska ju lira ungefär samma


http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=288874


https://forum.svenska200klubben.com/vie … p;start=80

som sagt trevligt med folk som kommer med tips och råd.

tjänare!

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Filippin Awsome
10 oktober 2016 · 37 Inlägg

turbo_dutten skrev:
Ja byta stakar är helt klart också på önskelistan och det kanske blir så också då bsr har bra pris för 4st H-profil men en bit över 250hk ska väll org stakar klara (hoppas jag iaf).


att använda lh2,4 med fördelar hall är helt genomförbart finns en tråd på turbobricks om hur du kan/ska göra du kopplar bara in pin1 på bränsle boxen till trigger signalen på hall givaren så ska det funka finns även en tråd på 200a klubben med en som stoppar insprutning på sin b21a med brytarlöst org dock så använder han en regina box till det men det ska ju lira ungefär samma


http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=288874


https://forum.svenska200klubben.com/vie … p;start=80

som sagt trevligt med folk som kommer med tips och råd.

tjänare!

Har inga siffror på vad dem tidiga stakarna klarar. Men kan verkligen rekommendera att byta bottendel så fort man ska trimma. Du har mindre lager och lövtunna stakar i din botten, men det är ju bara testa, skjuter du ut en stake ur blocket så är det ju inte så dyrt eller krångligt att få tag i en stöddigare botten smile

Hjortjveln
10 oktober 2016 · 27 Inlägg

Bronka skrev:

turbo_dutten skrev:
Ja byta stakar är helt klart också på önskelistan och det kanske blir så också då bsr har bra pris för 4st H-profil men en bit över 250hk ska väll org stakar klara (hoppas jag iaf).


att använda lh2,4 med fördelar hall är helt genomförbart finns en tråd på turbobricks om hur du kan/ska göra du kopplar bara in pin1 på bränsle boxen till trigger signalen på hall givaren så ska det funka finns även en tråd på 200a klubben med en som stoppar insprutning på sin b21a med brytarlöst org dock så använder han en regina box till det men det ska ju lira ungefär samma


http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=288874


https://forum.svenska200klubben.com/vie … p;start=80

som sagt trevligt med folk som kommer med tips och råd.

tjänare!

Har inga siffror på vad dem tidiga stakarna klarar. Men kan verkligen rekommendera att byta bottendel så fort man ska trimma. Du har mindre lager och lövtunna stakar i din botten, men det är ju bara testa, skjuter du ut en stake ur blocket så är det ju inte så dyrt eller krångligt att få tag i en stöddigare botten smile

K motorn har ju 63mm vevlager istället för 55mm eller vad det nu va som på dem tidigare b230 så stakar och en 530/531 så är den extremt lågkompad och en sjukt bra utgångspunkt

Fortsatt trevlig med folk som kommer med tips och råd.

Tjänare!

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
LubbaFellman
10 oktober 2016 · 122 Inlägg

turbo_dutten skrev:

LubbaFellman skrev:
Om det ska va "extrem lågbudget" så kanske det skulle vara att köra med chippade boxar eller extrasprut och köra m46 låda.

Sen att komma upp till 300 maskinhästar kommer du troligen behöva komma upp mot 1.5 kilos ladd om den är frisk i maskinen dvs.

Sedan att slita ut inredning så får du bort hundratals kilon utan problem, billigare trimning finns inte

Lycka till smile

var och plockade ur en komplett motor härva och insug från en 240 -90 idag hos en bekant och tänkte banta ner det så mycket det bara går och använda tändsystemet som redan sitter, man ska tydligen kunna använda lh-2,4 med vanlig hall givare som sitter i fördelaren dvs EZK-117 som sitter i min och org på b230 f med lh-2,4. Det räcker tydligen med två pulser per vevaxel varv som hjulet i fördelaren ska ge? rätta mig gärna om jag har fel. sen med styrningen när det blir turbo så blir det antingen chippade turbo boxar eller som tidigare nämnt ms kanske vems om jag har råd då budgeten är ungefär gratis eller nästintill, m46 lådan tål den mer än en m47? dvs 250hk ungefär innan höljet spricker eller drev rensas.


haha nä 300hk var lite önsketänkande men inget som skulle vara omöjligt med grejerna jag har eller har tillgång till inom en snar framtid men 1,5 i ladd är helt klart på önskelistan, sen så är den väldigt bra skick mekaniskt bara gått knappt 20k mil men ett oljebyte och en renoverad topp är nog inte fel.

inredningen är redan offrad till gudarna då den revs ut av ett 14årigt jag med en epa dröm så den är redan lättad allt som går ungefär.

och givetvis trevligt med en som kommer med tips och råd.
tjänare!

Volvo spruten är jag inte så insatt på desvärre, men finns MYCKET info om allt va heter rödblock på Sävarturbo.

M46 tål bra mycket mera våld än m47 då m47 är väldigt dumt konstruerad (1an,3an,5an på samma axel vilket tillför en svag konstruktion = lådan flexar och rensar dreven) krävs inte mycket mera än lite uppställt ladd på en orginal FK för att rasa en sån låda. M46 däremot håller för mera våld då den är stabilare bygd tackvare elektronisk OD.

Är motorn riktigt frisk så går det bra att ladda på en hel del, men som sagt 300hk brukar det gå att köra med orginal botten, men sen kan de börja bli rysk roulette. Efter 2 kilo ladd så petar stakarna ut på 16v så skulle säga att det är ungefär samma ladd som gäller för 8v.

Hjortjveln
10 oktober 2016 · 27 Inlägg

LubbaFellman skrev:

turbo_dutten skrev:

LubbaFellman skrev:
Om det ska va "extrem lågbudget" så kanske det skulle vara att köra med chippade boxar eller extrasprut och köra m46 låda.

Sen att komma upp till 300 maskinhästar kommer du troligen behöva komma upp mot 1.5 kilos ladd om den är frisk i maskinen dvs.

Sedan att slita ut inredning så får du bort hundratals kilon utan problem, billigare trimning finns inte

Lycka till smile

var och plockade ur en komplett motor härva och insug från en 240 -90 idag hos en bekant och tänkte banta ner det så mycket det bara går och använda tändsystemet som redan sitter, man ska tydligen kunna använda lh-2,4 med vanlig hall givare som sitter i fördelaren dvs EZK-117 som sitter i min och org på b230 f med lh-2,4. Det räcker tydligen med två pulser per vevaxel varv som hjulet i fördelaren ska ge? rätta mig gärna om jag har fel. sen med styrningen när det blir turbo så blir det antingen chippade turbo boxar eller som tidigare nämnt ms kanske vems om jag har råd då budgeten är ungefär gratis eller nästintill, m46 lådan tål den mer än en m47? dvs 250hk ungefär innan höljet spricker eller drev rensas.


haha nä 300hk var lite önsketänkande men inget som skulle vara omöjligt med grejerna jag har eller har tillgång till inom en snar framtid men 1,5 i ladd är helt klart på önskelistan, sen så är den väldigt bra skick mekaniskt bara gått knappt 20k mil men ett oljebyte och en renoverad topp är nog inte fel.

inredningen är redan offrad till gudarna då den revs ut av ett 14årigt jag med en epa dröm så den är redan lättad allt som går ungefär.

och givetvis trevligt med en som kommer med tips och råd.
tjänare!

Volvo spruten är jag inte så insatt på desvärre, men finns MYCKET info om allt va heter rödblock på Sävarturbo.

M46 tål bra mycket mera våld än m47 då m47 är väldigt dumt konstruerad (1an,3an,5an på samma axel vilket tillför en svag konstruktion = lådan flexar och rensar dreven) krävs inte mycket mera än lite uppställt ladd på en orginal FK för att rasa en sån låda. M46 däremot håller för mera våld då den är stabilare bygd tackvare elektronisk OD.

Är motorn riktigt frisk så går det bra att ladda på en hel del, men som sagt 300hk brukar det gå att köra med orginal botten, men sen kan de börja bli rysk roulette. Efter 2 kilo ladd så petar stakarna ut på 16v så skulle säga att det är ungefär samma ladd som gäller för 8v.

El och givare mm till sprutet är jag alldeles för skadad och insatt i för att det ska vara hälsosamt.

Trevlig att veta att m46 tål lite mer än m47, dock så blir väll overdriven den svaga länken och går vi 200hk? Är inte så insatt i det dock men en m90 kommer att införskaffas så snart som möjligt givetvis en förstärkt.

2 kilo i ladd verkar ju ut lovande för en standard motor men har satt 1,5 som gräns för säkerhets skull vill gärna hinna köra ifrån kompisens 940 minst 10 gånger innan jag behöver byta motor.


Fortsatt trevlig.

Tjänare!

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
LubbaFellman
10 oktober 2016 · 122 Inlägg

turbo_dutten skrev:

LubbaFellman skrev:

turbo_dutten skrev:

var och plockade ur en komplett motor härva och insug från en 240 -90 idag hos en bekant och tänkte banta ner det så mycket det bara går och använda tändsystemet som redan sitter, man ska tydligen kunna använda lh-2,4 med vanlig hall givare som sitter i fördelaren dvs EZK-117 som sitter i min och org på b230 f med lh-2,4. Det räcker tydligen med två pulser per vevaxel varv som hjulet i fördelaren ska ge? rätta mig gärna om jag har fel. sen med styrningen när det blir turbo så blir det antingen chippade turbo boxar eller som tidigare nämnt ms kanske vems om jag har råd då budgeten är ungefär gratis eller nästintill, m46 lådan tål den mer än en m47? dvs 250hk ungefär innan höljet spricker eller drev rensas.


haha nä 300hk var lite önsketänkande men inget som skulle vara omöjligt med grejerna jag har eller har tillgång till inom en snar framtid men 1,5 i ladd är helt klart på önskelistan, sen så är den väldigt bra skick mekaniskt bara gått knappt 20k mil men ett oljebyte och en renoverad topp är nog inte fel.

inredningen är redan offrad till gudarna då den revs ut av ett 14årigt jag med en epa dröm så den är redan lättad allt som går ungefär.

och givetvis trevligt med en som kommer med tips och råd.
tjänare!

Volvo spruten är jag inte så insatt på desvärre, men finns MYCKET info om allt va heter rödblock på Sävarturbo.

M46 tål bra mycket mera våld än m47 då m47 är väldigt dumt konstruerad (1an,3an,5an på samma axel vilket tillför en svag konstruktion = lådan flexar och rensar dreven) krävs inte mycket mera än lite uppställt ladd på en orginal FK för att rasa en sån låda. M46 däremot håller för mera våld då den är stabilare bygd tackvare elektronisk OD.

Är motorn riktigt frisk så går det bra att ladda på en hel del, men som sagt 300hk brukar det gå att köra med orginal botten, men sen kan de börja bli rysk roulette. Efter 2 kilo ladd så petar stakarna ut på 16v så skulle säga att det är ungefär samma ladd som gäller för 8v.

El och givare mm till sprutet är jag alldeles för skadad och insatt i för att det ska vara hälsosamt.

Trevlig att veta att m46 tål lite mer än m47, dock så blir väll overdriven den svaga länken och går vi 200hk? Är inte så insatt i det dock men en m90 kommer att införskaffas så snart som möjligt givetvis en förstärkt.

2 kilo i ladd verkar ju ut lovande för en standard motor men har satt 1,5 som gräns för säkerhets skull vill gärna hinna köra ifrån kompisens 940 minst 10 gånger innan jag behöver byta motor.


Fortsatt trevlig.

Tjänare!

Kan hända att overdriven tål lite mindre, MEN med <300 hk lär man inte ligga och vålda i dom högre växlarna wink skulle säga att 1.5 i ladd räcker bra så man är på säkra sidan, skulle nog även sprit konvertera om jag var du för lite extra hållbarhet.

Hjortjveln
10 oktober 2016 · 27 Inlägg

LubbaFellman skrev:

turbo_dutten skrev:

LubbaFellman skrev:
Volvo spruten är jag inte så insatt på desvärre, men finns MYCKET info om allt va heter rödblock på Sävarturbo.

M46 tål bra mycket mera våld än m47 då m47 är väldigt dumt konstruerad (1an,3an,5an på samma axel vilket tillför en svag konstruktion = lådan flexar och rensar dreven) krävs inte mycket mera än lite uppställt ladd på en orginal FK för att rasa en sån låda. M46 däremot håller för mera våld då den är stabilare bygd tackvare elektronisk OD.

Är motorn riktigt frisk så går det bra att ladda på en hel del, men som sagt 300hk brukar det gå att köra med orginal botten, men sen kan de börja bli rysk roulette. Efter 2 kilo ladd så petar stakarna ut på 16v så skulle säga att det är ungefär samma ladd som gäller för 8v.

El och givare mm till sprutet är jag alldeles för skadad och insatt i för att det ska vara hälsosamt.

Trevlig att veta att m46 tål lite mer än m47, dock så blir väll overdriven den svaga länken och går vi 200hk? Är inte så insatt i det dock men en m90 kommer att införskaffas så snart som möjligt givetvis en förstärkt.

2 kilo i ladd verkar ju ut lovande för en standard motor men har satt 1,5 som gräns för säkerhets skull vill gärna hinna köra ifrån kompisens 940 minst 10 gånger innan jag behöver byta motor.


Fortsatt trevlig.

Tjänare!

Kan hända att overdriven tål lite mindre, MEN med <300 hk lär man inte ligga och vålda i dom högre växlarna wink skulle säga att 1.5 i ladd räcker bra så man är på säkra sidan, skulle nog även sprit konvertera om jag var du för lite extra hållbarhet.

E85 är garanterat det drivmedel jag kommer använda för att kunna smyga ur mer effekt utan större påfrestningar

Härligt folk på forumet måste jag säga.

Tjänare!

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Hjortjveln
10 oktober 2016 · 27 Inlägg

har haft lite kvälls terapi och tagit bort allt som har med tändning att göra i motor härvan från 240:in
så nu är det bara en ensamen skärmad kabel som ska till pin 6 på tänd slutsteget och sen borde det lira på bra med den existerande tändningen, (förhoppnings vis) sen blir det provstart om ett par dagar.
ska iaf prova spännings sätta allt ikväll och kolla så det fortfarande funkar allt kanske till och med tjuvar signalen och kollar om spridarna vill öppna som dem ska, hoppas på det bästa...

sen en till grej ang temp sensorn till sprutet, jordar det båda stiften efter som det gick en kabel till tändboxen och en till bränsleboxen? hittar inget som säger emot min teori men är hemskt dålig att läsa mellan raderna.

nåja lite närmare en 940 dräpare.

tjäna!

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
LubbaFellman
11 oktober 2016 · 122 Inlägg

Temp sensorn är väl Ohmstyrd, så om det kanske är signal till båda boxar då bara(?) för jord borde den ju få från motorn.

Hjortjveln
11 oktober 2016 · 27 Inlägg

LubbaFellman skrev:
Temp sensorn är väl Ohmstyrd, så om det kanske är signal till båda boxar då bara(?) för jord borde den ju få från motorn.

Alltså det gick en kabel till tändboxen tydligen för att ställa upp/ner tändningen när den är varm/kall och en till bränsleboxen från två olika stift på givaren så antar att det jordar båda stiften i blocket, sen låg jag länge och grubbla innan jag insåg att det kommer att fungera fint med den befintliga tändningen då tändsteget får två pulser per varv då det tänder 1342 alltså 1 och 3 på ett helt varv sen 4 och 2 så när 1 tänder får den första pulsen sen 3 så får den andra pulsen så det kommer att fungera fint. Kanske något man skulle tillverka och sälja? Nåja det flyter på sakta men säkert.

Tjänare!

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Hjortjveln
12 oktober 2016 · 27 Inlägg

Började plocka bort allt lite smått igår och upptäckte att någon hade förstört kontakten till tändslutsteget och stoppat dit vanliga flatstifts kabelskor istället, så fick givetvis börja med att laga elen. men hoppas på att få ihop allt till helgen.

tjäna!

Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Hjortjveln
17 oktober 2016 · 27 Inlägg

Tjänare!

skriftlig uppdatering på tråden då jag inte kom ihåg att ta bilder....

det som är gjort nu är,

elsystem fixat färdigt allt och inkopplat i 740:ins existerande kabelmatta,
kabeln som slår igång boxen är kopplad på säkring 13 och en kabel är fastlödd på instumentpanelen till motor lampan i detta fall choke lampan då denna inte används på bilarna med k-motor, sen är vatten kanalerna pluggade och alla givare monterade på motorn i detta fall bara temp givaren då den får tändpulserna från tändsteget och inte från en svänghjuls givare som org lh-2,4.
Givetvis är kontakten till tändsteget också fixad är ett helvete att löda kablarna från en bil senare än 88 då volvo använde vad jag förstått lågkvalitet på kablarna så dem oxiderar ju som själve fan. Men det gick bra bubbla som fan från flusset när jag lödde men det verkar vara kontakt och fungera.
Boxen verkar då nöjd med pulserna från steget då man hör bränsle pumpen gå i 2 sekunder när man släppt nyckeln.

sen är bränsle pumpen satt dit. ligger bara på rambalken under insuget då jag inte orka krypa under bilen, retur satt färdigt så det var bara att koppla in. och det verkar pumpa och fungera bra.

tyvärr så var jag tvungen att bryta sönder insuget då det tog i en plugg så fick givetvis göra en ny plugg och vänta på att insuget sak svetsas.


Nåväl ännu närmare en 940i dräpare

Tjäna!

Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Hjortjveln
13 december 2016 · 27 Inlägg

HEJ!

har inte hänt så fruktansvärt mycket på bil fan dem senaste månaderna då jag inte haft tid eller ork.
men har bestämt mig för att skita i k motorn och ska beställa en B230FB istället och stoppa h-profil direkt istället när jag har motorn löst.

Sen turbon upptäckte ju tyvärr sen att det var en 13t och inte en 19t som jag trott tidigare så försöker hitta en turbo som ska räcka till minst 500hk utan att behöva vänta i ett halvår på laddtryck och kunna ligga och bränna på ställ på låga varv har kollat på hx35 men det är för mycket turbo lagg för min smak men effekt man kan få ut med ett såpass lite aggregat är ju fantastisk fast har funderat på att göra som mazda gjorde på rx7:an och stoppa dubbla aggregat som matar varandra för att minska lagget men tror att den bara kommer att strypa istället för att hjälpa till när den är såpass liten jämfört med en hx35
skillnaden är inte så stor men i turbo världen är den enorm, td04-hl 13t kompressor 45/50mm
hx35 54/77mm, men det finns ju att köpa 19t kompressor hjul och lock till 13t för att få ett tidigt ladd och upptill 350bhp på den lilla turbon är ju billigare än att köpa en ny 19t och betydligt bättre ladd tidigare.

sen så har jag också börjat fundera på en 16v topp men tror att jag ligger lågt med det projektet för tillfället då dem verkar ut hemskt dyra att få tag på och köpa grejer till.

nåja till våren kanske det blir provstart av byns värsta röblockare och sen svarva lite däck i alla fina kurvor i kommunen.

Tjäna!

Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Hjortjveln
18 december 2016 · 27 Inlägg

Halloj!


ändrade planer igen..

har nu hittat en 16v motor billigt som satan som kommer att inhandlas istället om jag får köpt lös den av nissen.

sen kommer jag att köpa en hx35 kina special och köra med tills vidare för dem verkar ju hålla lika bra som alla andra turbosar förutsatt att dem får nog med olja.

förhoppnings vis kommer turbo lagget att minska ganska mycket med den extra luften.

nåja nu börjar det hända grejer igen med bilen, blir att ta den till gymnasiet så fort motorn är färdig byggd.

Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Hjortjveln
2 januari 2017 · 27 Inlägg

Halloj!!

nu tänkte jag försöka få fart på projektet på riktigt efter att det stått stilla i några månader.

16v motorn köptes aldrig då jag ej fick svar så får köra 8v tills pengarna finns för en t5:a,
har precis lyckats ta mig ur en svår depression men nu ska det jävlar hända grejer igen på bilfan när jag inte har någon annan som ska ha uppmärksamhet också.

blir nu hur som helst en komp sänkt b230f med h-profil och en trevligare kam eventuellt lite polering av förbrännings rummen i toppen när den är lös sen kommer jag tyvärr inte kunna ladda mer än för 200hk då jag kommer att måsta köra m47 tills jag sparat ihop nog med pengar till en m90 och sinter lamell.

bilder på motorn kommer till veckan då jag börjar skolan igen och kan börja bygga på den äntligen.

nåväl  lite närmare att kunna köra ifrån alla 940:i turbo bilar som ägs av kompisarna i kommunen och eventuellt en 740 t6 som byggs av en till volvo skadad i kommunen.

Tjäna!

Volvo 740 GLT "Glutten" (1989)
Volvo 945 "Drifting Discoteket" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang