Kombi som inte rasar i värde?

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Dig har man ju varit med om förr. 
Märk väl, 95% landsväg.
Min s70 jag hade 140hk varianten  drog exak 0,89 mätt vid macken. gått ca 24500mil välservad.
Brorsans förra v70n -01 140 hk drog exakt 0,9 mätt vid macken. (för övrigt ett jävla mähä och dyr)
Hans nuvarande xc70 -05 drar runt 1.5 om inte mer blandad. (den blev 3 gånger dyrare då vinkelväxeln tackade för sig så han aldrig kan sälja den så länge den lever)
Och så vidare, de är ingen lögn.

Nog om det smile

Jag vet själv vad min drar, känner fler som kör på 0,8 eller under på landsväg. Att din drog 0,89, vad ska jag säga om det? Gamla bilar med gamla och hyfsat stora motorer så det är inte så jävla mycket i vilket fall som helst. Det är ingen nyhet att nya bilar med 4 cylindriga snikmotorer ska dra mindre.

Jag kör gärna en riktig motor med riktigt motorljud som drar 0,8 istället för din moppemotor som drar 0,45.

Vad P2-chassit har att göra med P80 vet jag inte? P2orna väger mer.....

Varför fortsätter han köra Volvo om han har så stora problem, ska inte du övertala han att byta till nå annat?

De finns andra bilar från den tidsåldern som drar mindre och är billigare smile

Min moppemotor är bättre i alla avseenden, speciellt mot plånboken.

Försöker faktiskt övertala han att överge finlandsfärjorna och köpa miljöbilar istället.   Den andre brorsan har fattat smile

Men eftersom ts ska ha en i 5 månader så gör han rätt i att köpa en v70 från den tiden. Bilarna är inte värda något så de kan heller inte förlora något, de enda är hans plånbok som blir lite tunn men han ska säkert ha en snålare tjänstebil.

Det finns det säkert, inte sagt nåt annat. smile

Din moppemotor är säkert bra om man är ute efter lägre soppaförbrukning men annars ser jag inga fördelar med att köra en tråkig moppemotor. V70 GLT går dessutom längre än din moped.

Nöjeskör närproducerat
Evildan
15 oktober 2016 ·

Samuel Langhorne Clemens myntade några kloka utryck, ett av dom mest berömda passar utmärkt i den här tråden efter dom senaste inläggen.

Muttley
15 oktober 2016 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Jag vet själv vad min drar, känner fler som kör på 0,8 eller under på landsväg. Att din drog 0,89, vad ska jag säga om det? Gamla bilar med gamla och hyfsat stora motorer så det är inte så jävla mycket i vilket fall som helst. Det är ingen nyhet att nya bilar med 4 cylindriga snikmotorer ska dra mindre.

Jag kör gärna en riktig motor med riktigt motorljud som drar 0,8 istället för din moppemotor som drar 0,45.

Vad P2-chassit har att göra med P80 vet jag inte? P2orna väger mer.....

Varför fortsätter han köra Volvo om han har så stora problem, ska inte du övertala han att byta till nå annat?

De finns andra bilar från den tidsåldern som drar mindre och är billigare smile

Min moppemotor är bättre i alla avseenden, speciellt mot plånboken.

Försöker faktiskt övertala han att överge finlandsfärjorna och köpa miljöbilar istället.   Den andre brorsan har fattat smile

Men eftersom ts ska ha en i 5 månader så gör han rätt i att köpa en v70 från den tiden. Bilarna är inte värda något så de kan heller inte förlora något, de enda är hans plånbok som blir lite tunn men han ska säkert ha en snålare tjänstebil.

Det finns det säkert, inte sagt nåt annat. smile

Din moppemotor är säkert bra om man är ute efter lägre soppaförbrukning men annars ser jag inga fördelar med att köra en tråkig moppemotor. V70 GLT går dessutom längre än din moped.

Okejdå.

alexbenhard Hemlig Agent
15 oktober 2016 · 1 115 Inlägg

Om du nollar en V70 -00 2.4 i farten och enbart kollar på färddatorn så stämmer det som nämnts att färddatorn visar på ca. 0.8l/mil eller till och med mindre med ett ägg under gaspedalen och 15" hjul. Men vad spelar det för roll vad det står på färddatorn att bilen drar i jämn fart? Det intressanta är ju den faktiska mängden bränsle den använder mellan tankningarna. För min del brukade förbrukningen hamna runt 0.95l/mil, för min sambo som fick ta över bilen efter mig ca. 1.3l/mil och en kompis som hade en GLT -98 ca. 0.9l/mil trots att han pendlade 7 mil/dag. I alla dessa fallen visade färddatorn nästan en deciliter mindre per mil än vad som var sanningen.

jaka54
15 oktober 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Audi A2 ! Eller en A4 Avant

dasboot
31 oktober 2016 · 441 Inlägg

Så har köpt bil nu.
Blev en Saab 9-5 2.3T 2008 Biopower. Vector active, pilot paket, automat. Har all utrustning utom dragkrok, taklucka och ventilerade stolar. Gav 32000kr och fick med mycket extra som nya mattor, takbox, takräcken mm.

Evildan
1 november 2016 ·

dasboot skrev:
Så har köpt bil nu.
Blev en Saab 9-5 2.3T 2008 Biopower. Vector active, pilot paket, automat. Har all utrustning utom dragkrok, taklucka och ventilerade stolar. Gav 32000kr och fick med mycket extra som nya mattor, takbox, takräcken mm.

Grattis, det är en bekväm kombi med mycket hög krocksäkerhet och trevligt uppträdande på vägen.

dasboot
1 november 2016 · 441 Inlägg

Evildan skrev:

dasboot skrev:
Så har köpt bil nu.
Blev en Saab 9-5 2.3T 2008 Biopower. Vector active, pilot paket, automat. Har all utrustning utom dragkrok, taklucka och ventilerade stolar. Gav 32000kr och fick med mycket extra som nya mattor, takbox, takräcken mm.

Grattis, det är en bekväm kombi med mycket hög krocksäkerhet och trevligt uppträdande på vägen.

Jepp, just nu så känns det inte som ett nedköp. Utan är likvärdig v70n förutom att inredning inte är lika stilren. Men med tanke på att jag har saaben och 48 000kr kvar från Volvon så är skillnaden mellan dem inte värt pengarna.

Lyckades få ett välvårdadat exemplar. Ingen rost någon repa men det har nästan alla familjebilar från 2008 som kostar 30 000kr.

Evildan
1 november 2016 ·

dasboot skrev:

Evildan skrev:

dasboot skrev:
Så har köpt bil nu.
Blev en Saab 9-5 2.3T 2008 Biopower. Vector active, pilot paket, automat. Har all utrustning utom dragkrok, taklucka och ventilerade stolar. Gav 32000kr och fick med mycket extra som nya mattor, takbox, takräcken mm.

Grattis, det är en bekväm kombi med mycket hög krocksäkerhet och trevligt uppträdande på vägen.

Jepp, just nu så känns det inte som ett nedköp. Utan är likvärdig v70n förutom att inredning inte är lika stilren. Men med tanke på att jag har saaben och 48 000kr kvar från Volvon så är skillnaden mellan dem inte värt pengarna.

Lyckades få ett välvårdadat exemplar. Ingen rost någon repa men det har nästan alla familjebilar från 2008 som kostar 30 000kr.

Tvätta noga vid skarven mellan tröskeln och bakre skärm, där kommer det i princip först på 9-5.
Mycket bil för pengarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang