Feta problem. Rattfrossa? Renault master

Dickan /// Dickan
10 oktober 2016 · 13 Inlägg

Hej.
Har bytt skivor och belägg på min renault master.
På högersida där problemet verkara vara så va det rejält bökigt.

Skruven som håller skivan va riktigt mos. Så jag tänkte borra bort den. Sagt o gjort borra jag med följd att det nu är ett hål som en halv ärta i hjullagert. Så hålet för skruven finns ännu inte och är nog omöjligt att få fram igen.
Skit samma tänkte jag.
Jag fick använda mycket våld för att få av skivan. Banka slog och görde allt man kan för att få av den. Den mer eller mindre mosade skivan fick jag bänt av till slut med en 1 meter lång kofot. Den satt så in i helvete fastrostad.
Jag filade bort lite ytrost på hjullagert. På med ny skiva och slängde in de nya klossarna. Med tanke att hjulbultarna ändå borde centrera skivan.
När ja drar runt för hand tar den inte imot okeg eller liknande. Men verkar tjuvnypa lite ibland typ som om dfn skulle vara skev.

Jag köpte brembo saker på autoexperten . Så det är inte något billigt skit heller.
Eftersom jag vet omständigheterna gick det lättare att byta där eftersom ja fick loss skruven och mände lite i varje hörn där.

Nu till problemet. När ja börjar köra hugger raten något till höger en gång per varv som däck snurrar (känns det som iaf).
Ökad hastighet = seriösa vibbrationer.
Provar spänna bular ingen skillnad. Drar av däck o kollar igen. Ser ut som skivans ytterkant drar imot oket på ett ställe. Provar montera igen. Något mindre vibbrationer. Det kvittar om jag bromsar eller inte. Samma vibbrationer/skakning.
Släpper jag ratt går den rätt ut i diket till höger.
Bilen gick hur bra som innan bytet. Men bromsarna va mer än slut.

Tycker inte någon led eller liknande verkar glappa nån som har en ide?

V8 power
Audi A8 4.2 (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 oktober 2016 · 17 388 Inlägg

Hål i hjullagret? Då har väl det rasat då? Kör inte mer med bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dickan /// Dickan
10 oktober 2016 · 13 Inlägg

Nä alltså inte hål i lagert. Utan där skruvhålet sitter som ska hålla skivan har ja borrat för mycket i eftersom jag inte trodde jag va igenom eftersom skivan satt så in i bomben

V8 power
Audi A8 4.2 (1996)
Jesper328
10 oktober 2016 · 2 333 Inlägg

Är det något märke i bromsoket om skivan har gått emot där?
Men kolla så att bromsoket inte kärvar.
Pytsa in lite olja under dammskyddet runt kolven och pressa den in och ut ett par gånger.
Smörj även upp glidbultarna.

Känns som att bromsen ligger emot där då den sticker åt höger när du släpper ratten.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang