Köp av importerad bil, samt mätarställnings fråga av importbilar från USA

Avine
12 oktober 2016 · 13 Inlägg

Tjena, har fått upp en annons på blocket angående en amerikansk importerad Toyota camry som då självklart är mycket billigare än liknande svensksåld bil. Bilen i fråga är en årsmodell 07 som enligt besiktningsuppgifter rullat 13xxxmil, men vid undersökning så har bilen behövts kontrollbesiktas varje år, 3 år i rad just nu och jag börjar fundera om inte bilen har rullat 130000miles, dvs runt 20000mil och inte som skrivet på papprena på 130000km. Är någon erfaren nog och vet om besiktningsfolket har ordning på sådant eller hur fungerar det. Enligt instrumentbrädan är yttertemperaturen fortfarande mätt i farenhait och inte celsius, vilket är anledningen till att jag tror det egentligen rör sig om miles. Jag länkar blocket annonsen om det finns ett intresse för er.

Jag vill inte hänga ut någon eller sådant, utan skriver denna tråd då jag genuint är intresserad av bilen, men tror inte det är värt det om den i själva fallet är en import med felaktiga mil.

Evildan
12 oktober 2016 ·

138530 miles har den bilen rullat.
Edit: När bilden togs.

Senast redigerat av Evildan (12 oktober 2016)

Avine
12 oktober 2016 · 13 Inlägg

Så blir strax 21000mil då. Får jag fråga om det är mycket svårare att sälja vidare en importerad bil i jämförelse med svensksålda? Antar även att försäkringskostnaderna för importerade bilar är högre också?

Evildan
12 oktober 2016 ·

Till rätt pris är allt säljbart.
Du har själv noterat prisskillnaden.
Försäkringspremien är i regel högre för importer, du får fråga runt hos bolagen vad din premie blir.
Camry är bra bilar.

Senast redigerat av Evildan (12 oktober 2016)

torsen
12 oktober 2016 · 7 238 Inlägg

Olika försäkringsbolag har olika inskränkningar.
Finns bolag som vägrar försäkra privatimporter.
Andra har inskränkningar i omfattningen, t ex vagnskada ej kan tecknas.
Vanligen gäller inte maskinskadegarantin även om helförsäkring tecknas och bilen rullat under 10.000 mil och är under 10 år.
Det senare har jag råkat ut för.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang