Tålig växellåda till rödblock

Frasser
9 oktober 2016 · 158 Inlägg

Hej!
Jag undrar om någon har några goda tips på en tålig låda till en b230. Är det någon som har några goda råd?
//Frasse

Senast redigerat av Frasser (9 oktober 2016)

Frasser
10 oktober 2016 · 158 Inlägg

Alkis skrev:
http://bakaxel.se/vaxellador/530-6-vxl-volvo-rod.html 
wink

Hahah ett riktigt monster!
Tänkte något i en lite billigare prisklass smile

zemet
10 oktober 2016 · 4 035 Inlägg

Enklast och billigast måste ju vara M90. Håller ganska bra om du inte skall köra mycket mer än 300 hk. Köp en senare modell av M90 då 3ans växel är förstärkt på dessa.

Annars är ju getrag och ZF lådorna relativt populära men köper du dom 5 växlade modellarna så är 5an ungefär samma utväxling som m46/47/90 har på 4an.

Frasser
10 oktober 2016 · 158 Inlägg

zemet skrev:
Enklast och billigast måste ju vara M90. Håller ganska bra om du inte skall köra mycket mer än 300 hk. Köp en senare modell av M90 då 3ans växel är förstärkt på dessa.

Annars är ju getrag och ZF lådorna relativt populära men köper du dom 5 växlade modellarna så är 5an ungefär samma utväxling som m46/47/90 har på 4an.

Har också funderat på m90. Skall köra med mer än 300 dock, men det bör la hålla ganska bra ändå?  :s
Bmwlåda har jag också spanat in, men de blir ett ganska dyrt kalas. Om man skall svetsa sprängkåpa och spakställ även kardan. Eller hur brukar man göra med det? smile

zemet
10 oktober 2016 · 4 035 Inlägg

Min bror kör 420 någonting whp med den 6 växlade lådan ifrån bakaxeldelar. Han körde M90 innan och rasade 3an med 350 whp som han hade då.

Jag hade bara bitit i det sura äpplet och köpt den 6 växlade lådan. Är ju sådär skoj att ligga på 4k varv 120 på motorvägen.

Frasser
10 oktober 2016 · 158 Inlägg

zemet skrev:
Min bror kör 420 någonting whp med den 6 växlade lådan ifrån bakaxeldelar. Han körde M90 innan och rasade 3an med 350 whp som han hade då.

Jag hade bara bitit i det sura äpplet och köpt den 6 växlade lådan. Är ju sådär skoj att ligga på 4k varv 120 på motorvägen.

Det är ju väldigt sant det du säger!
Vet du hur man brukar göra med kardanen?

zemet
10 oktober 2016 · 4 035 Inlägg

Frasser skrev:

zemet skrev:
Min bror kör 420 någonting whp med den 6 växlade lådan ifrån bakaxeldelar. Han körde M90 innan och rasade 3an med 350 whp som han hade då.

Jag hade bara bitit i det sura äpplet och köpt den 6 växlade lådan. Är ju sådär skoj att ligga på 4k varv 120 på motorvägen.

Det är ju väldigt sant det du säger!
Vet du hur man brukar göra med kardanen?

Kommer ej ihåg exakt hur brosan gjorde men tror man får kapa den och svetsa om och sedan lämna in för balansering.
Du får dessutom beställa ny växellådsbalk.

jenstornqvist
10 oktober 2016 · 108 Inlägg

Ta mig inte som någon bra källa, men jag tror att köpa en bmwlåda kommer kosta dig mindre i slutändan, då m90 har kass trea, även de nyare varianterna har det. Kommer nog svida till i fickan, men i det långa loppet är det nog värt det.

Frasser
10 oktober 2016 · 158 Inlägg

jenstornqvist skrev:
Ta mig inte som någon bra källa, men jag tror att köpa en bmwlåda kommer kosta dig mindre i slutändan, då m90 har kass trea, även de nyare varianterna har det. Kommer nog svida till i fickan, men i det långa loppet är det nog värt det.

Får gräva ner mig lite djupare om hur man gör med bmwlåda!
Men tror ni inte att m90in håller om man har såpass vrid så man kan göra lugna och kontrollerade växlingar, utan att riskera att skrapa :s

zemet
10 oktober 2016 · 4 035 Inlägg

Du får väll testa med m90 helt enkelt och sedan uppgradera om den inte håller. M90 är ju riktigt billig nu, sett flera som sålts för under 1000 lappen det sista så du har ju ett antal lådor på dig att rasa innan det blivit dyrare än bmw lådan. Väldigt mycket mindre jobb också eftersom allt är bolt on.

Frasser
10 oktober 2016 · 158 Inlägg

zemet skrev:
Du får väll testa med m90 helt enkelt och sedan uppgradera om den inte håller. M90 är ju riktigt billig nu, sett flera som sålts för under 1000 lappen det sista så du har ju ett antal lådor på dig att rasa innan det blivit dyrare än bmw lådan. Väldigt mycket mindre jobb också eftersom allt är bolt on.

Tror det lutar så åt en början!
Vart hittar man dom billigast tro?  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang