Trimmad 940ltt drar enormt med soppa efter flytt av lmm!

turbosunken
10 oktober 2016 · 59 Inlägg

Hej, min trimmade 940ltt har börjat dra enormt med bensin sen jag flyttade över min 3"lmm till trycksidan. Drar över 2l milen och stiften är kolsvarta och blöta, står man stilla ett tag så blir det även en "pöl" på backen vid slutröret.

Har testat 2,5"lmm och olika 3" men drar fortfarande lika mycket. Har inte testat mäta lambdan men ska göra det så fort jag har tid och någon bredbandslambda har jag inte så kan inte se exakt hur blandningen är heller.

Planen är att det blir megasquirt efter besiktningen men vill gärna kunna åka med bilen till dess utan att bli ruinerad, så är jäkligt tacksam för svar!

setup
t3t4, laddar 1bar
hemmabyggt extraktor
3"lmm
3" avgas
portad 531 med A kam
gröna R med 3bar soppatryck
original chip i boxarna

mvh!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 oktober 2016 · 14 039 Inlägg

turbosunken skrev:
Hej, min trimmade 940ltt har börjat dra enormt med bensin sen jag flyttade över min 3"lmm till trycksidan. Drar över 2l milen och stiften är kolsvarta och blöta, står man stilla ett tag så blir det även en "pöl" på backen vid slutröret.

Har testat 2,5"lmm och olika 3" men drar fortfarande lika mycket. Har inte testat mäta lambdan men ska göra det så fort jag har tid och någon bredbandslambda har jag inte så kan inte se exakt hur blandningen är heller.

Planen är att det blir megasquirt efter besiktningen men vill gärna kunna åka med bilen till dess utan att bli ruinerad, så är jäkligt tacksam för svar!

setup
t3t4, laddar 1bar
hemmabyggt extraktor
3"lmm
3" avgas
portad 531 med A kam
gröna R med 3bar soppatryck
original chip i boxarna

mvh!

Varför 2 trådar om samma sak????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
turbosunken
10 oktober 2016 · 59 Inlägg

Råkade lägga den i avancerad först men har inte lyckats komma på hur fan man tar bort inlägget än!

simlar
10 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

Eftersom problemet uppstod efter du flyttade LMM till trycksidan så är ju helt klart enklaste lösningen att flytta den till sugsidan av turbon där den normalt ska vara placerad.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
turbosunken
10 oktober 2016 · 59 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom problemet uppstod efter du flyttade LMM till trycksidan så är ju helt klart enklaste lösningen att flytta den till sugsidan av turbon där den normalt ska vara placerad.

Jag flyttade den eftersom att bilen dör varje gång man släpper gasen efter att man har belastat den annars. Nu dör den inte längre men går fett istället som sagt!

simlar
10 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

turbosunken skrev:

simlar skrev:
Eftersom problemet uppstod efter du flyttade LMM till trycksidan så är ju helt klart enklaste lösningen att flytta den till sugsidan av turbon där den normalt ska vara placerad.

Jag flyttade den eftersom att bilen dör varje gång man släpper gasen efter att man har belastat den annars. Nu dör den inte längre men går fett istället som sagt!

Ja om man googlar på det så verkar det som att vissa måste mappa om bilen för att kunna köra med lmm på trycksidan.

Men eftersom du ändå tänkt byta till MegaSquirt inom en snar framtid så vore det mest troligt enklast att flytta tillbaka lmm och montera en återcirkulerande dumpventil alternativt vara utan dumpventil så inte motorn hostar till varje gång man släpper gasen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
turbosunken
10 oktober 2016 · 59 Inlägg

simlar skrev:

turbosunken skrev:

simlar skrev:
Eftersom problemet uppstod efter du flyttade LMM till trycksidan så är ju helt klart enklaste lösningen att flytta den till sugsidan av turbon där den normalt ska vara placerad.

Jag flyttade den eftersom att bilen dör varje gång man släpper gasen efter att man har belastat den annars. Nu dör den inte längre men går fett istället som sagt!

Ja om man googlar på det så verkar det som att vissa måste mappa om bilen för att kunna köra med lmm på trycksidan.

Men eftersom du ändå tänkt byta till MegaSquirt inom en snar framtid så vore det mest troligt enklast att flytta tillbaka lmm och montera en återcirkulerande dumpventil alternativt vara utan dumpventil så inte motorn hostar till varje gång man släpper gasen.

Sitter redan en återcirkulerande men dör endå, och åker jag utan dump så blir det bara ännu värre. Har testat det mesta men har slut på ideer nu!

simlar
10 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

turbosunken skrev:
Sitter redan en återcirkulerande men dör endå, och åker jag utan dump så blir det bara ännu värre. Har testat det mesta men har slut på ideer nu!

Ja då var det värre.
Kan ha att göra med att du kör original-chip till din setup. Kört med detta länge? Haft detta problem ända sedan du trimmade bilen?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
turbosunken
11 oktober 2016 · 59 Inlägg

simlar skrev:

turbosunken skrev:
Sitter redan en återcirkulerande men dör endå, och åker jag utan dump så blir det bara ännu värre. Har testat det mesta men har slut på ideer nu!

Ja då var det värre.
Kan ha att göra med att du kör original-chip till din setup. Kört med detta länge? Haft detta problem ända sedan du trimmade bilen?

Den började dö när jag bytte till en T3t4 och då flyttade jag lmm, jag har Viking ecomax och kls tändchip ligger men när jag körde med dom så ville bilen inte varva över 4K och derför kör jag med org chip! smile

turbodeath
11 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

ja o setupen är inte gjord för orginalchip,sen kan man inte blanda 2 olika sorters tändchip med vikingecomax.....vikingecomax har sin tändchip medan vikingspecial har sin för 3 tums lmm i tändning....

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang