Bilen slö ibland?

satsumas
13 oktober 2016 · 56 Inlägg

Hej, problemet gäller min 325 e36. Idag krämade jag ur bilen ordentligt, gav fullt på 1an 2an & 3an o vilket drag de var! Helt sjukt va ja blev förvånad asså, kändes som ja hade kanske 40 hästar mer.
Häromveckan så stämplade jag fullt ut på e4an efter jobbet, och den kändes väl ungefär som en pigg 320.. Jobbarkompisen hängde på utan problem med sin 120 hästars opel!

Mitt problem är asså att bilen ibland är slöare än vanligt, och ibland går den hur bra som helst. Hade problem med ryckningar innan men försvann helt efter ja bytte soppapump.

Är detta luft-relaterat? Min läcker luft mellan luftburken & LMM men det borde väl inte påverka eftersom det är före LMM har mätt upp luften?

Lite slarvigt skrivet, men hoppas ni fattar!

Senast redigerat av satsumas (13 oktober 2016)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
caromania Forummoderator
13 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Det låter som en gammal bil som behöver service. Byt allt som du kan byta. Olja, alla filter, inkl bränslefilter, stift, lock, rotor (om det finns) tändkablar. Börja där. Sedan kan du börja fundera på vakuum, slangar, packningar etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
satsumas
13 oktober 2016 · 56 Inlägg

caromania skrev:
Det låter som en gammal bil som behöver service. Byt allt som du kan byta. Olja, alla filter, inkl bränslefilter, stift, lock, rotor (om det finns) tändkablar. Börja där. Sedan kan du börja fundera på vakuum, slangar, packningar etc.

Bytte olja, oljefilter, luftfilter samt stift i våras. Bränslefiltret ska definitivt bytas! Hjälper inte det så beställer jag en ny insugsbälg, kostar typ 200 och har hört mycket om att de blir dåliga med åren utan att det märks, dvs reagerar inte med startgas men kan va gamla och spruckna ändå.

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
satsumas
29 oktober 2016 · 56 Inlägg

Bränslefilter bytt utan framgång. Får väl leta vidare

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
satsumas
30 oktober 2016 · 56 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Kall (4-5 grader) och fuktig väderlek kan få en bil (främst överladdade) att gå märkbart bättre. I ditt fall: Kolla efter luftläck, laga oavsett var de sitter. Byt gärna lambdan, en ny märkessond kostar typ 800. Läs av felkoder?

Ja bilen går märkbart bättre vid låga temperaturer. Går också mycket bättre när den kommit upp i arbetstemp. Lambdan bytt för ca 2-3 månader sen. Den läcker luft mellan luftburk & LMM men det borde väl inte påverka? Eftersom det är innan LMM mätt upp luften.
Finns heller inga felkoder!

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
satsumas
3 november 2016 · 56 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Även om det inte borde påverka så skall det ju inte vara så, laga! Lambadan, är det en sk "direct fit", eller var du tvungen att "skarva" in den? Välkänt fabrikat på lambdan (Bosch, Denso eller NTK)?

Skall fixas. Ja den passade rätt i kontakten, köpt på mekonomen. Tror de är en Bosch!

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang