Kombi som inte rasar i värde?

dasboot
13 oktober 2016 · 441 Inlägg

Ok, min vår bil blir löst av försäkringsbolaget lite tråkigt men sånt som händer.

Jag får tjänstebil till nästa sommar och behöver tills dess en kombi. Tanken är att sälja kombin och ha en golf till frugan då.

Så nu står jag här och känner inte för att lägga 150000kr på en bil som snart ska bytas.

Tänkte istället köpa en bil och äga den i 5 månader och sedan sälja den utan att den rasat i värde.

Tänkte att runt 20-30 000kr är rimligt att lägga. Såg att man får en v70r awd 1997 med 26-30 000mil för den pengen. En sådan borde inte rasa i värde? Men ändå vara attraktiv att sälja till nästa sommar.

Awd är inte ett måste, men vill inte åka med fru och barn i någon gammal pilsnerhäck / heroinsläde.

Någon som har andra tankar/åsikter?

spillolja
13 oktober 2016 · 4 014 Inlägg

Du köpen en för 150.000:- och få då räkna med att den rasar i värde helt enkelt

köper man en för 20-30.000:- så köper du ett potentiellt rep-objekt  och har lika rostig bil som i  denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315985

vill du inte ha värderas så får man köpa en bil för ca 10-15.000:-    men man får räkna med att den har lite pundarstuk isig    en Renautl Clio bör man kunna får för denna peng i hyffstat skick  som man håller i ordning med städig omvårdnad och mek

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
13 oktober 2016 ·

spillolja skrev:
Du köpen en för 150.000:- och få då räkna med att den rasar i värde helt enkelt

köper man en för 20-30.000:- så köper du ett potentiellt rep-objekt  och har lika rostig bil som i  denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315985

vill du inte ha värderas så får man köpa en bil för ca 10-15.000:-    men man får räkna med att den har lite pundarstuk isig    en Renautl Clio bör man kunna får för denna peng i hyffstat skick  som man håller i ordning med städig omvårdnad och mek

En Clio kombi för 10-15000kr?
Jag tar 10 stycken!!

Evildan
13 oktober 2016 ·

Köp en sådanhär pundarsläde? https://mobil.blocket.se/sodermanland?c … 0&gb=2
Värdet bör inte gå ned på den tiden du ämnar bruka bilen och av någon outgrundlig anledning är dom säljbara, till både vuxet folk samt snorungar.
https://m.blocket.se/stockholm/Volvo_V7 … 12&w=2

Senast redigerat av Evildan (13 oktober 2016)

dasboot
13 oktober 2016 · 441 Inlägg

Evildan skrev:
Köp en sådanhär pundarsläde? https://mobil.blocket.se/sodermanland?c … 0&gb=2
Värdet bör inte gå ned på den tiden du ämnar bruka bilen och av någon outgrundlig anledning är dom säljbara, till både vuxet folk samt snorungar.
https://m.blocket.se/stockholm/Volvo_V7 … 12&w=2

Jag har idag en v70n 2.5t som är i princip fullutrustad och har sport och classic paketet. Jag är andra ägaren och har haft den sedan 2008. Det är den som blir löst av f-bolaget. Så är inte speciellt intresserad av en samma lika fast sämre. Där av att jag kan tänka mig att köpa den äldre generationen och då en v70r awd.

Senast redigerat av dasboot (13 oktober 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

dasboot skrev:

Evildan skrev:
Köp en sådanhär pundarsläde? https://mobil.blocket.se/sodermanland?c … 0&gb=2
Värdet bör inte gå ned på den tiden du ämnar bruka bilen och av någon outgrundlig anledning är dom säljbara, till både vuxet folk samt snorungar.
https://m.blocket.se/stockholm/Volvo_V7 … 12&w=2

Jag har idag en v70n 2.5t som är i princip fullutrustad och har sport och classic paketet. Jag är andra ägaren och har haft den sedan 2008. Det är den som blir löst av f-bolaget. Så är inte speciellt intresserad av en samma lika fast sämre. Där av att jag kan tänka mig att köpa den äldre generationen och då en v70r awd.

De där är väl inte de mest pålitliga som Volvo putt av bandet... Fast de är duktiga på att dra bensin! Mycket duktiga!

En Avensis kombi för 25-30 lappar. Med lilla maskin i. Köper du dessutom en med automatlåda för bra pris så är det inga bekymmer att bli av med den till våren.
exempel:
https://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_ … 15&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
13 oktober 2016 · 5 809 Inlägg

En gammal volvo med r-motor, fyrhjulsdrift och säkert en massa annan utrustning, som har gått 30.000 hårda mil? Inköpspris 30k, men hur mycket för att laga den under vintern? Att köpa en sådan bil är som att be om problem

Antinoxious - Always Faithful
13 oktober 2016 · 507 Inlägg

Driftsäkert och tråkigt, Men köp en V70 97-99 GLT, har ingen turbo, så förmodligen har ingen snorunge kört skiten ur den, å det räcker med olja å filter så håller en sådan motor hur länge som helst.
Slitage delar, ja visst men det är sällan så dyrt på dessa. Enkel att kränga av då det är en perfekt första bil/andra bil osv osv. Dessutom billiga vid inköp.

Sen får man ta dessa Volvo hatare ovanför i tråden med en nypa salt smile

Senast redigerat av Antinoxious (13 oktober 2016)

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
Muttley
13 oktober 2016 ·

En v70 icke R utan 170hk för 10-15 tusen istället och inte behöva bry sig?  De är rätt vettiga ändå trots de är dyra som as att bruka.

Antinoxious - Always Faithful
13 oktober 2016 · 507 Inlägg

tkd_rille skrev:
En v70 icke R utan 170hk för 10-15 tusen istället och inte behöva bry sig?  De är rätt vettiga ändå trots de är dyra som as att bruka.

Dyra att bruka? Jadu som alla andra Volvo bensinare så ligger dom väl runt litern per mil.
Försäkringen är inte dyr.
Skatten är väl max 2600 kr...

Ser inte vad det dyra är.

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
Muttley
13 oktober 2016 ·

Antinoxious skrev:

tkd_rille skrev:
En v70 icke R utan 170hk för 10-15 tusen istället och inte behöva bry sig?  De är rätt vettiga ändå trots de är dyra som as att bruka.

Dyra att bruka? Jadu som alla andra Volvo bensinare så ligger dom väl runt litern per mil.
Försäkringen är inte dyr.
Skatten är väl max 2600 kr...

Ser inte vad det dyra är.

Jag vet exakt vad de kostar då jag sålde min s70 förra veckan.  0,9  landsväg är dyrt kontra 0,44 mot den jag har idag.
Så jo volvon är dyr.   Skatten är dyr.  Försäkringen var billig dock.

Men de är ju en vettig bil om man orkar med att de slukar upp ens plånbok mil efter mil smile

De förlorar inget i värde heller.

Antinoxious - Always Faithful
13 oktober 2016 · 507 Inlägg

tkd_rille skrev:

Antinoxious skrev:

tkd_rille skrev:
En v70 icke R utan 170hk för 10-15 tusen istället och inte behöva bry sig?  De är rätt vettiga ändå trots de är dyra som as att bruka.

Dyra att bruka? Jadu som alla andra Volvo bensinare så ligger dom väl runt litern per mil.
Försäkringen är inte dyr.
Skatten är väl max 2600 kr...

Ser inte vad det dyra är.

Jag vet exakt vad de kostar då jag sålde min s70 förra veckan.  0,9  landsväg är dyrt kontra 0,44 mot den jag har idag.
Så jo volvon är dyr.   Skatten är dyr.  Försäkringen var billig dock.

Men de är ju en vettig bil om man orkar med att de slukar upp ens plånbok mil efter mil smile

De förlorar inget i värde heller.

Tycker fortfarande inte det är särskilt mycket pengar så länge man inte kör 7-12 mil om dagen. Då givetvis springer det iväg men då tror jag man kollar på andra alternativ redan från början.

Är skatten på 2.5 dyr tycker du? Givetvis beror de på vad man jämför med. Den är sjukt dyr jämfört med mina, då dom är skattebefriade wink

Som sagt, i den årsklassen så är den inte mycket dyrare än motsvarande bilar. Det är vad äldre icke "polarbear friendly" bilar kostar att äga.

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
Muttley
13 oktober 2016 ·

Antinoxious skrev:

tkd_rille skrev:

Antinoxious skrev:

Dyra att bruka? Jadu som alla andra Volvo bensinare så ligger dom väl runt litern per mil.
Försäkringen är inte dyr.
Skatten är väl max 2600 kr...

Ser inte vad det dyra är.

Jag vet exakt vad de kostar då jag sålde min s70 förra veckan.  0,9  landsväg är dyrt kontra 0,44 mot den jag har idag.
Så jo volvon är dyr.   Skatten är dyr.  Försäkringen var billig dock.

Men de är ju en vettig bil om man orkar med att de slukar upp ens plånbok mil efter mil smile

De förlorar inget i värde heller.

Tycker fortfarande inte det är särskilt mycket pengar så länge man inte kör 7-12 mil om dagen. Då givetvis springer det iväg men då tror jag man kollar på andra alternativ redan från början.

Är skatten på 2.5 dyr tycker du? Givetvis beror de på vad man jämför med. Den är sjukt dyr jämfört med mina, då dom är skattebefriade wink

Som sagt, i den årsklassen så är den inte mycket dyrare än motsvarande bilar. Det är vad äldre icke "polarbear friendly" bilar kostar att äga.

Faktum är att de slukar bränsle, de gör volvo från den tiden och många år fram och är man okej med en dyr bil så är de ju inget problem.

Japp du märkte att jag tycker den var dyr. 

Lägger man till att bilarna är gamla så kan de bli mycket dyrare, speciellt om man köper en awd som drar ännu mer bränsle.   
Men nu ska han ju bara ha den 5 månader så han har nog råd med att den dricker som en A-lagare smile

Antinoxious - Always Faithful
13 oktober 2016 · 507 Inlägg

tkd_rille skrev:

Antinoxious skrev:

tkd_rille skrev:

Jag vet exakt vad de kostar då jag sålde min s70 förra veckan.  0,9  landsväg är dyrt kontra 0,44 mot den jag har idag.
Så jo volvon är dyr.   Skatten är dyr.  Försäkringen var billig dock.

Men de är ju en vettig bil om man orkar med att de slukar upp ens plånbok mil efter mil smile

De förlorar inget i värde heller.

Tycker fortfarande inte det är särskilt mycket pengar så länge man inte kör 7-12 mil om dagen. Då givetvis springer det iväg men då tror jag man kollar på andra alternativ redan från början.

Är skatten på 2.5 dyr tycker du? Givetvis beror de på vad man jämför med. Den är sjukt dyr jämfört med mina, då dom är skattebefriade wink

Som sagt, i den årsklassen så är den inte mycket dyrare än motsvarande bilar. Det är vad äldre icke "polarbear friendly" bilar kostar att äga.

Faktum är att de slukar bränsle, de gör volvo från den tiden och många år fram och är man okej med en dyr bil så är de ju inget problem.

Japp du märkte att jag tycker den var dyr. 

Lägger man till att bilarna är gamla så kan de bli mycket dyrare, speciellt om man köper en awd som drar ännu mer bränsle.   
Men nu ska han ju bara ha den 5 månader så han har nog råd med att den dricker som en A-lagare smile

Om du hade koll på att han hade en 2.5T från -08 innan så tror jag han är van vid den sortens förbrukning, kanske även mer beroende på hans kör stil. Den har förmodligen liknande skatt och försäkring, stora skillnaden blir ju inköpspriset.

För 5 månader hade jag kunnat tänka mig tex M5 E60 om vi ändå ska snacka dyra bilar att äga.
Men det funkar i 5 månader om man vill prioritera på det viset. Så tror ej de spelar nån större roll.
Så att den V70-99 är dyr återigen nej. Men det kan vara en tolknings fråga även det. smile

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
Evildan
13 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

dasboot skrev:

Evildan skrev:
Köp en sådanhär pundarsläde? https://mobil.blocket.se/sodermanland?c … 0&gb=2
Värdet bör inte gå ned på den tiden du ämnar bruka bilen och av någon outgrundlig anledning är dom säljbara, till både vuxet folk samt snorungar.
https://m.blocket.se/stockholm/Volvo_V7 … 12&w=2

Jag har idag en v70n 2.5t som är i princip fullutrustad och har sport och classic paketet. Jag är andra ägaren och har haft den sedan 2008. Det är den som blir löst av f-bolaget. Så är inte speciellt intresserad av en samma lika fast sämre. Där av att jag kan tänka mig att köpa den äldre generationen och då en v70r awd.

De där är väl inte de mest pålitliga som Volvo putt av bandet... Fast de är duktiga på att dra bensin! Mycket duktiga!

En Avensis kombi för 25-30 lappar. Med lilla maskin i. Köper du dessutom en med automatlåda för bra pris så är det inga bekymmer att bli av med den till våren.
exempel:
https://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_ … 15&w=2

Eller en långmilad genII, den är garanterat inte lika plågad som en 5-7år äldre V70R med liknande miltal.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=2
V70N är i jämförelsen en väldigt omodern konstruktion, det märks tydligt att företaget stod på ruinens brant när den plattformen togs fram. En stor kombi med sämre utrymmen och krocksäkerhet än en sketen lågbudgetbil som en Octavia från 2005. Men visst åker man skönt i V70N, åtminstone fram om ingen sitter bak och kör knäna i ryggen på en.
För sakens skull så vill jag tillägga att jag ingalunda är någon "Volvohatare" som mina observationer kan framstå vara i någon indoktrinerad märkesentusiasts hemmablinda ögon. Jag har även ägt några V70n samt Octavior genom åren förutom allt annat junk jag förflyttat röven med. Tilläggas bör även att jämförelsen med Octavian är verifierbar och inte något känslomässigt tramsande på subjektivt vis.

TS kanske ska kika på någon Octavia från 2005 eller så?

Senast redigerat av Evildan (13 oktober 2016)

Utmarks-Loke
13 oktober 2016 · 5 809 Inlägg

Jag köpte nyligen en fräsch 245 för 14.000kr, så länge man håller rosten borta så har den fallit färdigt i pris och kommer bara stiga. Visst, ingen raket men den tuffar på och är för simpel för att generera dyra fel

Muttley
13 oktober 2016 ·

Antinoxious skrev:

tkd_rille skrev:

Antinoxious skrev:

Tycker fortfarande inte det är särskilt mycket pengar så länge man inte kör 7-12 mil om dagen. Då givetvis springer det iväg men då tror jag man kollar på andra alternativ redan från början.

Är skatten på 2.5 dyr tycker du? Givetvis beror de på vad man jämför med. Den är sjukt dyr jämfört med mina, då dom är skattebefriade wink

Som sagt, i den årsklassen så är den inte mycket dyrare än motsvarande bilar. Det är vad äldre icke "polarbear friendly" bilar kostar att äga.

Faktum är att de slukar bränsle, de gör volvo från den tiden och många år fram och är man okej med en dyr bil så är de ju inget problem.

Japp du märkte att jag tycker den var dyr. 

Lägger man till att bilarna är gamla så kan de bli mycket dyrare, speciellt om man köper en awd som drar ännu mer bränsle.   
Men nu ska han ju bara ha den 5 månader så han har nog råd med att den dricker som en A-lagare smile

Om du hade koll på att han hade en 2.5T från -08 innan så tror jag han är van vid den sortens förbrukning, kanske även mer beroende på hans kör stil. Den har förmodligen liknande skatt och försäkring, stora skillnaden blir ju inköpspriset.

För 5 månader hade jag kunnat tänka mig tex M5 E60 om vi ändå ska snacka dyra bilar att äga.
Men det funkar i 5 månader om man vill prioritera på det viset. Så tror ej de spelar nån större roll.
Så att den V70-99 är dyr återigen nej. Men det kan vara en tolknings fråga även det. smile

Vi ger upp där.  Volvofolk har alltid rätt smile


TS kan köpa även Avensis, Passat, 9-5, Accord.  De flesta bör ha stagnerat och behåller värdet om man är skötsam.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

Antinoxious skrev:

tkd_rille skrev:
En v70 icke R utan 170hk för 10-15 tusen istället och inte behöva bry sig?  De är rätt vettiga ändå trots de är dyra som as att bruka.

Dyra att bruka? Jadu som alla andra Volvo bensinare så ligger dom väl runt litern per mil.
Försäkringen är inte dyr.
Skatten är väl max 2600 kr...

Ser inte vad det dyra är.

Sant. Törstiga som få men det är ju en gammal konstruktion. Håller med i Övrigt, en fin 01/02 med 140/170hk bör man kunna få för 15000:- lite beroende på var man bor & hur envis man är smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dasboot
13 oktober 2016 · 441 Inlägg

Bilen rullar 2.3mil om dagen så soppan är inte det första jag bryr mig om. Jag resonera att en v70 r awd säker är hårt körd men mer väl omhändertagen än en glt eller 2.5t som svenssons ägt. Det viktigaste är att det är en relativt mordärn bil. Som har något värde kvar och är lättsåld.

En bmw 330i eller xi e46 är också intressant. A4 2.0tfsi eller en a6 2.7biturbo.

dasboot
13 oktober 2016 · 441 Inlägg

Jag vill inte ha en dussin bil som är kall som is när den ska säljas. Där av att jag kan tänka mig en mer motorstark modell. Om vi nu skippar volvo snacket då det är känsligt för flera, men jag har ägt flera innan så för mig så var det naturliga att kolla där förts. Men jag har absolut inte som krav att det ska vara en volvo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang