Tagit sönder clipsen till kontaktdon på strålkastare!

MasterCar
13 oktober 2016 · 390 Inlägg

Hej, jag skulle demontera strålkastarna för att byta glödlampor på min Golf 5 och när jag skulle lossa på ena kontaktdonet till strålkastaren så var jag lite för hårdhänt och tog sönder clipsen, nu får jag inte av kontaktdonet, kallas det ens så förresten? Andra strålkastaren gick bra då jag va försiktig haha, men den jag pajja clipsen på får jag inte av om jag inte tar sönder kontaktdonet. Vart kan man köpa nytt förutom hos VW? Jag har sökt på nätet men de verkar inte heta kontaktdon....hjälp

Senast redigerat av MasterCar (13 oktober 2016)

simlar
13 oktober 2016 · 5 525 Inlägg

Är det bara flärpen man trycker på för att släppa låsningen som gått av?
Ganska vanligt om man är oförsiktig, brukar dock oftast gå att pilla upp låstungan med en liten plattmejsel så man får loss kontakten utan att ha sönder nåt mer.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
13 oktober 2016 ·

Vad är det med folkvagnarna och belysningen? Går inte skruven till registreringsskyltens belysning runt så går clips av...crap!

En liten vass mejsel/kniv/skalpell kan brukas att pilla upp återstående delar så du får av kontakten. Prova att spraya WD40 el dylikt innan då plasten verkar kärva och vara spröd.

Senast redigerat av Evildan (13 oktober 2016)

MasterCar
13 oktober 2016 · 390 Inlägg

simlar skrev:
Är det bara flärpen man trycker på för att släppa låsningen som gått av?
Ganska vanligt om man är oförsiktig, brukar dock oftast gå att pilla upp låstungan med en liten plattmejsel så man får loss kontakten utan att ha sönder nåt mer.

Ja, det är den precis, flärpen. Jag försökte att få av den men jag orka nog inte riktigt den dagen, lyckades byta lampan iaf haha. Kallas den för kontaktdon?

MasterCar
13 oktober 2016 · 390 Inlägg

Evildan skrev:
Vad är det med folkvagnarna och belysningen? Går inte skruven till registreringsskyltens belysning runt så går clips av...crap!

En liten vass mejsel/kniv/skalpell kan brukas att pilla upp återstående delar så du får av kontakten. Prova att spraya WD40 el dylikt innan då plasten verkar kärva och vara spröd.

Skulle kunna vara vilken bil som helst, jag var oförsiktig och hårdhänt i detta fall!

simlar
13 oktober 2016 · 5 525 Inlägg

MasterCar skrev:

simlar skrev:
Är det bara flärpen man trycker på för att släppa låsningen som gått av?
Ganska vanligt om man är oförsiktig, brukar dock oftast gå att pilla upp låstungan med en liten plattmejsel så man får loss kontakten utan att ha sönder nåt mer.

Ja, det är den precis, flärpen. Jag försökte att få av den men jag orka nog inte riktigt den dagen, lyckades byta lampan iaf haha. Kallas den för kontaktdon?

Kontaktdon eller kontaktstycke har jag för mig den heter.
Dock har VAGs reservdelskatalog underliga benämningar ibland (förmodligen så är vissa benämningar bara rakt översatt från tyska).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang