Köpråd en rolig japs

Hellsing
11 oktober 2016 · 22 Inlägg

Tjenare!

Är en 18 åring student som jobbar deltid på biltema och pendlar just nu med en Skoda Octavia 1.6 -03 som min morsa lånar ut den till mig då hon har en ny bil som hon kör med.

Jag har kommit fram med att jag har en relativt stabilt ekonomi som en student utan några större utgifter (max 300 kr per månad på små grejer) och jag tjänar kanske i genomsnitt runt 10k per månad, ibland mer då vi har oftast för lite personal på jobbet så jag får hoppa in rätt ofta och jobba mer än vad dom har lovat.

Hursomhelst så har jag börjat att kika på 2 stycken olika bilar som jag har alltid älskat sedan jag var barn och spelade mycket tv spel som t.ex Gran turismo osv.

Dessa bilar är Mitsubishi Lancer evo 3-6 och Subaru Impreza GT. Men jag är helt öppen för förslag så länge de uppnår mina krav.

Dessa krav är att bilen skall ha:

RWD eller AWD/4WD
Minst 180 hk (helst för att slippa trimma då jag ska pendla bilen och vill gärna hålla inom en rimlig nivå så att inte saker och ting går sönder för ofta xD)

Min budget ligger runt 40k-55k och bilen ska helst gärna vara Japs då jag föredrar japsare före tyska bilar när det handlar om att ha roligt när man är så pass ung och inte bryr sig om komforten wink

Christian S
11 oktober 2016 · 4 816 Inlägg

om du kan tänka dig högerstyrt så finns det ju roligare modeller av impreza än gt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hellsing
11 oktober 2016 · 22 Inlägg

Högerstyrt skulle nog vara inga problem då alla evos innan evo 6 (tror jag?) såldes aldrig i Sverige så det finns nästan bara högerstyrda gammelevos. Vilken bil tänker du nu på? tongue

Senast redigerat av Hellsing (11 oktober 2016)

Jesper328
11 oktober 2016 · 2 371 Inlägg

Finns (fanns) en evo 3 på blocket för 36.000 här i Örebro.
Jag försökte köpa den av honom men han "Skulle iväg och jobba tills på Onsdag".
Fick panikköpa en Saab istället. big_smile

Up the RA
Hellsing
11 oktober 2016 · 22 Inlägg

Den har jag kikat lite på, verkar vara frän som fan. Hade gärna åkt och kollat på den men det är inte dags att köpa en bil ännu, planerar på att göra det i vinter runt efter jul big_smile

Hoppas att du blev nöjd med saaben wink

Christian S
11 oktober 2016 · 4 816 Inlägg

Hellsing skrev:
Högerstyrt skulle nog vara inga problem då alla evos innan evo 6 (tror jag?) såldes aldrig i Sverige så det finns nästan bara högerstyrda gammelevos. Vilken bil tänker du nu på? tongue

tex den som jag har, samma kaross som gt fast 2dörrars och som är lättare och har mer effekt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hellsing
12 oktober 2016 · 22 Inlägg

GC8 karossen?

Dom är en av mina favoriter! Hur är hållbarheten på dessa bilar då? Hört att Subaru skall vara i princip sett skottsäker så länge man serverar regelbundet samt man sköter om bilen ordentligt. Några kända fel på dem?

Christian S
12 oktober 2016 · 4 816 Inlägg

Hellsing skrev:
GC8 karossen?

Dom är en av mina favoriter! Hur är hållbarheten på dessa bilar då? Hört att Subaru skall vara i princip sett skottsäker så länge man serverar regelbundet samt man sköter om bilen ordentligt. Några kända fel på dem?

japp.

bra men precis som på gt/wrx så är växellådan den svaga länken i motor/drivlinan men dom 5växlade sti lådorna håller för lite mer effekt och det beror på att det är annan utväxling i dom jämfört med gt/wrx.

det största felet på den karossen är väll rosten i skärmkanterna bak.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hellsing
12 oktober 2016 · 22 Inlägg

Tack för infot!  Har även kikat lite på nissan 200sx, trots även om den har 160 hk så är det ju RWD och lätt att skrämma upp den med några hästar till! Är det någon idé att bruka en 200sx?

Tack för svar smile

IceEyes Varningar: För många..
12 oktober 2016 · 2 552 Inlägg

Hellsing skrev:
Tack för infot!  Har även kikat lite på nissan 200sx, trots även om den har 160 hk så är det ju RWD och lätt att skrämma upp den med några hästar till! Är det någon idé att bruka en 200sx?

Tack för svar smile

200sx börjar bli ganska sällsynta och det känns som att medparten kan vara mer än lovligt hårt/slutkörda och har passerat "experter" som har varit och mixtrat under huven, men hittar du ett hyfsat välvårdat exemplar i originalskick så har du en trevlig och körglad kamrat på vägarna smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Christian S
12 oktober 2016 · 4 816 Inlägg

en kompis hade en S14 för massa år sedan och den var vad jag kommer ihåg trevlig och väldigt sladd vänlig på vintern (lätt i baken).
är det värkligen bara 160hk i dom?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hellsing
12 oktober 2016 · 22 Inlägg

Tackar för tipset wink När vet man att en bil är typ slutkörd? Att allt typ går sönder hur lätt som helst eller? Vill ju gärna veta så att man kan undvika ett slutkörd exempel tongue

Ja det är bara 163 hk i dessa S13 200sx, du kanske tänkte på S14 som har runt 200 hk tror jag? Det sitter en CA18DET i S13 och en SR20DET i S14 har jag för mig tongue

Havetsfasa
12 oktober 2016 · 1 114 Inlägg

200sx s13 med steg 3 då har du en grymt rolig bil smile
En kompis hade en med större turbo och 3" vet ej spridare osv men den gick bra, inga problem att drifta runt på sommaren med 225 bakdäck smile
Sen finns det ju en uppsjö av delar till dom samt att alla modifierar så standard delar ligger lite överallt skulle jag tro tongue

Senast redigerat av Havetsfasa (12 oktober 2016)

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
caromania Forummoderator
12 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

S13 är ca18det
S14 är sr20det
Stämmer bra. Ca18det hade iofs 169hästar men många av dem har nog rymt från hagen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
aricharliegold Avstängd
12 oktober 2016 · 84 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag undrar varför ingen rekommenderat denna modell? Snygg, modern, futuristisk inredning. Steglös växellåda! Och om jag får säg, kanske den vackraste bil som någonsin byggts? Men visst, vill man inte gå all-in så är det kanske bättre att inte lyssna på mitt råd, utan hålla sig till de alternativ som redan nämnts...

Åh jävlar! Men man kan gå längre! Vill man vara vägens kung så är följande alternativ lite bättre!

https://www.blocket.se/goteborg/Toyota_ … 11&w=3

0-100 på ynka tre minuter.

Hellsing
13 oktober 2016 · 22 Inlägg

Prius verkar vara lite för brutal för mig så jag väntar lite med det wink

Någon som har erfarenhet av gamla evos? Skulle  vilja gärna veta lite mer om dom också då det står mellan  en evo och impreza just nu :p Och eventuellt då 200 s13 men alla verkar vara i princip sett söndertrimmade och rostat bort och de flesta kräver ganska mycket pengar för en sån gammal bil.

nixon89 klabbarpan
13 oktober 2016 · 3 041 Inlägg

Tidig evo alla dagar i veckan. Dock som med alla dessa räsers så bör du ha mekvana. Kör min e2 antingen som awd eller rwd.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Janneutanb
13 oktober 2016 · 7 271 Inlägg

Gamla billiga sportbilar innebär i dom flesta fall dyra användningskostnader.
Folk skaffar dom för dom är billiga i inköp, kör hårt med dom och sen har inte råd att serva dom därefter.
Du bör vara beredd på att meka mycket och att den kan komma att kosta mycket pengar. I dessa fall så när man köper dom billigaste så köper man dyrt.
Kolla bilarna noga men framförallt kolla hur ägarna är.

caromania Forummoderator
13 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Brains skrev:
Gamla billiga sportbilar innebär i dom flesta fall dyra användningskostnader.
Folk skaffar dom för dom är billiga i inköp, kör hårt med dom och sen har inte råd att serva dom därefter.
Du bör vara beredd på att meka mycket och att den kan komma att kosta mycket pengar. I dessa fall så när man köper dom billigaste så köper man dyrt.
Kolla bilarna noga men framförallt kolla hur ägarna är.

Lite så tänker jag också. Nu har jag iofs trampat i Lexus-träsket men jag skulle titta på en GS430. Visst, på pappret en dyrare bil att äga, men sannolikt mer pålitlig än en plastraket som gått runt korvkiosken i valfri mellansvensk byhåla. Varför inte? Man lever bara en gång. Fast å andra sidan, då kan man kanske börja snegla på amerikanskt och europeiskt också...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
satsumas
13 oktober 2016 · 56 Inlägg

18 åring här också! Går sista året på fordon och jobbar extra efter skolan på ett lager smile Har en BMW 325 e36. Tänkte också i dina banor med japanare osv, men jag ville ha något lite mer "pålitligt" som första bil. Visst jag tycker 200sx är sjukt goa, men tycker inte riktigt det känns som förstabils material på nåt sätt.. Men har du pengarna och får tag på nån FRÄSCH och icke upprostad/sönderskruvad så ta chansen direkt wink

Men självklart så måste jag ju skryta lite om min egna bil också. Tyckte det var mkt lockande med en stark 2,5l rak sexa, 2 dörrars coupe samt taklucka så åkte därmed och tittade på 325an som jag äger idag. O när han startade motorn och drog iväg på provrunda med mig jämte så blev jag kär direkt! Motorljudet, det goa draget.. känner nu idag ett år efter att det är preciiis den bilen jag vill ha, o det finns inte mycket som slår den känslan! I MITT tycke så är nog en 325/328 en ultimat första bil med en budget på kanske 25k.

Har ut ca 5000-7000 i månaden med bidrag och lön, beroende på hur mycke jag jobbar. Och jag har aldrig haft problem med pengar till soppa eller försäkring osv smile

Senast redigerat av satsumas (13 oktober 2016)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang